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호텔정보시스템 품질이 고객지향성과 사용자 만족에 미치는 영향에 관한 연구

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Alternative Title
The Effects of Hotel Information System Qualityon Customer Orientation and User satisfaction
Abstract
The purpose of this study is to examine the effects of hotel information system quality on customer orientation and user satisfaction in case of the super deluxe hotels in Jeju.
In order to achieve the goals of study, both documentary and empirical studies are performed. The empirical study employs a survey, which was conducted for 12 days starting from April 19, 2011, with 237 samples taken among from 300 employees at eight super deluxe hotels located in Jeju, Korea. Statistical data drawn from those samples were processed and analyzed through the SPSS, frequency analysis, one-way ANOVA and regressive analysis.
This analysis has led to the following general observations. Firstly, user satisfaction is influenced by system and information quality variables of hotels. Secondly, customer orientation is affected by service quality and information quality. Thirdly, user satisfaction has an effect on customer orientation. Fourthly, the user satisfaction depends upon on types of hotel information system, which specifically indicates higher user satisfaction on the hotel information system developed by outsourcing companies than the self-developed one. Finally, the result shows no difference was found regarding the customer orientation depending on types of hotel information system.
Based upon these findings, some implications are suggested, which followings as: First of all, in order to be competitive in the field of hotel management, hotel managers should consider hotel information system quality, improve customer orientation and finally satisfy user satifaction. In addition, every hotel needs to periodically check user satisfaction with self-developed evaluation criteria and reflect the result into employee tranining programs.
Consequently, it is expected to not only improve employee satisfaction and customer orientation also create user satisfaction.
Author(s)
남유주
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005440
Alternative Author(s)
Nam, You-Joo
Affiliation
제주대학교
Department
경영대학원 관광경영학과
Advisor
조문수
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제의 제기 1
제 2 절 연구의 목적 2
제 3 절 연구의 방법 및 구성 3

제 2 장 이론적 배경 6
제 1 절 호텔정보시스템과 품질 6
1. 호텔정보시스템의 종류 및 특성 6
2. 호텔정보시스템 품질 14
3. 호텔정보시스템에 관한 선행연구 24
제 2 절 고객지향성 25
1. 고객지향성의 개념 25
2. 고객지향성의 측정 30
제 3 절 사용자 만족 32
1. 사용자 만족의 개념 32
2. 호텔정보시스템 품질과 사용자 만족의 관계 36

제 3 장 연구의 설계 37
제 1 절 연구모형 및 가설의 설정 37
1. 연구모형 37
2. 가설의 설정 38
3. 변수의 조작적 정의 38
제 2 절 설문지의 구성 및 분석방법 40
1. 설문지 구성과 자료의 측정 40
2. 자료수집 및 분석방법 41
제 4 장 분석 결과 43
제 1 절 표본의 일반적 특성 43
제 2 절 신뢰성 및 타당성 검증 45
제 3 절 연구 가설의 검증 51
제 4 절 분석 결과의 요약 55

제 5 장 결 론 58
제 1 절 연구의 요약 및 시사점 58
제 2 절 한계점 및 향후 연구방안 60

참고문헌 62
설 문 지 68
Abstract 75
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
남유주. (2011). 호텔정보시스템 품질이 고객지향성과 사용자 만족에 미치는 영향에 관한 연구
Appears in Collections:
Graduate School of Business Administration > Tourism Management
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