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게임을 활용한 수업이 수학학습부진아들의 학업성취도와 수학적 성향 및 학습태도에 미치는 영향

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Alternative Title
Influences of using games on academic achievement, mathematical tendency, and learning attitude for low-level students in mathematics
Abstract
본 연구의 목적은 게임을 활용한 수업 자료를 연구하여 이를 수학학습부진아들에게 적용하고, 적용 전후 이들의 학업성취도와 수학적 성향 및 태도의 변화를 비교하는 데 있다. 또한 연구된 자료를 바탕으로 현재 교육계 관심의 중심인 학습부진아들의 비율을 줄이는데 도움이 되고자 한다. 이를 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.

첫째, 학습부진아들에게 수학게임을 활용한 수업을 적용하였을 때 이들의 학업성취도에 유의미한 차이를 보이는가?
둘째, 학습부진아들에게 수학게임을 활용한 수업을 적용하였을 때 이들의 수학적 성향에 유의미한 차이를 보이는가?
셋째, 학습부진아들에게 수학게임을 활용한 수업을 적용하였을 때 이들의 학습태도에 유의미한 차이를 보이는가?

본 연구를 위하여 제주특별자치도 읍면지역 J중학교 1학년 학생 중에서 2010학년도 2학기 중간고사 성적을 기준으로 수학학습부진아를 대상으로 실시하는 수업에 수강을 희망하는 학생 11명을 선정하였다. 수업에 적용할 게임 학습 자료를 제작하고, 2010년 10월부터 12월까지 게임을 활용한 수업을 적용한 후, 이들의 학업성취도와 수학적 성향 및 태도의 변화를 분석하였다.

본 연구의 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.

첫째, 게임을 활용한 수업은 수학학습부진아들의 학업성취도에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 없었다. 이는 짧은 기간 동안 연구를 진행하다 보니 본 연구자가 의도한 방향으로 연구가 적용되지 못하여 나타난 결과로 보인다.
둘째, 게임을 활용한 수업은 수학학습부진아들의 수학적 성향 및 태도에 긍정적인 영향을 보였다.
The purpose of this study is to develop teaching materials using games, apply them to low-level students of mathematics, and compare the results of before and after the applications about the change of their academic achievement, mathematical tendency, and learning attitude.
Furthermore, this study will contribute to shed a light to reduce the number of the low-level students based on the result of this study, which gets attention from educational field. To achieve the goals of the study, the research questions are as follows.

First, is there any significant difference in their academic achievement when mathematics game in class are used to low-level students?
Second, is there any significant difference in their mathematical tendency when the games are used in their class?
Third, is there any significant difference in their learning attitude when the games are used in their class?

The subjects were 11 low-level first-year students in J middle school located in a county area in Jeju Special Self-governing province who want to participate in the special programmed class for them. After developing teaching materials using games, they were applied to the class for three months from October to December, 2010, and then the students' academic achievement, mathematical tendency, and learning attitudes were analyzed.

The results of this study showed that there was no influence on the students' academic achievement after using the games in the low-level class. This is resulted from the short period of time when the teaching materials were used. As a consequence of this, the intention of the study did not go well.
However, the method of using games in class had positive effects on the low-level students' mathematical tendency and their learning attitudes.
Author(s)
임지연
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005504
Alternative Author(s)
Yim, Ji-yeon
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
김도현
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 2
3. 용어의 정의 2
1) 게임을 활용한 수업 2
2) 수학학습부진아 2
3) 수학적 성향 3
4) 학습태도 3
4. 연구내용 3
5. 연구의 제한점 4
II. 이론적 배경 5
1. 학습부진아 5
1) 학습부진아의 개념 5
2) 학습부진아의 특징 6
2. 딘즈(Dienes)의 수학 학습 이론 7
3. 게임 학습 8
1) 수학학습에서 게임 8
2) 게임 학습의 장단점 8
4. 선행연구 고찰 10
Ⅲ. 연구문제 및 가설 12
1. 연구문제 12
2. 연구가설 12
Ⅳ. 연구방법 및 절차 13
1. 연구대상 13
2. 연구절차 13
3. 연구방법 14
4. 연구의 실제 14
1) 게임 학습 1 14
2) 게임 학습 2 18
3) 게임 학습 3 19
4) 게임을 활용한 수업에 대한 학생들의 반응 21
5. 검사도구 21
1) 학업성취도 검사 21
2) 수학적 성향 검사 22
3) 학습태도 검사 22
Ⅴ. 연구결과 및 해석 23
1. 학업 성취도 변화 23
2. 수학적 성향의 변화 24
3. 학습태도의 변화 25
4. 학습자별 수업 전후의 변화 27
Ⅵ. 결론 및 제언 35
1. 결론 35
2. 제언 36
참고문헌 38
부록 39
Abstract 52
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
임지연. (2011). 게임을 활용한 수업이 수학학습부진아들의 학업성취도와 수학적 성향 및 학습태도에 미치는 영향
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Elementary Education > Elementary Mathematics Education
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