제주대학교 Repository

제주도지역 고등학교 1,2학년의 수학 사교육 실태조사 및 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
The fact search and stastics in the privare mate in students in the first and second grades
Abstract
본 연구는 제주도 지역의 고등학교 1,2 학년 학생들의 수학 사교육의 실태와 사교육을 받는 요인을 분석하고 공교육과 사교육의 문제점을 조사함으로써 공교육과 사교육이 보충하고 개선해야 할 바를 모색해보고자 하였다.
본 연구는 제주도 지역의 고등학교 1,2학년 학생들(840명)을 대상으로 하여 설문조사를 실시하였으며 그 결과를 SPSS12.0 프로그램을 이용하여 분석하였다.

설문 조사 결과 45.9%의 학생들이 수학에 흥미를 갖고 있었고 78%의 학생들이 수학과목이 중요하다고 생각하고 있었다. 60.1%의 학생들이 학기 및 방학을 통하여 수학 사교육을 계속 받고 있었다. 수학 사교육을 받는 이유에 대해서는 성적 향상이 63.1%로 가장 큰 비율을 차지하였다. 또한 학년별 및 사교육 유무에 따른 수학교과목의 선호도 및 중요도, 성적향상정도, 향후 사교육 선택유무의 차이를 비교한 결과 고2로 갈수록 사교육을 받고 있는 학생일수록 대부분 높게 나타났다.
수학 과목의 선호도와 중요도의 상관관계를 조사한 결과 중요도는 높았으나 선호도는 낮았다. 이로써 수학을 중요하다고 생각하는 학생이 많은 반면 과목자체를 좋아하는 학생은 많지 않은 것을 알 수 있다.
현재 학생들은 흥미나 관심보다는 성적향상을 목적으로 공부를 하고 있고 이로 인해 사교육을 받고 있다. 하지만 대부분의 학생들이 사교육을 받으면서 경제적 부담과 시간부족으로 인한 스트레스를 받고 있었고, 또한 사교육이 성적향상에 큰 영향을 주지 않는다고 생각하고 있었다.
By analyzing the real status of math private education and the factors that high school students in the 1st and 2nd grade in Jeju Island attend the private lesson and examining the issue of public and private education, this study is supposed to seek to improve and complement for the public and private education.
The questionary of this study was conducted among high school students (of 840) in the 1st and 2nd grade in Jeju Island and the result was analyzing using SPSS12.0 program.

The result of the questionary is:
First, 45.9% of the students are interested in math and 78% of the students think the math is important. Second, 60.1% of the students keep attending the private lessons for math during ever semester or vacation. The reason why they attend the private lessons for math is for the most students who account for 63.1% to improve their grades. Also, when it comes to the result of comparing the difference such as preference and importance of the math according to every grade and whether they attend the private lessons or not, It show that the older they become toward the 2nd grade in high school, the higher percentage they account for about the private education for math.
When we survey the correlation of the preference and importance for math is more important rather than preference. Therefore, while many of the students think that math is important, they don't like the subject, mathematics itself.
Nowadays, many of them study math for more improving their grades than for their interests. As the result, they keep attending the private lessons. Most of the students, however, feel overwhelmed by the burden of the private education costs and the lack of their time attending the private lessons. Besides they think that the private education doesn't have effect on improving their grades.
Author(s)
안소영
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005476
Alternative Author(s)
An, So-young
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
박지원
Table Of Contents
Ⅰ.서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 3
3. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 공교육 5
1) 정의 5
2) 문제점 6
2. 사교육 9
1) 정의 9
2) 유형별 참여율 9
3) 장점 9
4) 문제점 10
3. 수학교육 12
1) 수학교육의 필요성 12
2) 수학교육의 목적 12
Ⅲ. 연구내용 14
1. 연구방법 14
2. 연구대상 16
3. 연구분석 18
1) 수학 사교육의 실태 18
2) 학년별에 따른 수학교과목의 선호도 및 중요도, 성적향상정도, 향후 사교육 선택 유무의 차이 29
3) 사교육 유무에 따른 수학교과목의 선호도 및 중요도, 성적향상정도, 향후 사교육 선택 유무의 차이 30
Ⅳ. 결론 및 제언 31
참고문헌 34
Abstract 35
부록 37
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
안소영. (2011). 제주도지역 고등학교 1,2학년의 수학 사교육 실태조사 및 분석
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Mathematics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.