제주대학교 Repository

통섭적 커뮤니케이션기반 u-티칭 포트폴리오 시스템 개발

Metadata Downloads
Alternative Title
Development of u-Teaching Portfolio System based on Consilient Communication
Abstract
이 연구의 목적은 수업효율성 제고를 위하여 통섭적 커뮤니케이션기반 u-티칭 포트폴리오 시스템을 설계ㆍ개발ㆍ적용하고 그 효과를 규명해 봄으로써 교수자의 실질적인 수업능력 향상에 도움을 주려는 것이다. 수업효율성 제고를 위한 방법의 하나로 교육현장에서 티칭 포트폴리오가 활용되고 있다. 본 논문에서는 수업효율성을 극대화하기 위하여 티칭 포트폴리오의 효과와 한계점을 살펴보았다. 그리고 이에 대한 해결방안을 모색하고자 유러닝(u-Learning)과 통섭적 커뮤니케이션에 대한 고찰을 실시하였다. 고찰된 내용을 토대로 티칭 포트폴리오와 유러닝 요소를 원활하게 통합하도록 관계된 요소와 행동, 내용, 방법을 체계화하였다. 그런 다음 통섭적 커뮤니케이션 관점에 입각하여 심리학적 요소와 기술적 요소, 교육적 요소를 추가하며 u-티칭 포트폴리오의 효과를 높이고자 하였다. 이후 연구된 내용을 종합하며 교수자의 실질적인 수업능력 향상을 지원하는 통섭적 커뮤니케이션기반 u-티칭 포트폴리오 시스템을 개발하였다. 논문의 연구 내용을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 수업효율성과 기존의 티칭 포트폴리오에 관한 이론과 효과를 고찰ㆍ분석하였다. 티칭 포트폴리오가 수업에 어떠한 효과가 있는지, 그리고 한계점은 무엇인지 규명했다.
둘째, 티칭 포트폴리오의 효과를 극대화하기 위하여 내용과 요소를 탐색하였다. 기대가치, 이용과 충족, 구성주의, 강의동영상, 교수평가, 상황인지적 코칭, 자기성찰, 효율적인 교수자의 수업행동 척도, 포트폴리오의 체계적 관리 및 공유 등 요소와 내용을 추출하였다.
셋째, 티칭 포트폴리오의 목적을 달성하고 효과를 극대화하기 위하여 시스템에 포함되는 유러닝 요소를 탐색하였다. 사용자 식별, 유러닝 환경, 상황인지, 맞춤형 정보 제공, 모바일 서비스 등 유러닝 기능을 연구하였다.
넷째, 티칭 포트폴리오와 유러닝 요소가 원활한 커뮤니케이션이 이루어지도록 하기 위한 모형을 설계하였다. 심리학적 요소와 공학 분야의 기술적 요소, 교육적 요소의 결합을 통하여 학문간 통섭이 가능하도록 사용자와 매체, 내용간 커뮤니케이션을 구조화하였다.
다섯째, 설계에 근거하여 통섭적 커뮤니케이션기반 u-티칭 포트폴리오 시스템을 개발하였다. 체제적 설계를 기반으로 통섭적 커뮤니케이션, 평가척도, 교수평가와 상황인지적 코칭, 자기성찰, 티칭 포트폴리오와 유러닝을 포함하며 시스템을 개발하였다.
여섯째, 개발한 시스템이 수업능력 향상에 대한 도움을 주는지 질적ㆍ양적으로 분석하였다. 분석 결과 교수자는 시스템에서 제공되는 체계적인 기능을 활용하며 수업능력을 향상시킬 수 있었다는 결과를 얻었다. 개발한 시스템을 검증한 효과는 다음과 같다.
첫째, 응답자 전체는 통섭적 커뮤니케이션기반 u-티칭 포트폴리오 시스템이 교수자의 수업능력 향상에 도움을 준다고 하였다.
둘째, 통섭적 커뮤니케이션기반 u-티칭 포트폴리오 시스템에서 지원되는 교수평가와 티칭 포트폴리오, 상황인지적 코칭과 자기성찰 기능에 대한 의견을 분석한 결과 응답자는 이들 시스템의 개별 기능이 수업능력 향상에 도움이 되는 것으로 나타났다.
셋째, 통섭적 커뮤니케이션기반 u-티칭 포트폴리오 시스템에서 지원되는 사용자 식별 기능과 유러닝 환경, 상황인지, 맞춤형 정보 제공, 모바일 서비스의 기능에 대한 의견을 분석한 결과 응답자는 이들 시스템의 유러닝 기능이 수업능력 향상에 도움이 됨을 나타내었다.
넷째, 교원능력개발평가제도와 관련하여 통섭적 커뮤니케이션기반 u-티칭 포트폴리오 시스템은 교원능력향상(교수법 향상)에 효과가 있는 것으로 나타났다.
연구 결과 통섭적 커뮤니케이션기반 u-티칭 포트폴리오 시스템은 교수자의 수업능력 향상에 실질적인 도움을 주었다. 그리고 연구참여자의 의견을 질적ㆍ양적으로 분석한 결과 연구의 시스템 활용은 현재 시행되고 있는 교원능력개발평가의 본질적 목적인 교수법 향상에 부합되는 방법이라는 것을 확인하였다.
The objective of this study is to help improve teaching skills of instructors through design, development, application and examination of u-Teaching Portfolio System based on Consilient Communication for enhancement of teaching effectiveness. As a method for teaching efficiency, the teaching portfolio has been utilized in schools and other educational settings. In this study, to maximize teaching effectiveness, the effect and limitations of the teaching portfolio is to be identified. On this, to seek the solutions, review on the u-learning and consilient communication was carried out, and based on the reviewed contents, factors, behaviors, contents and methods connected for orderly integration of teaching portfolio and u-learning factors were systemized. Thereby helping to improve the effectiveness of u-teaching portfolio through addition of psychological, technical and educational elements from the perspective of consilient communication. And after considering all the studied contents, u-Teaching Portfolio System based on Consilient Communication to support improvement of teaching skills was developed. The summarized research contents of this study is as follows.
First, theories and effects on the teaching effectiveness and existing teaching portfolios were reviewed and analyzed, and the effects of teaching portfolio on class and its limitations were identified.
Second, to maximize the effects of the teaching portfolio, contents and elements were examined, and such elements as expected values, use and fulfillment, constructivism, lecture videos, instructional evaluations, situation cognitive coaching, self-examination, measures of teacher's classroom behavior and systematic management and sharing of portfolio were deduced.
Third, to achieve the purpose of teaching portfolio and maximize its effect, u-learning elements included in the system were examined, and such u-learning functions as user identification, u-learning environment, situational awareness, provision of customized information and mobile services were researched.
Fourth, model designed for smooth communication of teaching portfolio and u-learning elements was layed out, and communication between users and media/contents was structured so that interdisciplinary consilience can be achieved through combination of physiological factors and technical/educational factors of engineering field.
Fifth, based on the systematic design, u-Teaching Portfolio System based on Consilient Communication including consilient communication, assessment scale, instructional evaluation, situation cognitive coaching, self-examination, teaching portfolio and u-learning was developed.
Sixth, quantitative and qualitative analysis on the effect of the developed system on the improvement of the teaching skills were carried out, and as a result of the analysis, it turned out that the systematic functions provided by the system helps to make instructors improve their teaching skills. The verified effects of the developed system are as follows.
First, all the respondents said that u-Teaching Portfolio System based on Consilient Communication was helpful for improving their teaching skills.
Second, looking at individual functions of u-Teaching Portfolio System based on Consilient Communication, 89.8% of respondents agreed on the effect of teaching skill improvement in instructional evaluation function, 97.6% in teaching portfolio function, and in situation cognitive coaching and self-examination functions, all the respondents agreed on the effect of teaching skill improvement.
Third, among u-learning functions of u-Teaching Portfolio System based on Consilient Communication, 70.4% of respondents agreed on the effect of teaching skill improvement in user identification function, 64.6% u-learning environment function, 65.0% situation cognitive function, 89.8% customized information supply function, 98.1% mobile service function and 79.6% overall u-learning functions.
Fourth, in connection with system for teacher's competence development evaluation, it was verified that u-Teaching Portfolio System based on Consilient Communication has a positive effect on the improvement of teaching skills.
As mentioned above, the study results showed that u-Teaching Portfolio System based on Consilient Communication is of great help in improving teaching skill of instructors. In addition, as a result of quantitative and qualitative analysis on the opinions of research participants, it was confirmed that utilization of the researched system is a method corresponding to the improvement of teaching method, an essential purpose of teacher's competence development evaluation.
Author(s)
문창배
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005608
Alternative Author(s)
Moon, Chang-Bae
Affiliation
제주대학교
Department
대학원 교육학과
Advisor
박정환
Table Of Contents
국문초록 ⅰ

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구내용 5
3. 용어의 정의 6
4. 연구의 제한점 7

Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 수업효율성과 티칭 포트폴리오 9
2. 티칭 포트폴리오 활용의 효과와 문제점 12
3. 유러닝과 티칭 포트폴리오 통합의 의의와 한계 15
4. 통섭적 커뮤니케이션기반 u-티칭 포트폴리오 체제 20
5. 시스템 개발 모형 37

Ⅲ. 시스템 설계 45
1. 개발 계획 45
2. 요구분석 47
3. 시스템 설계도 53
4. 통섭적 커뮤니케이션 설계 57
5. 유러닝 서비스 설계 61
6. 티칭 포트폴리오 생성 및 공유 설계 63

Ⅳ. 시스템 개발 65
1. 시스템 개발 환경 65
2. 통섭적 커뮤니케이션 기능 65
3. 유러닝 서비스 기능 69
4. 티칭 포트폴리오 생성 및 공유 72

Ⅴ. 효과 분석 74
1. 질적분석 74
2. 양적분석 97

Ⅵ. 논의 및 결론 105
1. 논의 105
2. 결론 및 제언 106

참고문헌 111

Abstract 119

시스템 스토리보드 122
설문지 139
소감문 146
효율적인 수업행동 평가도구 150
항목별 코칭 자료 153

감사의 글 159
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
문창배. (2011). 통섭적 커뮤니케이션기반 u-티칭 포트폴리오 시스템 개발
Appears in Collections:
General Graduate School > Convergence Education Software
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.