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호텔의 조직문화와 직원의 임파워먼트 인식이 고객지향성에 미치는 영향

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Alternative Title
The Impact of Organizational Culture and Employees' Perceptions of Empowerment on Customer Orientation in Hotel
Abstract
In recently The importance of human resource management is continuously increasing. In case of hotel industry, HRM be regarded one of the most important thing, especially organizational culture and employees' empowerment.
The purpose of this study is to examine whether organizational culture and employees' perceptions of empowerment has impact on customer orientation of hotel employees in Jeju.
This study methodology was based on upon surveys, which were collected by hotel employees who work in Jeju's super deluxe hotel. The surveys were performed from April 21th to April 30th. Out of 300 questionnaires from the surveys, 258 questionnaires were collected and 233 questionnaires were finally used for empirical analysis.
To accomplish the objectives of this study, the theoretical review and empirical analysis were performed. Frequency analyses, factor analysis, multiple regression analysis, ANOVA, t-test, correlation analysis were used for the statistic analysis using SPSS 12.0 for windows.
The major findings of this study is followings : First, on the types work, it showed that organizational culture and employees' perceptions of empowerment has difference but customer orientation has no difference. Second, it showed that organizational culture partially impacts on employees' perceptions of empowerment. Third, it showed that adhocracy culture and clan culture are having impact on customer orientation. Fourth, it showed that employees' perceptions of empowerment are impact on customer orientation. In conclusion organizational culture and employees' empowerment are one of the most important thing to improve customer orientation in hotel industry.
Author(s)
유승호
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005441
Alternative Author(s)
Yoo, Seung-Ho
Department
경영대학원 관광경영학과
Advisor
조문수
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1

1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 방법 및 범위 4
1) 연구의 방법 4
2) 연구의 범위 5

Ⅱ. 이론적 고찰 7

1. 호텔의 조직문화 7
1) 조직문화의 개념과 중요성 7
2) 조직문화의 유형 15
3) 호텔 조직문화에 관한 선행연구 18
2. 임파워먼트 20
1) 임파워먼트의 개념과 중요성 20
2) 임파워먼트의 구성요소 26
3) 호텔 직원의 임파워먼트 인식에 관한 선행연구 28
3. 고객지향성 30
1) 고객지향성의 개념 30
2) 고객지향성의 중요성 33
3) 호텔 직원의 고객지향성에 관한 선행연구 34

Ⅲ. 연구의 설계 37

1. 연구의 모형 및 가설의 설정 37
1) 연구모형 37
2) 가설의 설정 38
3) 변수의 조작적 정의 39
2. 연구의 조사 설계 41
1) 설문지 구성과 자료의 측정 41
2) 자료수집 및 분석방법 42

Ⅳ. 분석결과 44

1. 표본의 일반적 특성 44
1) 인구 통계적 특성 44
2) 근무 특성 45
2. 신뢰성 및 타당성 검증 46
3. 연구가설의 검증 52
1) 가설 1 검증 52
2) 가설 2 검증 57
3) 가설 3 검증 60
4) 가설 4 검증 61
4. 분석결과의 요약 62

Ⅴ. 결론 66

1. 연구의 요약 및 시사점 66
1) 연구의 요약 66
2) 연구의 시사점 68
2. 연구의 한계점 70

참고문헌 71
< 설 문 지 > 76
ABSTRACT 81
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
유승호. (2011). 호텔의 조직문화와 직원의 임파워먼트 인식이 고객지향성에 미치는 영향
Appears in Collections:
Graduate School of Business Administration > Tourism Management
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