제주대학교 Repository

박물관․미술관 교육프로그램 개선방안에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Improvement of Educational Programs of Museums & Galleries
Abstract
제주도는 천혜의 자연환경을 배경으로 다른 지방과는 현저히 다른 지리, 역사적 특성으로 현재까지 남아있는 고어는 물론, 학술가치가 높은 독특한 문화적 특성을 가지고 있다. 이러한 우리 조상들의 독특한 전통문화를 통하여 현재의 지역 문화가 지나온 발자취를 알아보고 그 뿐만 아니라 문화 재창조의 발판이 되도록 관심을 지녀야 한다. 이를 위해서는 과거와 미래를 연결지울 수 있는 박물관․미술관의 역할이 중요하다. 특히 박물관․미술관의 여러 기능 중 전시기능 및 연구기능에 연계된교육프로그램 중에서 어린이를 대상으로 한 교육프로그램은 매우 중요한 가치를 지니고 있다. 박물관․미술관을 통한 교육기능은 인간의 정서적인 기능과 실제 경험을 통한 지식적, 논리적, 인지력을 발달시킬 수 있기 때문이다.
따라서 본 연구는 제주도 내의 박물관․미술관 교육프로그램 현황을 조사하여 이를 바탕으로 교육프로그램의 여러 문제점들을 분석하고 제주지역의 박물관․미술관 교육이 개선해야 할 방안을 제안하고자 하였으며 연구한 결과는 다음과 같다.
첫째, 제주지역의 국․공립 박물관․미술관 교육프로그램 현황을 조사한 결과 제주지역 박물관․미술관은 일반적인 전시 관람이 대부분을 차지하는 것으로 나타났다. 국내의 다른 박물관․미술관과 비교했을 때 구체적인 프로그램과 진행은 미비하지만 방학을 이용한 지역 학생과의 호흡 및 특정행사를 통한 가족프로그램이 활성화되고 있음을 알 수 있다.
둘째, 각 기관의 교육프로그램의 연구가 미흡하고, 관리가 허술하여 프로그램이 활성화가 되지 않고 있음을 알 수 있다.
셋째, 구체적인 대상을 위한 프로그램 없이 전시물 위주의 관람이 주를 이루고 있다. 따라서 제주지역의 박물관․미술관 내에서도 다양한 프로그램이 개발 되어야 할 필요가 있다.
넷째, 박물관과 미술관의 교육을 위한 자료나 정보․지식을 습득할 수 있는 강의, 세미나, 연수와 같은 구체적인 방법 제시가 미비하다. 때문에 박물관․미술관 내 프로그램 기획자나 교사에 대한 연구 양성화 연구도 꾸준히 이루어져야 한다.
제주지역의 박물관미술관 교육프로그램은 미래사회를 이끌어갈 어린이와 청소년들에게 훌륭한 교육의 장이 될 수 있으며 박물관미술관의 다양한 교육 프로그램을 활용한다면 학생들이 전시감상을 비롯한 교육프로그램에 흥미와 관심을 지니게 되어 제주도의 독특한 지역 문화와 예술에 대한 자부심과 긍지를 갖게 할 수 있는 교육적 효과를 기대할 것으로 사료된다.
Based on its natural environment blessed by heaven which is remarkably different from other areas in terms of geographic, historical aspects, Jeju Island has unique cultural characteristics with high academic value including remaining archaic words. Through this distinctive traditional culture of our ancestors, we should follow traces of local culture now and take an interest in recreating culture. For this reason, the role of museums & galleries, which are able to connect the past with the present, is important. Especially, among various functions of them, educational programs for children has significant value because art education by museums & galleries can help them develop cognitive skills through emotional functions and practical experiences of human beings.
Therefore, this study intended to suggest ways of improvement of educational programs of museums & galleries in Jeju Island by investigating the current situation of them and analyzing their problems, and the findings are as follows.
First, the results of the current situation of educational programs having been carried out by national and public museums & galleries in Jeju show that general exhibition viewing makes up a large part of their programs. Compared with museums & galleries in other areas, specific programs and their implementation by museums & galleries in Jeju are inadequate and yet communication with local students during school vacation and programs for families through special events rev up.
Second, studies on educational programs by related institutions are insufficient and supervision is slack, which has kept those programs from being active.
Third, without programs for specific audience most exhibitions are being organized focusing on items being displayed so it is necessary to develop and carry out a variety of programs in museums & galleries in Jeju Island.
Fourth, few concrete methods such as lectures, seminars and training have been suggested which can provide data, information and knowledge for education of museums and galleries. Therefore, there should be efforts to foster program planners and instructors who work for museums & galleries.
Museums & galleries in Jeju Island can be great educational sites for children and adolescents who will drive our society's future and by using those various educational programs of them students can take an interest in exhibitions and thus it is assumed that you can make students proud of Jeju's unique culture and art.
Author(s)
고은주
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005451
Alternative Author(s)
Ko, Eun-Ju
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
강동언
Table Of Contents
국문초록 ⅰ

Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 2

Ⅱ. 박물관 ․ 미술관 교육의 이론적 배경 3
1. 박물관 ․ 미술관의 개념과 역사 3
2. 박물관 ․ 미술관의 교육 및 기능 6

Ⅲ. 제주도내 박물관 ․ 미술관 교육프로그램 실태조사 10
1. 교육프로그램의 유형 10
2. 제주도내 박물관 ․ 미술관 교육프로그램 현황 22
3. 제주도내 박물관 ․ 미술관 교육프로그램의 문제점 및 개선방안 53

Ⅳ. 결론 56

참고문헌 58
ABSTRACT 60
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고은주. (2011). 박물관․미술관 교육프로그램 개선방안에 관한 연구
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.