제주대학교 Repository

학업중단 청소년의 위기요인이 진로의식수준과 진로준비행동에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Influences of Crisis Factors on The Career Consciousness and Career Preparation Behavior of Dropout Youth
Abstract
본 연구에서는 학업중단 청소년의 위기요인이 진로의식수준과 진로준비행동에 미치는 영향을 알아보는 데 그 목적이 있으며, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.

연구문제 1 : 일반적인 특성에 따른 학업중단 청소년의 위기요인, 진로의식 수준, 진로준비행동은 어떠한가?
연구문제 2 : 학업중단 청소년의 위기요인, 진로의식수준, 진로준비행동의 관계는 어떠한가?
연구문제 3 : 학업중단 청소년의 위기요인이 진로의식수준에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 4 : 학업중단 청소년의 위기요인이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가?

본 연구는 제주특별자치도내에 거주하는 학업중단 청소년으로, 연령은 13세~21세인 103명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 학업중단 청소년의 위기요인이 진로의식수준과 진로준비행동에 미치는 변수로는 개인․가정․사회적인 배경으로 구분되며 진로의식수준은 진로결정성, 진로참여성, 진로독립성, 진로타협성, 진로준비성으로 나뉘며, 진로준비행동은 정보수집활동, 필요도구 준비, 목표달성 및 사회적 노력으로 구분하였다.

본 연구에서 학업중단 청소년에게 적용한 측정도구는 위기요인, 진로의식수준, 진로준비행동에 대한 검사도구로 다음과 같이 사용하였다.
첫째, 위기요인에 대한 측정도구는 김동일, 홍성두(2006)에 의하여 제안된 청소년 위기평정척도 중에서 위험요소를 수정하여 68문항을 구성하였다.
둘째, 진로의식에 대한 측정도구는 Crites(1978)의 CMI(Career Maturity Inventory)를 이현림(1995)이 번역한 것을 인용하였으며 그 중 47문항으로 구성하였다.
셋째, 진로준비행동에 대한 측정도구는 김봉환(1997)이 개발한 진로준행동검사지에 이명숙(2002)이 두 문항을 추가한 척도로 18문항으로 구성하여 설문조사를 실시하였다.

수집된 자료는 SPSS for Windows 12.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 일반적인 특성 및 인구사회학적 특성별로 청소년들의 위기정도, 진로의식수준, 진로준비행동 간의 각 변수 특성을 알아보기 위해 빈도 및 기술통계 분석을 실시하였다. 또한 측정변인들 간의 관련성 여부를 파악하기 위해 피어슨 상관분석을 실시하고, 집단 간 차이를 분석하기 위해 t-검증과 변량분석을 실시하였으며, 종속변인에 영향을 미치는 위기요인을 밝히기 위해 단계적 중다회귀분석을 실시하였다

본 연구에서 밝혀진 결론을 제시하면 다음과 같다.

첫째, 학업중단 청소년들은 위기요인, 진로의식수준, 진로준비행동을 일반적인 특성(성별, 연령, 학업중단시기, 학업중단기간, 학업중단이유, 현 활동)에 따라 부분적으로 크게 자각 하고 있다. 먼저, 성별에서는 여성이 개인요인(불안, 신체자아)에서, 남성은 개인요인(흡연 및 음주)과 사회요인(주변 환경)에서 위기를 더 높게 자각을 하였다. 연령에서는 위기요인인 개인요인(회피중심), 가정요인(가정결손)과 진로의식수준(진로결정성)에서 부분적으로 높았다. 학업중단 시기 중 고등학교 시기인 청소년들이 위기요인의 개인요인(흡연 및 음주경험), 가정요인(양육태도)이 높았으며 학업을 중단한 기간이 2년 미만인 청소년들은 위기요인의 가정요인(양육태도)을, 2년 이상이 경우 진로준비행동(정보수집활동)을 더 크게 자각하고 있다. 학업을 중단 이유 중 학교 폭력, 학교생활 부적응, 경제적 어려움을 느끼는 청소년들은, 개인요인(우울, 불안, 공격성 및 충동성, 부정적 자존감, 신체자아, 회피중심)과, 가정요인(학대부모, 부모자녀관계, 양육태도, 가정결손), 사회요인(주변 환경)의 위기요인이 높았고, 진로준비행동(필요도구 준비)에서는 학습에 대한 능력 부족으로 필요 도구에 대한 준비를 한다. 학업중단 이후 현 활동은 취업기술, 보호관찰 중인 청소년들이 위기요인의 개인요인(공격성 및 충동성, 회피중심)과 가정요인(학대부모, 부모자녀관계, 반사회적 구성원)이 높았다.

둘째, 학업중단 청소년의 위기요인은 진로의식수준인 진로결정성, 진로참여성, 진로타협성에서 부적상관관계가 있으며 진로독립성에서는 정적 상관관계를 나타내고 진로준비성에는 부분적으로 부적 및 정적인 상관관계가 있으며, 진로준비행동(정보수집, 도구 준비 및 목표를 노력)에서는 위기요인(양육태도, 또래비행여부, 주변 환경)의 각 하위요인에서 부분적으로 정적인 상관관계가 있음을 보여 준다.

셋째, 위기요인인 사회요인(주변 환경)은 진로의식수준에 부적인 영향을 미친다.

넷째, 위기요인인 사회요인(주변 환경)은 진로준비행동에 정적인 영향을 미치며, 주변 환경과 개인요인(흡연 및 음주)은 부적인 영향을 미친다.

이상의 연구결과는 학업중단 청소년들의 특성(성별, 연령, 학업중단시기, 학업중단기간, 학업중단이유, 현 활동)은 위기요인, 진로의식수준, 진로준비해동에 부분적으로 차이가 보이며, 위기요인과 진로의식수준, 진로준비행동 간에도 부분적으로 상관 및 영향이 있음을 알려준다. 학업중단 청소년들은 진로에 어려움을 많이 느끼고 있다. 학교 밖으로 밀려 나온 청소년들에게 진로에 대한 교육이 이루어지지 못해 자신의 미래를 사고하고 준비하는데 많은 시행착오를 겪는 학업중단 청소년들에게 자신의 위기요인들을 알게 하고 그 위기요인을 극복하여 스스로 진로를 개척할 수 있도록 협조할 수 있는 개입 방안을 생각해 보아야 한다.
이 연구는 제주지역의 학업중단청소년의 위기요인, 진로의식수준, 진로준비행동의 관계 및 영향을 다루었다는데 의의를 둔다.
This research aims at examining the influences of the crisis factors of school drop-out adolescents on their career awareness level and career preparation actions, and to accomplish this purpose, the following research questions were established.

1. What are the school drop-out adolescents' crisis factors, career awareness level and career preparation actions depending on their general characteristics?
2. What are the relationships among school drop-out youths' crisis factors, career awareness level and career preparation actions?
3. How do the crisis factors of school drop-out juveniles affect their career awareness level?
4. What are the impacts of the crisis factors of school drop-out adolescents on their career preparation actions?

In this study, a survey was conducted on 103 school drop-out adolescents aged from 13 to 21, residing in Jeju Special Self-governing Province. The variables of school drop-out adolescents' crisis factors affecting their career awareness level and career preparation actions can be categorized into personal, family and social backgrounds, the career awareness level into career determinedness, career participation, career independency, career compromise and career preparedness, and the career preparation actions into information collection, preparation of necessary tools, goal attainment and social efforts.
The measurement tools used on the school drop-out youths in this research are those for crisis factors, career awareness level and career preparation actions as follows. First, as for the measurement tools of crisis factors, among the youth crisis measurement criteria suggested by Dong-il Kim and Seong-doo Hong(2006), the crisis factors were corrected and 68 questions were drawn up. Second, for the measurement tools of career awareness, the translation of Crites(1978)'s CMI(Career Maturity Inventory) by Hyeon-rim Lee(1995) was quoted, and among them, 47 questions were made out. Third, with regard to the measurement tools of career preparation actions, two questions made by Myeong-sook Lee(2002) were added to the test questions of career-conforming behaviors developed by Bong-hwan Kim(1997), therefore 18 questions were drawn up in total, and a survey was conducted based on them.
The collected data was analyzed through SPSS for Windows 12.0 program. A frequency and a descriptive statistical analysis were performed to examine the characteristics of the variables of youths' crisis degree, career awareness level and career preparation actions according to each general and demographic feature. In addition, Pearson's correlation analysis was carried out to find out the correlation among the measured variables, a t-test and an analysis of variance to analyze the differences among the groups, and a stepwise multiple regression analysis to find out the crisis factors affecting the dependent variables.
The results of this research are as the following. First, school drop-out juveniles were clearly aware of their crisis factors, career awareness level and career preparation actions in part depending on their general characteristics(gender, age, drop-out time, drop-out period, drop-out reason and present activities). To begin with, in terms of the gender, the females realized their crisis more in their individual elements(anxiety, physical ego), and the males in their personal element(smoking and drinking) and social ones(surrounding environments). As for their age, it was higher among the individual crisis factor(avoidance-orientedness), family factor(a broken family) and career awareness level(career determinedness). Among different drop-out periods, teenagers dropping out at middle and high school period displayed a higher level of crisis factors in individual factor(experiences of smoking and drinking) and family element(a nurturing attitude), and those whose drop-out period was less than two years were very conscious of their family factor(a nurturing attitude) while those with more than two-year drop-out period were aware of career preparation action(information collection) more than anything else. Among the drop-out reasons, those experiencing school violence, maladjustment to school life and economic difficulties showed a higher level of crisis factors, such as the personal elements(depression, anxiety, aggression and impulsiveness, negative self-esteem and physical ego, avoidance-orientedness), the family factors(abusing parents, a parents-children relationship, a nurturing attitude, a broken family), and the social factors(surrounding environments), and as for their career preparation actions(preparation of necessary tools), they equipped themselves for necessary tools because of their lack of the capability of learning. With regard to their present activities after drop-out, the youths working or under probation had a higher level of crisis factors of personal element(aggression and impulsiveness, avoidance-orientedness) and family element(abusing parents, a parents-children relationship, antisocial members).
Second, the crisis factors of school drop-out adolescents have a negative relation to their career awareness level, that is, career determinedness, career participation, and career compromise, a positive relation to career independency, and a partial negative or positive relationship with career preparedness, and career preparation actions(information collection, preparation of tools and efforts to attain a goal) have a partially positive relationship with the sub-factors of the crisis elements(a nurturing attitude, delinquency with peers, surrounding environments).
Third, the social crisis factor(surrounding environments) lays a negative impact on the career awareness level.
Fourth, the social crisis factor(surrounding environments) affects the career preparation actions in a positive way, and the surrounding environments and individual elements(smoking and drinking) in a negative way.
The research results above prove that the characteristics of school drop-out youths(gender, age, drop-out time, drop-out period, drop-out reasons, present activities) cause partial differences in their crisis factors, career awareness level and career preparation actions, and that the crisis elements, career awareness level and career preparation actions are correlated and influential in part. School drop-outs have much difficulty in their future career. The intervention methods for them, who have been going through many kinds of trials and errors thinking over and preparing for their future because of their lack of career education, need to be studied so that they can realize and overcome their own crisis factors and carve out future themselves.
This research is meaningful in that it is investigated into the relationships and influences of the crisis factors, career awareness level and career preparation actions of the school drop-out adolescents in Jeju area.
Author(s)
신선아
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005503
Alternative Author(s)
Shin, Sun-a
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
박정환
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 및 가설 3
3. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 학업중단청소년 5
2. 청소년의 위기요인 8
3. 진로의식과 위기 11
4. 진로준비행동과 위기 14
5. 선행연구 고찰 15
Ⅲ. 연구방법 18
1. 연구대상 18
2. 연구도구 18
3. 연구절차 20
4. 자료처리 20
Ⅳ. 연구결과 및 해석 21
1. 학업중단 청소년의 일반적인 특성 21
2. 학업중단 청소년의 특성에 따른 위기요인, 진로의식수준, 진로준비행동 26
3. 학업중단 청소년의 위기요인, 진로의식수준, 진로준비행동 간의 관계 35
4. 위기요인이 진로의식수준에 미치는 영향 37
5. 위기요인이 진로준비행동에 미치는 영향 39
6. 논의 41
Ⅵ. 요약, 결론 및 제언 45
1. 요약 45
2. 결론 49
3. 제언 52
참고문헌 54
Abstract 61
부 록 65
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
신선아. (2011). 학업중단 청소년의 위기요인이 진로의식수준과 진로준비행동에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.