제주대학교 Repository

아쿠타가와 류노스케(芥川龍之介)의 『세 개의 보물(三つの宝)』고찰

Metadata Downloads
Alternative Title
Consideration of 『Three treasures』 by Akutagawa Ryunosuke
Abstract
본 논문은 아쿠타가와 류노스케(芥川龍之介)의 유일한 동화집 『세 개의 보물(三つの宝)』에 수록된 6편의 동화를 모티프의 변화에 초점을 두고 고찰한 것이다.
아쿠타가와는 대정기 새로운 아동문학 발전을 위한 실천으로서 잡지『빨간새(赤い鳥)』를 창간한 스즈키 미에키치(鈴木三重吉)의 요청으로 동화를 집필하게 된다. 어렸을 적부터 오토기바나시(お伽噺)류, 수호전 등을 읽으면서 성장한 아쿠타가와는 이후 축적된 다양한 문학적 경험들을 바탕으로 1918년부터 1922년까지 5년간 아이들을 위해 주옥같은 동화를 집필하였다. 그의 동화작품은 대정기의 아동문학 중에서도 수준이 높아 문학사의 한 축을 이루고 있어서 일본 아동문학을 논할 때 중요시 되고 있다.
아쿠타가와의 동화작품을 살펴보면 모두 밝고 긍정적이라고는 말할 수 없다. 초기 동화작품인 「거미줄(蜘蛛の糸)」과 「마술(魔術)」에서는 자신만 구원받고자 하는 뿌리 깊은 에고이즘이 그대로 나타나고 있어서, 그의 다른 소설작품과 주제면에서 차별화 되지 않는다. 그러나 후기 동화작품으로 갈수록 에고이즘을 벗어난 휴머니즘을 바탕으로 한 따뜻하고 아름다운 삶의 모습으로 변하고 있다. 다시 말해 인간성에 대한 회의와 절망에서 인간애의 신뢰와 회복으로 모티프가 변하고 있음을 알 수 있다. 이러한 모티프의 변화는 동화작품이라는 것을 염두에 둔 아쿠타가와의 배려에서 온 태도의 변화라고 할 수 있을 것이다.
작품에서 느껴지는 염세주의적 경향으로 인해, 그의 문학에 대한 연구는 대부분 인생의 어두운 면에서 검토되어지는 경향이 있다. 하지만 이런 어두운 면만이 아쿠타가와의 특징은 아니라는 것을 동화작품을 통해 확인할 수 있었다. 그의 내면에는 순진무구함에 대한 동경이 있었다고 생각한다. 그리고 그것을 잘 구현할 수 있는 방법으로서 동화라는 형식을 택했다고 생각한다. 그의 동화작품에는 그의 일반 소설에서는 느낄 수 없는 따뜻함, 희망, 꿈이 많이 들어있다. 아쿠타가와가 갈망했던 것은 인간애(人間愛)였으나, 실생활에서 이를 찾는 것은 불가능 했는지도 모른다.
아쿠타가와는 그런 인간애를 동화작품에서는 보여주었다. 하지만 그것을 처음부터 보여준 것이 아니다. 동화 작품이 한 편 한 편 나오면서 인간과 삶에 대한 태도가 점점 긍정적으로 변하여, 마지막에 도달한 그의 동화는 인간이 지니고 있는 에고이즘을 극복하고 따뜻한 인간애로 회복해 나가고 있다. 아쿠타가와의 동화가 지니는 의의는 바로 여기에 있다고 할 수 있을 것이다.
This paper considered 6 fairy tale stories contained in 『Three treasures』, the only collection of fairy tales by Akutagawa Ryunosuke focusing on a change of the motif.
Akutagawa wrote fairy tale stories at the request of Suzuki Miekichi who first published a magazine named 『Red Bird』as a practice for developing new children's literature in Taisyo Period. Akutagawa who grew up reading Otogibanasi and Suhoji from childhood wrote gemlike fairy tale stories for children for 5 years from 1918 to 1922 based on various kinds of accumulated literary experience. His fairy tale stories are considered very meaningful when discussing Japanese children's literature as they are culturally advanced among children's literature in Taisyo Period and are one of the mainstay of history of literature.
When examining Akutagawa's faire tale stories, they cannot be said to be all bright and positive. In his initial works, 「Spiderweb」 and 「Magic」, as deep-rooted egoism to want to be redeemed by oneself appears, it is not differentiated from his other novels in an aspect of the theme. However, as it moves to the latter part of fairy tale works, the motif changes into warm and beautiful lives based on humanism escaping from egoism. In other words, it can be found that motif has been changed from doubt and despair toward humanity to trust in and recovery of human love. Such a change of motif can be said as a change of attitude coming from Akutagawa's consideration who keep it a mind that they are fairy tale stories for children.
Due to a pessimistic tendency felt in his works, studies on his works of literature tend to focus on the dark side of lives. But, it was found that only such a dark side is not all characteristics of Akutagawa's works through fairy tale stories. I think that there is a longing for naiveness in his inner side. And also, I think that he chose a genre of fairy tale story as a way for realizing it. In his works of fairy tale story, there is much warmth, hope and dream which cannot be felt in his regular novels. Though the thing which Akutagawa had been longing for was human love, it may be impossible to find out it in his real life.
Akutagawa showed such a human love in his fairy tale stories. But he did not show it from the initial stage. As he wrote the fairy tale stories one by one, his attitude toward the human life gradually changed into more positive one, and finally, his latter works overcome egoism which human being bears and recovered it with warm human loves. It can be said that the significance of Akutagawa's fairy tale stories have is here.
Author(s)
강미영
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005455
Alternative Author(s)
Kang Mi-Young
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 일어교육
Advisor
김난희
Table Of Contents
국문초록
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 대정기의 아동문학 4
Ⅲ. 아쿠타가와 아동문학의 탄생동기 8
Ⅳ. 동화작품의 모티프 12
1. 에고이즘에 대한 절망 (초기 동화) 12
1)「거미줄(蜘蛛の糸)」 12
2)「마술(魔術)」 18
2. 인간애(人間愛)의 회복 (후기 동화) 23
1)「두자춘(杜子春)」 23
2)「아그니 신(アグニの神)」 27
3) 「세 개의 보물(三つの宝)」 32
4) 「흰둥이(白)」 37
Ⅴ. 결론 43
참고문헌 46
ABSTRACT 48
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강미영. (2011). 아쿠타가와 류노스케(芥川龍之介)의 『세 개의 보물(三つの宝)』고찰
Appears in Collections:
Education > Japanese Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.