제주대학교 Repository

다문화 이해 교육을 위한 초등학교 수학과 학습 자료의 개발과 적용

Metadata Downloads
Alternative Title
Development and Application of Mathematics Materials of Elementary School for Understanding Multicultural Education
Abstract
본 연구는 학생들이 다양한 민족, 인종, 문화에 대해 개방적이고 수용적인 태도를 기르고 다문화 사회에 올바르게 적응할 수 있도록 수학 교육과정에 문화의 다양성을 적절하게 반영하여 학습 자료를 개발하고 적용하여 학생들의 다문화에 대한 인식의 변화 조사를 통한 효과 검증을 하여 수학시간에 실질적으로 다문화 이해 교육이 이루어지도록 하는데 있다.

초등학교 3학년 수학 교육과정에 다문화교육 내용의 문화 간 이해, 다양성, 평등성의 내용을 포함시켜 6차시의 수학과 다문화 이해 교육 학습 자료를 개발하였다. 학습 자료는 수학 익힘책의 이야기 마당 자료에 민족지학적 수학과 다문화 내용을 반영하여 고안하였다.

그리고 초등학교 3학년 1개 반 학생 33명을 대상으로 하여 수학과 다문화 이해 교육 학습 자료를 적용하기 전과 후의 다문화에 대한 인식, 다문화에 대한 편견과 수학 시간의 인식 변화를 설문지를 통하여 조사한 후 집단별 인식의 차이를 통계적으로 검증하기 위하여 SPSS 12.0 패키지를 이용하여 t-test를 실시하였는데 결과는 다음과 같다.
초등학교 수학과의 다문화 이해 교육을 실시한 후 다문화 인식이 99% 신뢰구간에서 통계적으로 유의미하게 높게 나타났으며, 다문화에 대한 편견도 99% 신뢰구간에서 통계적으로 유의미하게 감소하게 나타나 수학과의 다문화 이해 교육 학습 자료 개발이 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다.

본 연구는 다문화교육을 초등학교의 수학과 교육과정에 자연스럽게 포함시켜 수학 교과 시간에 다문화교육을 실시할 수 있는 구체적인 교육 방안을 제시하였다는데 의의가 있다. 학생들이 문화의 다양성을 이해하고 다른 문화에 대해 개방적이고 수용적인 태도를 기르게 하였으며 현장의 수학 교사들에게도 실질적인 도움을 줄 것이다.
The purpose of this study is to develop learning materials which reflects the cultural diversity in the mathematic curriculums and examine the effect of their application in order for elementary school students to have a liberal and open attitude toward various ethnic cultures and to adapt themselves to a multicultural society. Multicultural education in mathematices is achieved by changing students' attitudes toward multicultural values through the application of effectiveness mathematics multicultural program.

Multicultural educational programs which contain the contents about intercultural understanding, diversity and equality are designed in the six periods of mathematics in the 3rd grade elementary school mathematics curriculum. The program includes elements of ethnographic multicultural values of mathematics in the story part of mathematics workbook.

The target group was thirty three 3rd grade students in the elementary school from the first class. Before and after applying multicultural educational programs, awareness about multicultural values and prejudice against multicultural values and a change in students' perceptions of the mathematics classes were respectively surveyed by a questionnaire. T-test using SPSS 12.0 package was carried out to statistically prove the difference of students' perception. The results were as follows;

After conducting programs for understanding multicultural values in the elementary school mathematics, multicultrual awareness has been indicated as significantly high in the level of 99% confidence interval. The prejudice against multicultural society has been decreased significantly. It has been proven that the developed teaching-learning materials for understanding multicultural values in the elementary school mathematics have a positive influence.

This study naturally includes multicultural education in the curriculum of elementary school mathematics and suggests detailed plans to apply in multicultural education. This study fosters students' attitudes to understand cultural diversity and develop students' liberal and open attitude to various cultures. Therefore, this study gives effective aid to mathematics teachers in the education field.
Author(s)
강정이
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005626
Alternative Author(s)
Kang, Jung Yi
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 초등수학교육
Advisor
김해규
Table Of Contents
국문초록 ⅳ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 문제 3
3. 용어의 정의 4
4. 연구의 제한점 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 다문화교육 5
2. 수학과에서 다문화교육 15

Ⅲ. 연구방법 및 절차 30
1. 연구의 대상 30
2. 연구의 절차 30
3. 연구의 도구 36
4. 자료의 처리 36

Ⅳ. 연구결과 37
1. 다문화에 대한 인식 변화 37
2. 다문화 편견에 대한 변화 38
3. 다문화적 수학교육 만족도 39

Ⅴ. 결론 및 제언 42

참고 문헌 44

ABSTRACT 46

부 록 48
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강정이. (2011). 다문화 이해 교육을 위한 초등학교 수학과 학습 자료의 개발과 적용
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Mathematics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.