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모바일 앱 관광콘텐츠의 특성이 사용자의 재사용의도에 미치는 영향

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Alternative Title
Study on the influence of mobile app-based tourism content on the user's intention of reuse
Abstract
The purpose of this study is to identify factors on the user's intention of reusing mobile app-based tourism content and suggest causal relationship among those factors. To this end, it analyzed previous researches on mobile information service and Davis's Technology Acceptance Model(TAM) to identify aspects of mobile app-based tourism content based on preliminary studies, thereby conducting analysis on how mobile app-based content influenced on the actual users's satisfaction and the intention of reusing tourism content downloaded from mobile app marketplaces.

This study tries to provide insights and informative data for drawing up strategies to facilitate content service through mobile app marketplace or provide tourism content through mobile app for public organizations and mobile app developers.
Author(s)
고영관
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005438
Alternative Author(s)
Ko, Young-kwan
Affiliation
제주대학교
Department
경영대학원 경영정보학과
Advisor
김근형
Table Of Contents
Abstract

제1장 서론 1
제1절 연구 배경과 연구 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
제2절 연구 범위와 방법 4

제2장 연구의 이론적 배경 5
제1절 모바일 앱의 개념 및 동향 5
1. 모바일 앱의 개념 5
2. 모바일 앱의 동향 및 전망 10
제2절 모바일 앱 관광콘텐츠의 개념 및 특성 16
1. 모바일 앱 관광콘텐츠의 개념 16
2. 모바일 앱 관광정보 서비스 현황 18
3. 모바일 앱 관광콘텐츠의 특성 19
제3절 정보기술수용에 관한 이론적 배경 21
1. 기술수용모형의 이론적 고찰 21
2. 기술수용모형과 모바일 앱 관광콘텐츠 관련 선행연구 25

제3장 연구 모형 및 가설 설정 31
제1절 연구 모형 31
제2절 가설 설정 32
제3절 변수의 조작적 정의 36
1. 모바일 앱 관광 콘텐츠의 특성 변수 37
2. 지각된 유용성과 지각된 용이성 39
3. 태도 39
4. 재사용의도 40
제4절 자료의 수집 41
1. 설문지의 구성 41
2. 조사 방법 43
3. 자료 분석 방법 43

제4장 실증 분석 44
제1절 인구통계학적 특성 44
제2절 응답자 성향 46
제3절 관광콘텐츠 특성에 대한 신뢰성 및 타당성 분석 48
제4절 가설 검증 51
1. 확인요인분석과 모형의 부합도 평가 51
2. 연구 가설 검증 55

제6장 결론 58
제1절 연구 결과의 요약 및 논의 58
제2절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 61

참고 문헌 62

설문지 67
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
고영관. (2011). 모바일 앱 관광콘텐츠의 특성이 사용자의 재사용의도에 미치는 영향
Appears in Collections:
Graduate School of Business Administration > Management Information Systems
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