제주대학교 Repository

현실요법 집단상담이 결손가정 아동의 자기효능감과 학교생활적응에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
Study on How Group Counseling with Reality Therapy Influences Self-Efficacy and School Life Adaptation of Children from Broken Families
Abstract
본 연구는 결손가정 아동을 대상으로 현실요법을 적용한 집단상담이 결손가정아동의 자기효능감과 학교생활적응에 어떠한 영향을 미치는지를 밝히고자 하는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.

연구문제1: 현실요법이 결손가정 아동의 자기효능감에 어떠한 효과가 있을 것인가?
연구문제2: 현실요법이 결손가정 아동의 학교생활적응에 어떠한 효과가 있을 것인가?
연구문제3: 아동의 자기효능감과 학교생활 적응 간에는 어떠한 상관이 있는가?

이와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 중국 길림성 연길시에 소재한 M초등학교 5, 6학년 12학급 결손가정 학생 200명을 대상으로 자기효능감과 학교생활적응 검사를 실시한 후, 그 중에서 집단상담에 대한 참여의사를 밝히고 자기효능감과 학교생활적응이 비교적 낮은 결손가정 아동 30명을 선발하여 상담집단과 비교집단 두 집단으로 각각 15명씩 대응-무선 배치하였다.
상담집단은 현실요법 집단상담을 1주일에 3회식 총 10회를 매회기당 55분씩 실시하였으며, 비교집단에서는 사전, 사후 검사 외에 어떠한 처치도 가하지 않았다. 실험이 끝난 후 상담집단과 비교집단을 대상으로 사전검사와 동일한 검사 도구를 사용하여 사후검사를 실시하였다. 연구의 대상은 중국 연길시에 위치한 M초등학교 5학년, 6학년 결손가정 아동 30명으로 하였으며 각각 15명씩 상담집단과 비교집단으로 구분하였다.
자기효능감 검사는 김아영(1997)의 자기효능감 척도를 한혜진(2002)이 초등학생에게 알맞은 표현으로 번안한 것을 사용하였으며 학교생활적응을 측정하기 위하여 이영선(1997)이 사용했던 학교생활적응척도를 사용하였다. 본 연구에 사용된 현실요법을 적용한 집단상담의 내용은 김인자(1992)가 우리 실정에 맞게 번안한 "내가 행복해 지는 것을 배우기"에 기초하여 언어적, 인지적, 정서적 수준에 맞게 재구성한 조영화(2006)의 집단상담을 중국 연변지역의 특성에 맞게 수정 보안 하였다.
본 연구에서 실시한 현실요법의 효과가 상담집단과 비교집단이 유의미한 차이가 있는지 알아보기 위해 SPSS (12.0)을 사용하여 t검증하여 처리했다.

이에 따라 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같았다.

첫째, 상담집단과 비교집단 간의 사전 검사에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나지 않아 동질집단임을 확인하고, 현실요법 집단상담에 참여한 상담집단과 참여하지 않은 비교집단의 사후 자기효능감 비교 검증 결과 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 현실요법 집단상담이 결손가정 아동의 자기효능감 향상에 긍정 적인 도움이 되었음을 나타낸 것이라 하겠다.
둘째, 현실요법 집단상담에 참여한 상담집단과 참여하지 않은 비교집단의 학교생활적 응에 대한 사후 비교검증 결과 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 현 실요법 집단상담을 통하여 학교생활에 만족을 느끼고 학교생활을 잘 영위해 나 가는데 긍정적인 도움이 되었음을 나타낸 것이라 하겠다.
셋째, 현실요법 집단상담에 참여한 결손가정 아동의 자기효능감과 학교생활적응 간에 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났다.

이와 같은 연구 결과를 중심으로 다음과 같은 결론과 제언을 한다.
결론적으로 현실요법을 집단상담은 결손가정 아동의 자기효능감을 긍정적으로 변화시키고 학교생활적응을 향상시키는데 효과적이었으며, 아동의 자기효능감과 학교생활적응은 의도적인 훈련과 교육을 통해 긍정적으로 변화시킬 수 있다고 하겠다. 앞으로 이러한 집단상담이 다양하게 개발되어 학교 교육 현장에 널리 활용 되었으면 하는 바람이다.

핵심어: 현실요법을 적용한 집단상담, 결손가정, 자기효능감, 학교생활적응.
The purpose of this study is to see how the group counseling with the reality therapy influences the self-efficacy and the school life adaptation of the children from the broken families. The detailed research subjects to achieve such purpose are as follows.

Subject 1: How would the reality therapy effect the self-efficacy of the children from the broken families?
Subject 2: How would the reality therapy help the children from the broken families with the school life?
Subject 3: What is the connection between the self-efficacy and the school life adaptation of the children?

In order to work on the subjects, 200 students in the fifth and sixth grade from 12 classrooms of M Elementary School located in Yanji, Jilin, China, were selected. Tests on the students' self-efficacy and the school life adaptation were carried out and 30 students who were willing to participate in the group therapy but proved to have relatively low self-efficacy and school life adaptation were divided into two groups, which were the counseling group and the comparative group. The newly-selected students were all from the broken families and 15 of each group were organized in the counterpart-random assignment.
For the counseling group, the counseling with the reality therapy was conducted three times a week. Each session lasted 55 minutes and the group received 10 sessions in total. For the comparative group, no treatments other than the pre- and post-tests were carried out. After the experimentation, the counseling group and the comparative group were exposed to the pre-test and the post-test as well with the same examination equipment. 30 students in the fifth and the sixth grade of M Elementary School, located in Yanji, China, were collected to the study and all of them were from the broken families. The participants were divided into a counseling group and a comparative group in 15 of each.
For the self-efficacy test, a revised self-efficacy measure by Han Hye-jin (2002), initially designed by Kim Ah-yeong (1997), was used while for the school life adaptation, the school life adaptation measure, developed by Lee Yeong-sun (1997), was applied. Regarding the contents of the group counseling program with the reality therapy, they were first re-designed in consideration of linguistic, cognitive and emotional levels, based on "Learn how to make myself happy", adapted to our circumstances by Kim In-ja. Afterwards, again, they were re-constructed by a researcher according to the purpose of this study.
In order to prove any meaningful differences between the counseling group and the comparative group regarding the reality therapy in this study, t-test was carried out with SPSS WIN (12.0) used.

Followings are the results of the study.

First, the pre-test on the counseling group and the comparative group did not appear to have a meaningful difference which eventually confirmed that both groups were the homogeneous group. However, according to the results of the self-efficacy test on the counseling group with the group counseling program with the reality therapy and the comparative group without the program, there appeared a significant difference. This proved that the group counseling with the reality therapy would be efficient in improving the self-efficacy of a child from a broken-family.
Second, the school life adaptation turned out to be influenced by the group counseling with the reality therapy. A meaningful difference was detected between the counseling group and the comparative group which confirmed that the reality therapy program would be helpful when the children from the broken families try to adapt themselves to the school.
Third, the participation in the reality therapy program was proved to be significantly meaningful regarding the self-efficacy and the school life adaptation of the child from the broken family.

Based on the results the above, the study has come up with conclusions and suggestions as follows.
In conclusion, the group counseling with the reality therapy is believed to have a positive influence on the self-efficacy improvement and the school life adaptation of the children from the broken families. It is also said that the self-efficacy and the school life adaptation of such children would be changed in a positive manner through intentional training and education. It would be great if further studies on such program are continued so that a more number of students from the broken families would be benefited at school.
Key words: Group counseling with the reality therapy, broken families, self-efficacy, school life adaptation
Author(s)
손춘옥
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005515
Alternative Author(s)
Son, Chun-ok
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
허철수
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 및 가설 3

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 결손가정 아동의 특징 5
2. 현실요법 7
3. 현실요법 집단상담 13
4. 자기효능감 14
5. 학교생활적응 19
6. 현실요법과 자기효능감, 학교생활적응과의 관계 24

Ⅲ. 연구방법 27
1. 연구대상 27
2. 연구설계 27
3. 연구도구 28
4. 연구절차 31
5. 자료처리 32

Ⅳ. 연구결과 및 해석 33
1. 연구 대상에 대한 동질성 검증 33
2. 가설검증 35
3. 질적 분석 38

Ⅴ. 요약, 결론 및 제언 44
1. 요약 44
2. 결론 및 제언 46

참고문헌 50
Abstract 57
부 록 60
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
손춘옥. (2011). 현실요법 집단상담이 결손가정 아동의 자기효능감과 학교생활적응에 미치는 효과
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.