제주대학교 Repository

스마트폰 서비스 품질이 사용자 만족에 미치는 영향에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Study on the Influence of the Quality of Smart Phone Service on the User's Satisfaction
Abstract
The purpose of this study is to identify and suggest influential factors on the user's satisfaction on mobile smart phone by discovering service quality factors of mobile smart phone based on the previous researches including mobile service quality or previous service quality-related subjects.
To summarize the subject of this study, it is as follows: First, it tries to identify concept, trait and service quality of smart phone as an brand new mobile device. Second, it seeks to conduct empirical analysis to smart phone users by analyzing user's satisfaction factors on the service quality of smart phone to identify how satisfaction of smart phone service influence on the intention of reuse.

Finally, it tries to provide empirical data for improving quality of service using smart phone by conducting quantitative analysis on causal relationship between measurement items of smart phone service quality and a set of variables created through this study.
Author(s)
정재엽
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005437
Alternative Author(s)
Jung, Jae-yeop
Affiliation
제주대학교
Department
경영대학원 경영정보학과
Advisor
김두경
Table Of Contents
Abstract
제1장 서론 1
제1절 연구 배경과 연구 목적 1
제2절 연구 범위 및 논문의 구성 4

제2장 이론적 고찰 6
제1절 스마트폰 정의 및 현황 6
1.1 스마트폰 역사 6
1.2 스마트폰 정의와 특성 8
제2절 전통적 서비스 품질 모형 12
제3절 모바일 서비스 관련 선행연구 15

제3장 연구모형 및 가설설정 18
제1절 연구모형 18
제2절 가설설정 19
2.1 사용품질 19
2.2 성과품질 20
2.3 상호작용 품질 21
2.4 만족, 재사용 의도 22

제3절 변수의 조작적 정의 23
3.1 조작적 정의와 측정방법 23
제4절 자료의 수집 27
4.1 설문지의 구성 27
4.2 조사대상 및 자료 분석 방법 28

제4장 자료 분석 및 가설 검증 29
제1절 표본의 구성 29
1.1 인구 통계학적 분석 29
1.2 스마트폰 사용현황 분석 30
제2절 타당성 및 신뢰성 검증 33
2.1 사용품질 검증 34
2.2 성과품질 검증 35
2.3 상호작용 품질 검증 35
2.4 만족도, 재사용의도 검증 36
제3절 가설 검증 38
3.1 사용품질 검증 39
3.2 성과품질 검증 49
3.3 상호작용 품질 검증 41
3.4 만족도 검증 42
3.5 분석결과 43

제5장 결론 44
제1절 연구 결과의 요약 및 논의 44
제2절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 46


참고문헌 47

설문지 51
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
정재엽. (2011). 스마트폰 서비스 품질이 사용자 만족에 미치는 영향에 관한 연구
Appears in Collections:
Management Information Systems > ETC
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.