제주대학교 Repository

초등학교 미술교육에 있어서 인터넷 활용에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Using Internet in Elementary Art Education
Abstract
현대화의 과정은 인간 삶의 합리화 과정에서 나오게 되었고 이러한 상황은 과학과 산업의 축적을 통해 이루어져 왔으며 이는 새로운 유형의 테크놀로지를 출현 시키면서 새로운 사회 조직을 지닌 시대를 만들게 되었다. 특히 컴퓨터를 통한 지식 정보 사회를 이루게 된 것이다. 이로 인해 우리는 컴퓨터가 없는 현재는 생각 할 수 없게 되었고 이미 많은 사회, 가정에 컴퓨터가 보급되어 있고 초고속망(ADSL)이 대중화 되면서 그 편리성을 실감하고 있다. 전국의 초등학교는 마라도 분교까지 초고속망이 연결되어 95%의 학교가 네트워크로 연결되어 있다. 바야흐로 네트워크시대가 도래한 것이다. 종래의 아날로그식의 교재, 교구와 교육방법이 디지털로 전환되고 있다.
이에 본 연구는 현 초등학교 미술교육에서 인터넷에 대한 관심과 활용현황을 조사 분석하고 미술수업에서 인터넷의 활용방법과 문제점에 대하여 분석하여 앞으로 효과적인 미술교육의 방향을 제시하고자 하며 이를 위해 설문지 조사를 실시하였다.
또한 설문지는 제주도내의 13개 초등학교 교사 262명과 4, 5, 6학년 아동 988명을 대상으로 조사하였으며 이에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 제주도 초등학교를 대상으로 한 설문 조사에서 대부분의 학교에 인터넷이 설치(97%)가 되어 있고 학생들 또한 인터넷 활용율(97%)로 보아 인터넷 설치율도 높게 나타났다.
둘째, 대부분의 교사나 학생들이 인터넷을 활용하고 있고 (교사-68%, 학생-97%) 활용도에서도 관심을 가지고 있는 만큼 많이 활용하고 있음을 알 수 있었고 교사들은 미술수업에서의 인터넷 활용을 자료 검색과 학습 자료로만 이용하고 있었다. 그 반면 도내 학생들은 '미술교육 학습에 적용하는가' 라는 물음에는 대부분 '하고 있지 않다'로(79.7%) 비율이 높게 나타났다.
셋째, 미술 시간에 인터넷을 활용할 경우 교사의 역할에 대한 응답은 '스스로 문제를 해결 하도록 한다'가 높은 비율(37.9%)로 나타났다.
넷째, 미술교육에서 인터넷을 활용하면 미술 과목의 수업시간, 미술 과제 해결에 대한 흥미도가 높아지고 자신감을 부여하여 학생들의 자기 주도적 학습 태도를 길러주는데 효과가 있고, 미술 수업에서 인터넷 활용이 적합한 단원으로 교사나 학생 모두가 작품 감상 단원이 높게 나타나 미술 감상 안목이 높아진다고 하였다.
이상의 결과를 바탕으로 초등학교 미술교육에 있어서 인터넷 활용이 활성화되기 위한 몇 가지 방안을 제안하고자 한다.
첫째, 인터넷 활용을 위한 교사의 역할과 인식 전환이 필요하다. 교사의 역할은 자신이 알고 있는 많은 정보들을 학습자에게 단순이 옮겨주는 정보의 전달자에서 학습자에게 구조화된 문제 상황을 제공하고 개별 학습자와의 상호작용 및 학습자간의 상호 작용을 촉진시키고 개인의 학습 과정이나 발달 상황을 모니터함으로써 학습자를 동기 유발하는 안내자의 역할로 전환되어야 한다. 또한 온라인상에서 아동들의 작품을 전시 기획할 수 있는 사이버 큐레이터로서도 그 임무가 중요하다.
둘째, 설문 조사에서 미술 시간에 인터넷을 활용하는데 가장 큰 문제점으로 초등학생에 맞는 프로그램의 개발이라고 지적되었다. 다양한 학습자료 및 웹자료를 공동으로 개발하고 자료의 체계화가 시급하며 컴퓨터의 준비, 필요한 프로그램을 확보해 학생의 요구에 맞게 계속 업그레이드가 되어야 한다.
셋째, 전문적인 지도교사 확보가 필요하다. 교사들의 전문성 신장을 위해 직무 연수 차원의 실기 및 이론에 대한 연수를 확대하여 전문성이 있는 교사를 중심으로 미술 수업이 이루어져야 한다.
마지막으로 미술 교육에 관련된 인터넷 연수를 통해 필요한 자원을 확보하고 우리 교육에 인터넷을 도입하기 위해 이에 필요한 교육적 방법과 연구가 이루어져야 하고 교육자, 연구자들이 인터넷을 활용한 교육모델을 구안하고 적용하는데 힘써야 하겠다.
Modernization process came from the rationalization process of human lives, and such circumstances were realized through accumulation of science and industry, which gave birth to new type of technologies, forming an era retaining new social organizations, in particular the knowledge information society based on computer. Hence, nowadays we cannot imagine the world without computer which has become prevalent at home and society. ADSL is also popularized and every day we experience its convenience. Today ADSL is connected to almost all the elementary schools nationwide, including branch school at Marado island (Korea's southern end), and to be particular, 95% of elementary schools are linked by the network. It seems we are now living in network era. Teaching materials, tools and methods of conventional analog type are being replaced by those of digital type.
With those as background, this study attempted to research and analyze the current status of, and interest in, utilizing internet for fine arts education in elementary schools, and presented some suggestions on future direction of effective art education adopting internet as well as problems involved therein, and a questionnaire survey was conducted for that purpose.
The questionnaires were distributed to a total of 262 teachers and 988 students of 4th, 5th and 6th graders in elementary schools located in Jeju province, and the results of collecting their answers are summarized as below.
First, it was revealed through the survey that most schools (97%) in Jeju island have internet system established, and the rate of using internet by students also came out high (97%), confirming the high rate of internet installation.
Second, most teachers and students have taken advantage of internet (teachers - 68%, students - 97%), keeping interests in its usability, which supports the fact that internet is now widely used at elementary schools. It was disclosed through the survey that teachers utilize internet at art classes mainly for data search or as teaching aid. On the contrary, to the question of 'whether internet is applied for learning fine arts,' most students in Jeju (79.7%) answered 'not applied,' showing high negative rate.
Third, as to the question on teacher's role in the cases of using internet at fine arts class, the answer of 'leave students to solve problems by themselves' came out high (37.9%).
Fourth, it was found out that using internet for art education could increase students' curiosity in art lesson and assignment execution, instill students with confidence, and effectively cultivate their self-initiating learning attitude. As to the chapter (of art lessons) suitable to internet use, most teachers and students indicated the chapter dealing art works impression, commenting that the chapter helps them enhance discerning eye on art impression.
Based on the above summarized results of this study, I would like to propose several methods to facilitate the use of internet in elementary art education.
First, the role and recognition of teachers on internet use need to be changed. The role of teacher should evolve from a mere information messenger who just transmits to learners a lot of information (that he/she knows), into a kind of guide who arranges structured problem situation for learners, facilitates interaction with individual student as well as interaction among students, and motivates students by monitoring learning process and development status of individual student. Also important is the task of teacher as cyber curator who can plan and organize exhibition of children's art works online.
Second, as to the biggest problem that hinders utilization of internet at art class, development of programs suitable to elementary schoolchildren was indicated commonly. Hence it is urgently required to develop diverse learning material and web data through joint efforts, and systemize the relevant data. Adequate computers and necessary programs are to be secured as well, which shall be upgraded consistently in the way to meet students demand.
Third, it is necessary to secure specialized guidance teachers. Job training-level education of teachers on practical skill and theory should be implemented to upgrade the specialty of teachers, and subsequently art classes should be run centering around the specialized teachers.
Lastly, adequate human resources should be secured through internet training on art education. It is also required to conduct research for adoption of internet in elementary art education, along with development of related instruction methods. Researchers as well as educators should endeavor to plan out and apply the desirable education models that utilize internet.
Author(s)
강보라미
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005449
Alternative Author(s)
Kang, Bo-ra-mi
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
강동언
Table Of Contents
Ⅰ.서 론 1

Ⅱ. 본 론 3
1. 이론적 배경 3
1) 정보화 시대의 초등학교 미술교육 3
2) 인터넷을 통한 미술교육의 연구방향 5

2. 제주도 초등학교 미술교육의 실태분석 9
1) 연구대상과 목적 9
2) 교사의 실태분석 10
3) 학생의 실태분석 40

3. 인터넷 활용한 미술교육의 효과와 문제점 51
1) 인터넷 활용한 미술교육의 효과 51
2) 인터넷을 위한 미술교육의 문제점 52

Ⅲ. 결 론 55
참고문헌 57
58
부 록
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강보라미. (2011). 초등학교 미술교육에 있어서 인터넷 활용에 관한 연구
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.