제주대학교 Repository

자기교시훈련이 수학학습부진아의 분수학습능력에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
Influence of Self-Instruction Training on Fraction Learning ability of Backward Children at Math Learning
Abstract
현재 초등학교에서 학습하는 수학 개념 중에서 가장 복잡하고 중요한 것 중 하나가 분수이며, 수학학습부진아들이 분수에 대해 많은 어려움을 느끼고 있다.
이에 본 연구는 초등학교 3학년 수학학습부진아들을 대상으로 자기교시훈련을 통하여 분수에 대해 익힘으로써, 그들의 분수 학습 능력 향상과 유지에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다.
이를 위하여 제주 서귀포시 S초등학교 3학년에 재학 중인 수학학습부진아 2명을 연구 대상으로 선정하였다. 사전검사 후 2학년 2학기와 3학년 1학기의 분수 단원 내용으로 총 20회기에 걸쳐 자기교시훈련 프로그램을 실시하였다. 자기교시훈련 프로그램이 끝난 직후 사후검사를 실시하였고 50일 후 유지검사를 실시하여 분수 학습 능력의 변화를 확인하여 보았다.
본 연구 결과를 토대로 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 자기교시훈련은 수학학습부진아의 분수 학습 능력 신장에 효과적이다. 사후검사 결과 사전 검사보다 점수가 학생 A는 100%, 학생 B는 60% 향상되었다. 특히 수학 학습에 자신감이 많이 부족했고 흥미가 없었던 학생 B는 훈련에 참여하는 동안 수학 학습 태도 면에서도 긍정적인 반응을 보였다. 이러한 결과는 자기교시훈련의 교수 방법인 단계적인 언어적 모델을 계속해서 반복 사용하면서 풀이과정을 쉽게 인지하여 문제 해결에 적용하게 되면서 실수를 줄이고 적극적으로 과제에 접근할 수 있게 되어 문제해결에도 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다.
둘째, 자기교시훈련은 수학학습부진아의 분수 학습 능력 유지에 효과적이다. 중재가 끝난 뒤 분수에 관한 학습이 전혀 이루어지지 않은 상태에서 50일 후에 유지 검사를 실시한 결과 학생 A는 사전 검사의 88.89%에 해당하는 80점을, 학생 B는 100%에 해당하는 80점을 받았다. 이는 자기교시훈련이 수학학습부진아의 분수 학습 능력 신장뿐만 아니라 유지에 효과적인 전략임을 말해 준다.
At present, one of the most complicated and important mathematical concepts which are taught in the elementary school; especially, the backward children at math learning feel much difficulty with a fraction.
Thus, this research, targeting the backward children at math learning among the 3rd graders of the elementary school, aimed at looking at what influence had on their improvement & retention in learning ability in a fraction by getting them to be familiarized with a fraction through self-instruction training.
For this purpose, this research selected two backward children at math learning as its research subjects among the 3rd graders at S elementary school in Seoguipo-si, Jeju-do. After conducting a pre-test, this research carried out the self-instruction training over a total 20 sessions using the fraction unit of the 2nd semester of the 2nd grader and 1st semester of the 3rd grader. Immediately after finishing the self-instruction training program, this research conducted a post-test, and 50 days later, this research tried to confirm the change of learning ability in a fraction by implementing a retention test.
On the basis of this research result, this research drew the conclusion as follows:
First, self-instruction training was found to be effective in the promotion of the learning ability in a fraction of the backward children at math learning. As a result of giving the post-test, it was found that student A showed a 100% increase, and student B showed a 60% increase in their test scores in comparison with the pre-test Especially, student B, who lacked a lot of confidence & interest in math learning, showed a positive response even to his /her attitudinal aspects all during the training. Such a result can be explained by the fact that the repetitious use of the gradual linguistic model-a teaching method of self-instruction training-creates a positive influence on this student's problem-solving process by making it possible for the student to apply it to solving math problems through easy cognition of problem-solving process, reducing mistakes and getting more aggressive access to a given task.
Second, the self-instruction training is effective in maintaining learning ability in a fraction of a backward child at math learning. As a result of giving a retention test ,after intermediatory process, in a state of entirely void of learning about a fraction 50 days after, student A got a score of 80 corresponding to 88.89% of the pre-test score while student B got a score of 80 corresponding to 100% of the pre-test score. This well explains that self-instruction training is an effective strategy not only in enhancing learning ability in a fraction of a backward child at math but also in maintaining the learning ability in a fraction.
Author(s)
김유경
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005625
Alternative Author(s)
Kim, Yu Kyeong
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 초등수학교육
Advisor
최근배
Table Of Contents
국문 초록 i

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 3
3. 용어의 정의 3
4. 연구의 제한점 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 수학학습부진아 5
2. 자기교시훈련 10
3. 선행연구의 고찰 15

Ⅲ. 연구의 방법 17
1. 연구 대상 17
2. 연구 도구 19
3. 연구 절차 20
4. 결과 처리 25

Ⅳ. 연구 결과 26
1. 분수 학습 능력의 변화 26
2. 분수 학습 능력의 유지 효과 29

Ⅴ. 결론 및 제언 30

참고 문헌 32
ABSTRACT 35

부 록 1 39
부 록 2 42
부 록 3 62
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김유경. (2011). 자기교시훈련이 수학학습부진아의 분수학습능력에 미치는 영향
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Mathematics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.