제주대학교 Repository

청소년의 휴대폰 중독적 사용이 정신건강에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Addictive Cell-phone Use of Adolescence on mental health
Abstract
본 연구는 청소년의 휴대폰 중독적 사용이 정신건강에 미치는 영향을 밝혀 청소년의 휴대폰 중독적 사용 예방을 위한 상담 프로그램 개발의 기초를 마련하는데 그 목적이 있으며, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.

연구문제 1 : 청소년의 휴대폰 중독/비중독적 사용집단에 따라 성별, 학업수준은 어떠한가?
연구문제 2 : 청소년의 휴대폰 중독/비중독적 사용집단에 따라 휴대폰 사용실태(휴대폰 총 사용기간, 하루 평균 문자메시지 사용횟수, 수업시간 휴대폰 사용여부)는 어떠한가?
연구문제 3 : 청소년의 휴대폰 중독/비중독적 사용집단간에 정신건강 점수는 어떠한 차이가 있는가?
연구문제 4 : 청소년의 휴대폰 중독적 사용과 정신건강은 어떠한 상관관계가 있는가?
연구문제 5 : 청소년의 휴대폰 중독적 사용은 정신건강에 어떠한 영향을 미치는가?

위의 문제를 해결하기 위해 제주특별자치도내 중학교 2학년 학생 639명을 대상으로 휴대폰 중독적 사용과 정신건강 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 자료분석방법은 SPSS for Windows 12.0 통계프로그램을 이용하여 신뢰도 분석, χ2-test, t-test, Pearson's correlation coefficient, 단순회귀분석, 단계적 중다회귀분석을 실시하였다.

이와 같은 과정을 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다.

첫째, 청소년의 휴대폰 중독/비중독적 사용집단에 따라 성별과 학업성적에서 두 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 휴대폰 중독적 사용집단은 비중독적 사용집단에 비해 남자보다 여자가 많았으며, 학업성적이 낮았다.

둘째, 청소년의 휴대폰 중독/비중독적 사용집단에 따라 휴대폰 총 사용기간, 하루 평균 문자 메시지 사용횟수, 수업시간 휴대폰 사용여부에서 두 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 휴대폰 중독적 사용집단은 비중독적 사용집단에 비해 휴대폰 총 사용기간이 길었고, 하루 평균 문자 메시지 사용횟수도 많았으며, 수업시간에 휴대폰을 사용하는 경우도 많았다.

셋째, 청소년의 휴대폰 중독적 사용집단이 비중독 사용집단보다 정신건강이 좋지 않았으며 정신건강 9개 하위요인 모두에서 두 집단의 평균이 통계적으로 유의한 차이가 있었다.

넷째, 청소년의 휴대폰 중독적 사용과 정신건강과의 관계에서 정신건강 9가지 하위요인 모두 휴대폰 중독적 사용과 정적 상관관계를 나타내고 있고, 통계적으로 유의하였다.

다섯째, 청소년의 휴대폰 중독적 사용은 정신건강 하위요인 중 불안과 강박증에 가장 높은 15%의 설명력을 보였고, 휴대폰 중독적 사용 하위요인 중 강박과 집착이 정신건강 전체에 가장 높은 16%의 설명력을 보였다.

이상의 연구결과를 토대로 청소년의 휴대폰 중독적 사용은 정신건강에 유의한 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 휴대폰의 기능이 점점 다양해짐에 따라 휴대폰 중독적 사용 청소년들은 계속 늘어날 것이며 이로 인한 청소년 정신건강 문제는 점점 심각해질 것이다. 따라서 휴대폰 중독적 사용 집단들이 보이는 다양한 특성을 고려한 휴대폰 중독적 사용을 예방하기 위한 프로그램 개발이 필요하며 상담 현장과 학교 현장, 그리고 가정에서 프로그램을 활용할 수 있도록 해야 한다. 또한 청소년의 휴대폰 중독적 사용은 점차 인터넷 중독처럼 사회적 문제가 될 가능성이 높으므로 이를 예방하기 위한 홍보활동, 캠페인 등 다양한 활동들이 국가적인 차원에서 이루어져야 한다고 본다.
본 연구는 휴대폰 중독적 사용이 정신건강에 미치는 영향에 대해 알아봄으로써 청소년을 더 이해할 수 있는 근거를 마련하여 휴대폰 중독적 사용 예방을 위한 상담 프로그램 개발의 자료를 제공할 수 있다는 점에서 의의가 있다.
This study aimed at identifying the effects of adolescence's addictive cell-phone use on their mental health and forming the basis for the developments of counseling programs to protect addictive cell phone use. In relation to the study purpose above, the following study questions have been set up.

Study Question 1: What differences exist in the actual conditions of gender and educational background according to the addictive cell phone use group and non-addictive group.

Study Question 2: What differences exist in the actual condition(total cell phone use duration, the number of text message used per day, whether using cell phone in class or not) of cell phone use in the two groups.

Study Question 3: What differences in mental health scores exist in the two groups?

Study Question 4: What correlations exist between the two groups?

Study Question 5: What influences does the adolescence's addictive cell phone use have on mental health?

To identify the above questions, this study conducted a survey using the index of addictive cell phone use and mental health. The subjects of this study included a total of 693 second year middle school students in Jeju Special Self-governing Province. With regard to data analysis, reliability analysis, χ2-test, t-test, Pearson's correlation coefficient, simple regression analysis, stepwise multiple regression analysis were carried out using SPSS WIN 12.0 program.

The following results were obtained in the study.

First, in gender and school records, two groups showed statistically significant differences. There are more female students and lower academic results in the addictive cell phone use group than non addictive group.

The two groups displayed statistically significant differences in cell phone use duration, the number of text message used per day, whether using cell phone in class or not. The subjects of addictive cell phone use group has longer cell phone use duration, more frequently used text message per day and used cell phones in class more often than those of non addictive group.

The subjects of addictive cell phone use group showed worse mental health than those of counter part group, and for all 9 subordinate factors, the two groups showed statistically significant differences.

With regard to the relation between addictive cell phone use and mental health, all 9 subordinate factors displayed positive relations with addictive cell phone use, and statistically significant differences.

Of the subordinate factors of mental health, adolescence's addictive cell phone use showed 15% of the highest explanatory power in nervousness and compulsiveness. On the other hand, of the subordinate factors of addictive use, compulsiveness and obsession consist of 16% of the highest explanatory power in the entire mental health.

The results of the study suggest that adolescence's addictive cell phone use has significant impacts on their mental health. As the cell phone functions are being diversified, the number of student cell phone users will increase, which will make worse their mental health problems. Therefore, to prevent cell phone addictive use, we need to develop programs which can reflect various features of the addictive group and those programs should be applied to the scene of counseling, schools and families. Futhermore, since addictive cell phone use has a chance of social problems like internet addiction, various activities such as education and campaigns should be carried out at the national level.

This study is significant in that, by examining the effects of addictive cell phone use on adolescence's mental health, it can form the basis for better understanding the adolescence and provide basic materials for the development of counseling programs to prevent addictive cell phone use.
Author(s)
고충숙
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005509
Alternative Author(s)
Ko, Choong-soog
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
박태수
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 4
3. 용어의 정의 6


Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 청소년의 개념과 특성 7
2. 휴대폰 중독적 사용 10
3. 정신건강 19
4. 청소년의 휴대폰 중독적 사용과 정신건강 26


Ⅲ. 연구방법 29
1. 연구대상 29
2. 연구도구 29
3. 연구절차 32
4. 자료처리 및 분석 32


Ⅳ. 연구결과 및 해석 34
1. 휴대폰 중독/비중독적 사용집단 구분 34
2. 휴대폰 중독/비중독적 사용집단에 따른 성별, 학업수준의 차이 34
3. 휴대폰 중독/비중독적 사용집단에 따른 휴대폰 사용실태의 차이 36
4. 휴대폰 중독/비중독적 사용집단간 정신건강 점수의 차이 38
5. 휴대폰 중독적 사용과 정신건강과의 관계 39
6. 휴대폰 중독적 사용이 정신건강에 미치는 영향 42


Ⅴ. 요약, 결론 및 제언 48
1. 요약 48
2. 결론 50
3. 제언 52

참고문헌 53
Abstract 58
부 록 61
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고충숙. (2011). 청소년의 휴대폰 중독적 사용이 정신건강에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.