제주대학교 Repository

자연체험활동에 기초한 조형요소 탐색 프로그램 개발

Metadata Downloads
Alternative Title
Development of Figurative Element Exploration Program based on Natural Experiential Activities
Abstract
?자연?은 가장 직접적이고 감각적인 경험을 제공하는 장으로서 아동은 자연을 보고, 듣고, 느끼며 성장한다. 그러나 현대를 살아가는 아동들 대부분이 컴퓨터나 TV와 같은 첨단기계와 보내면서 인간소외현상과 정신적인 혼돈이라는 여러 부작용을 낳고있다. 이에 일부 지식인들 사이에서 이런 현상을 극복하고자 자연체험활동을 통한 자연과의 직접적인 체험의 바람이 불고 있다. 특히 교육 분야에서 그 필요성이 끊임없이 제기되고 있으며 학교 교육현장에 실질적으로 적용될 수 있도록 제안하고 있다.
자연체험활동은 친숙한 자연의 소재들을 학습에 적극 활용하는 것으로 아동의 직접적이고 감각적인 경험활동을 통칭한다. 자연 속에서 마음을 내려놓고 결과보다 과정을 즐기며 탐색하고 발견하는 자연체험활동은 아동의 감성을 자극하고 직관적 사고와 오감을 두루 사용하도록 하여 전인적 발달을 돕는다. 또한 자연을 하나의 생명체로써 존중하는 올바른 인성 발달로 이끌고, 자연과 직접 교감하는 법을 배워 자연의 아름다움을 향유할 수 있는 인간으로 길러내 삶의 질을 보다 건강하고 풍요롭게 해준다.
이에 본 연구는 자연과 소통할 수 있는 인간 본연의 모습을 회복하고 학교 교육 현장에서 실제적인 자연체험활동을 바탕으로 한 직접적이고 구체적인 조형요소 탐색 프로그램을 개발해 내는데 그 목적이 있다. 조형요소는 미술을 구성하고 있는 가장 기본적인 요소로서 조형요소를 중심으로 자연의 독특한 미적 요소를 탐색하는 과정은 조형의 기본인 ?보는 눈?을 기르고, 나아가 보다 풍부하고 창조적인 표현으로 이끌어 내는데 기여할 수 있다
본 연구에서 실제 교육 현장에 적용 가능한 자연체험활동에 기초한 조형요소 탐색 프로그램을 개발한 결과는 다음과 같다.
첫째, 자연에서의 조형요소 탐색과 조형 활동을 위한 효과적인 방법으로 미적체험, 표현, 감상 영역간 통합과 미술 장르간 통합, 소풍이나 현장 견학 등의 현장 학습에의 활용, 친환경적 재료의 사용과 같은 생태적 접근을 토대로 프로그램을 계획하였다.
둘째, 프로그램은 ?감성적 탐색 활동 - 조형요소 탐색 활동 - 조형적 활동?의 3단계를 순차적으로 거치도록 하였다. ?감성적 탐색 활동?에서 오감을 통한 자연과의 생생한 교감을 주고, ?조형요소 탐색 활동?에서 자연 속에 숨은 조형요소를 탐색하여 인식하며, 마지막으로 ?조형적 활동?에서 직접 자연재료를 활용해 조형물을 만들어서 창의적인 표현으로 이끌어 내도록 구안하였다.
셋째, 자연체험활동의 효율적 활동을 위한 수업 모형으로 ?계획 - 탐색 - 표현 - 감상?을 제안하고 ?탐색?과정에서 ?감성적 탐색 활동?과 ?조형요소 탐색 활동?을, ?표현?과정에서 ?조형적 활동?의 프로그램 활동 단계가 이루어지도록 하였다.
넷째, 앞의 연구를 바탕으로 한 실재 미술 프로그램을 개발해 보았다. 각 프로그램명을 ?자연아 놀자?, ?자연은 색채의 마술사?, ?자연은 이야기꾼?으로 정하였다. ?자연아 놀자?에서는 자연의 선, 형, 질감 탐색활동과 자연재료를 이용해 입체 조형물을 만들어 보는 프로그램으로 구성하였고, ?자연은 색채의 마술사?에서는 자연의 점, 색 탐색활동과 이를 활용한 모자이크를 제작해 보았다. ?자연은 이야기꾼?은 이야기의 한 장면을 점, 선, 형, 색, 질감, 공감의 모든 조형요소를 종합한 무대를 설치해보는 미술 프로그램으로 꾸며 보았다.
프로그램 내용은 직접적인 자연과의 교감과 자연 친화적인 소재의 사용으로 자연을 친숙하고 가까운 존재로 느끼도록 하였으며 아동의 자연성 회복의 가능성을 엿볼 수 있게 하였다. 또한 자연의 직접적이고 감각적인 경험은 아동의 표현 욕구를 자극하고 이를 자유롭게 표출해 내어 아동의 정서 순화와 함께 창의적으로 풍부한 표현력을 이끌어 내는 결과를 보여 주었다.
앞으로 자연에서의 체험의 장을 더욱 넓혀 폭넓은 학습의 기회를 제공하고 장기적인 계획으로 미술 수업이 연구되고 제공되어야 할 것이다.
?Nature? provides the most direct and sensible experience and children should see, hear, and feel nature as they grow. However, most modern children experience social isolation and mental confusion because they spend much time with machines, such as computers and TV. Some intellectuals are recommending natural experiential activities for direct experience in the nature to overcome these problems. In particular, many people constantly argue that natural experiential activities are necessary in the field of education and suggesting programs to apply them to school curriculums.
Natural experiential activities are designed to use the friendly materials of nature for learning and refer to all direct and sensible activities of children. Natural experiential activities allow children to tranquilize their minds in the nature and enjoy the process of exploration and discovery. In this process, children are sensibly stimulated and encouraged to use intuitive thinking and the five senses for whole-minded development. Also, children can learn to respect nature as a living organism and to exchange with nature to enjoy its beauty for healthier and richer quality of life.
The purpose of this study is to develop a direct and specific figurative element exploration program based on actual natural experiential activities in school curriculums for children to communicate with nature. Figurative elements are the most basic elements of art and the process of exploring the unique artistic elements of nature based on figurative elements can contribute to developing ?the eye of appreciation? for figurative art and creating richer and more creative expressions.
The following explains the results of developing a figurative element exploration program based on natural experiential activities that can be applied to school curriculums:
First, the program was designed based on artistic experience, expression, convergence of appreciation, and convergence of artistic genres, application to experiential activities such as field trips or visits, and ecological approaches such as the use of eco-friendly materials as effective measures for figurative element exploration and figurative activities in the nature.
Second, the program has three steps: ?sensible exploration activity ? figurative element exploration activity ? figurative activities.? ?Sensible exploration activity? allows vivid interaction with the nature through five senses, ?figurative element exploration activity? allows exploration and cognition of hidden figurative elements in the nature, and finally, ?figurative activity? allows creative expressions by creating figurative artworks using natural materials.
Third, the program suggested ?planning ? exploration ? expression ? appreciation? using a course model for efficient natural experiential activities and offered ?sensible exploration activity? and ?figurative element exploration activity? for ?exploration? and ?figurative activity? for ?expression.?
Fourth, actual art programs were created based on the above design. Each program was named ?Let?s Play, Nature?, ?Nature is the Magician of Colors?, and ?Nature is a Storyteller.? ?Let?s Play, Nature? is a program for exploring natural lines, shapes, and textures and creating 3D artworks using natural materials. ?Nature is the Magician of Colors? includes exploration of natural dots and colors and creation of a mosaic using them. ?Let?s Play, Nature? is an art program where children use all figurative elements ? dots, lines, shapes, colors, texture, and space ? to express a scene from a story on a stage.
The programs were created for children to interact with nature and use nature-friendly materials to feel friendlier and closer to nature and made it possible to see the possibility of recovering children?s natural characters. Also, their direct and sensible experience in the nature stimulated their desire to express and led to creative and rich expressions through liberal expression and purification of emotions.
In the future, there should be more opportunities for children to experience in the nature for active learning and Fine Art classes should be studied and programmed based on a long-term plan.
Author(s)
고아람
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005443
Alternative Author(s)
Ko, A-Ram
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김용환
Table Of Contents
국문초록····························································· ⅰ

Ⅰ. 서 론······························································· 1
1. 연구의 필요성 및 목적·············································· 1
2. 연구 내용 및 제한점················································ 2

Ⅱ. 자연체험활동과 조형요소············································· 4
1. 체험활동··········································· ··············· 4
2. 조형요소··························································· 9

Ⅲ. 자연체험활동에 기초한 조형요소 탐색 프로그램 설········· ······· 13
1. 프로그램의 목적 및 필요성········································· 13
2. 프로그램의 접근 방법·············································· 14

Ⅳ. 자연체험활동에 기초한 조형요소 탐색 프로그램의 개발················ 17
1. 프로그램의 활동 단계·············································· 17
2. 프로그램의 수업 모형·············································· 23
3. 프로그램 개발····················································· 25
결 론································································· 45

참고문헌······························································· 47
ABSTRACT······························································· 49
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고아람. (2011). 자연체험활동에 기초한 조형요소 탐색 프로그램 개발
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.