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경마 관람객의 참여 동기가 경마 태도 및 만족감에 미치는 영향

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Alternative Title
A Study on the Impact of Participation Motivation in Horse Race Spectators on Horse Race Attitude and Satisfaction
Abstract
본 연구는 경마 관람객들의 참여 동기가 경마 태도 및 만족감에 미치는 영향을 분석하는데 연구의 목적이 있다.
이 연구의 목적을 달성하기 위해 2011년 현재 제주에 소재하고 있는 경마공원을 이용하는 만 20세 이상의 성인 남‧여를 대상으로 설정한 후, 연구자가 모집단에 대해 임의표본추출법(accidental sampling)을 사용하여 표본을 추출하였다.
실제 표집인원은 남‧여 비율을 고려하여, 총 400명을 표집인원으로 선정하였으며, 실제 분석에는 295명의 표본이 사용되었다.
조사도구는 설문지를 이용하였으며, 자료처리를 위한 통계분석은 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여, 일원분산분석(oneway-ANOVA), 다중회귀분석(multiple regression analysis), 상관관계분석을 목적에 맞게 실시하였다.
이와 같은 방법과 절차에 따른 자료 분석을 통하여 이 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 경마 관람객의 특성에 따른 참여 동기, 태도 및 만족감의 차이 분석결과, 태도에서는 긍정적 태도에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고 만족감에서는 부정적 정서에서만 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 연령에 따른 참여 동기에서는 휴식에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 태도에서는 관심도에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 만족감에서는 부정적 정서와 도전에만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학력에 따른 참여 동기에서는 경제적 요인에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 태도에서는 긍정적 태도에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 만족감에서는 부정적 정서에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 소득유형에 따른 참여 동기에서는 관심도에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 참여 동기와 태도에 따른 만족감의 차이 분석결과, 참여 동기의 하위요인 중 경제적 동기, 휴식과 관심도에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 긍정적 태도는 유희적 동기와 경제적 동기에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 부정적 태도에서는 경제적 동기와 휴식에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 태도에서는 사회성을 제외한 참여 동기 하위요인 모두에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 참여 동기의 하위요인에서 만족감의 하위요인인 쾌락적 즐거움에서는 유희적 동기에서, 긍정적 정서와 부정적 정서, 도전에서는 유희적 동기와 경제적 동기에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 태도에서는 관심도와 긍정적 태도는 쾌락적 즐거움, 긍정적 정서, 부정적 정서, 도전에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 부정적 태도와 긍정적 정서, 도전에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 참여 동기, 태도, 만족감의 관계 분석결과, 경제적 동기와 휴식 요인은 관심도에 정(+)에 상관관계를 보였으며, 부정적 태도에서는 부(-)에 상관관계를 보였다. 그리고 유희적 동기는 긍정적 태도에 정(+)에 직접 영향을 미치는 것으로 나타났고, 경제적 동기는 긍정적 태도에 부(-)에 상관관계를 보였다. 경제적 동기와 휴식, 유희적 동기는 관심도와 긍정적 태도, 부정적 태도를 경유하여 쾌락적 즐거움, 긍정적 정서, 도전에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
결과적으로 겜블링 스포츠 참여에서 경마 관람객의 참여 동기가 경마 태도와 만족감에 미치는 영향력을 구체적으로 이해하여 올바른 경마 문화를 발전시키는데 유용한 기초자료가 될 수 있을 것으로 기대된다.
The study aims to analyze the impacts of horse race spectator's motivation to participate in horse racing on horse race attitudes and satisfaction.

In order to achieve the research goal, the author determines the survey subjects consisting of male and female respondents over 20 years old who use the horse race park located in Jeju as of the year of 2011, and filtered the samples among the entire population by using the accidental sampling method.

The number of actual sampling subjects was the total of 400 while considering the male to female ratio, and finally 295 subjects were used as samples.

The survey tool was based upon questionnaire sheet, and the statistical analyses for data processing were conducted by using Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 12.0 program, which yielded the outcomes including One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Multiple Regression Analysis, and Correlation Analysis depending upon the research objectives.

The data analyses that follow such methods and procedures revealed the results as below.

First, the analyses on the participation motivation, attitude, and satisfaction according to the characteristics of horse race spectators showed that a positive attitude among types of attitudes was found to have a significant difference, and only a negative emotion within satisfaction was found to have a significant difference. In case of participation motivation by age, a rest showed a significant difference, and in case of attitude, the degree of interest had a significant difference. And in case of satisfaction, a negative emotion and a challenge were found to be significantly different. In case of participation motivation by educational level, an economic factor was significantly different. In attitudes, a positive attitude showed a significant difference, whereas in satisfaction, a negative emotion was significantly different. Finally, in case of participation motivation by income level, the degree of interest showed a significant difference.

Second, the analyses on participation motivation and attitude on satisfaction showed that economic motivation, resting, and degree of interest as subcategories of participation motivation were significantly different, and in case of positive attitude, hedonic and economic motivations were significantly different. In case of negative attitude, economic motivation and resting were significantly different, and in case of attitudes, other subcategories relating to participation motivation than sociality showed a significant difference. In subcategories of participation motivation, hedonic motivation among hedonic pleasure within satisfaction and hedonic and economic motivations within both positive and negative emotions, and challenge were found to be significantly different. The degree of interest and positive attitude within attitudes were significantly different in hedonic pleasure, positive and negative emotions, and challenge. Furthermore, the negative attitude, positive emotion, and challenge showed a significant difference.

Third, the analyses on the relation among participation motivation, attitude, and satisfaction showed that economic motivation and resting factors were positively correlated with the degree of interest, and negative attitude was negatively correlated. In addition, the hedonic motivation was found to have a direct positive impact on positive attitude, and the economic motivation appeared to affect the positive attitude in a negative manner. Lastly, the economic motivation, resting, and hedonic motivation were found to have an indirect impact on hedonic pleasure, positive emotion, and challenge through degree of interest, positive attitude, and negative attitude.

In conclusion, the study is expected to provide a useful basic source that contribute to developing a rightly horse racing culture by enhancing the in-depth understanding on the impact of participation motivation by horse race spectators in gambling sports upon horse race attitude and satisfaction.
Author(s)
나유나
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005529
Alternative Author(s)
Na, Yu-Na
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
이세형
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 변인 4
4. 용어의 정의 5
5. 연구의 제한점 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 경마의 개념 및 현황 7
2. 경마 참여 동기 요인 10
3. 경마 참여 태도 11
4. 경마 참여 만족감 12
5. 선행연구 14
Ⅲ. 연구방법 16
1. 연구대상 17
2. 조사도구 18
3. 조사절차 23
4. 자료처리 23
Ⅳ. 결과 24
1. 경마 관람객의 인구사회학적 특성에 따른 참여 동기, 태도 및 만족감의 차이 24
2. 경마 관람객의 참여 동기와 태도 및 만족감의 차이 30
3. 경마 관람객의 참여 동기와 태도 및 만족감의 관계 40
4. 경마 참여 동기와 태도 및 만족감의 인과관계 41
Ⅴ. 논의 42
1. 인구사회학적 특성에 따른 참여 동기와 태도 및 만족감 차이 42
2. 참여 동기와 태도에 따른 만족감의 차이 43
3. 경마 참여 동기, 태도, 만족감의 관계 44
Ⅳ. 결론 및 제언 47
1. 결론 47
2. 제언 48
참고문헌 49
ABSTRACT 55
부록 57
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
나유나. (2011). 경마 관람객의 참여 동기가 경마 태도 및 만족감에 미치는 영향
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