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아동용 에듀테인먼트 활용을 위한 제주 세계자연유산 애니메이션 스토리텔링

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Alternative Title
Animated Storytelling of Jeju World Natural Heritage sites for Children's Edutainment
Abstract
제주 세계자연유산은 그 자체로도 큰 가치를 지니고 있으며, 문화콘텐츠로서 무궁무진하게 활용될 수 있는 가능성을 지니고 있다. 그 중에서도 거문오름 용암동굴계는 제주 세계자연유산 등재에 가장 큰 영향력을 미쳤으며, 자연적, 과학적 가치뿐만 아니라 역사․문화적으로도 중요한 가치를 지니고 있다. 하지만, 뛰어난 원형콘텐츠라 하더라도 그 안에 숨어있는 의미까지 연계하여 새로운 콘텐츠로 태어나기 위해서는 스토리텔링 작업이 선행되어야 한다. 스토리텔링은 제주 세계자연유산의 숨어있는 과학적 비밀과 아름다움을 일반 대중들에게 효과적으로 전달하기 위한 가장 효과적인 방법이다.
본 연구의 목적은 아동들 스스로 제주 세계자연유산의 과학적 사실들을 깨닫고, 흥미를 가질 수 있도록 하기 위한 애니메이션 시나리오를 개발하는 것이다. 개발된 애니메이션 시나리오를 통해 궁극적으로는 제주 세계자연유산의 가치를 인식시키고자 하는 것이다. 이 같은 연구의 목적을 달성하기 위해 제주 세계자연유산의 지질학적 가치 및 스토리텔링 콘텐츠로의 활용 가능성에 대해서 살펴보았으며, 스토리텔링의 역할인 교육적 요소와 흥미유발 및 몰입의 요소를 알아보고, 애니메이션 스토리텔링의 기본요소인 캐릭터, 배경, 사건, 주제의 특성들을 분석하였다.
이를 통해 본 연구에서는 거문오름 용암동굴계를 중심으로 한 아동용 에듀테인먼트 활용을 위한 애니메이션 시나리오 '라바월드'를 제작하였다. 총 28개의 씬으로 구성되어 있으며, 제주도 용암동굴 내에 만들어진 용암 구조물과 장식물들을 직․간접적으로 소개하였다.
'라바월드'는 세계자연유산 거문오름 용암동굴계에 대한 사전 교육 자료로서 활용이 가능할 것이다. 제주로 수학여행을 오는 학생들을 대상으로 비행기, 버스 혹은 안내센터 등에서 멀티미디어 자료로서 활용하거나 세계자연유산제주 홈페이지에서 애니메이션 자료로 활용하여, 거문오름 용암동굴계에 대한 관심을 이끌어 낼 수 있을 것이다.
이상과 같이 본 연구의 결과로 애니메이션 시나리오 '라바월드'가 개발되었다. 하지만, 실제 활용되기 위해서는 각 매체에 맞는 OSMU 전략을 통해서 콘텐츠를 창출해 내야 한다. 효과적인 OSMU을 통한 콘텐츠 구현을 통해 제주 세계자연유산 3지구인 한라산, 성산일출봉, 거문오름 용암동굴계의 아름다움과 과학적 지식들도 일반 대중들이 쉽게 접할 수 있도록 해줄 것이다.
World Natural Heritages in Jeju have great value and potential application as they offer a variety of cultural content. Among them, the Geomunoreum Lava Tube System has registered the greatest success of all Jeju world natural heritage sites, exhibiting historical and cultural importance as well as natural and scientific value. However, storytelling production has to be established as an outstanding cultural archetype to be considered as new content revealing significant inner meaning. Storytelling is the most effective method of delivering the mystery and beauty of science to the general public.
The study intends to develop scenarios for animation stories so that children audiences will come to know scientific information and thus take up an interest in Jeju World Natural Heritages. Well-developed animation scenarios will ultimately help children to recognize the value of the many fascinating World Natural Heritages in Jeju. For that purpose, the study has examined the geographic value of the Jeju World Natural Heritages and their potential use as storytelling content. It has further reviewed elements of education and immersion for storytelling and has analyzed basic storytelling principles such as characters, background, events and subjects.
As a result, the study has developed an animation scenario for children's edutainment centering on the Geomunoreum Lava Tube System. Entitled Lava World, it has a total of twenty-eight scenes and directly and indirectly introduces lava structures and formations in the Jeju Lava Tube.
Lava World has great potential use as introductory materials, that can educate students participating in school excursions, playing as multimedia content while traveling to Jeju via airplane, bus, and visitor's center as well as the website of the Jeju World Natural Heritages. It is projected to attract a significant increase in attention and awareness of the Geomunoreum Lava Tube System.
As stated above, the animation scenario Lave World was developed through a process of the study. In order to utilize the scenario, it is required to take an OSMU (Once Source Multi Use) strategy for each media platform. Materialization of storytelling contents by successful OSMU strategies will allow general audience to easily access the beauty and scientific knowledge of three sites of Jeju World Natural Heritage, mainly Mt. Halla, Seongsan Ilchulbong, and the Geomunoreum Lava Tube System.
Author(s)
김경환
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005635
Alternative Author(s)
Kim, kyung hwan
Affiliation
제주대학교
Department
사회교육대학원 스토리텔링학과
Advisor
김한일
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구목적 4
2. 연구방법 7

Ⅱ. 제주 세계자연유산의 가치와 스토리텔링 9
1. 자연유산의 지질학적 가치 9
1) 한라산 9
2) 성산일출봉 11
3) 거문오름 용암동굴계 12
2. 스토리텔링 콘텐츠로의 활용 14

Ⅲ. 애니메이션 스토리텔링 17
1. 스토리텔링의 역할 17
1) 교육 18
2) 흥미유발과 몰입 20
2. 애니메이션 스토리텔링 기본요소 24
1) 캐릭터 24
2) 배경(시․공간) 27
3) 스토리(사건) 28
4) 주제와 소재 29

Ⅳ. 애니메이션 스토리텔링 '라바월드' 30
1. 캐릭터 31
2. 시․공간적 배경 34
3. 스토리(사건) 37
4. 주제와 소재 43
5. 시놉시스(트리트먼트) 44
6. 시나리오 46

V. 결론 55
1. 요약 및 결론 55
2. 제언 56

참고문헌 58
Abstract 60
Degree
Master
Publisher
제주대학교 사회교육대학원
Citation
김경환. (2011). 아동용 에듀테인먼트 활용을 위한 제주 세계자연유산 애니메이션 스토리텔링
Appears in Collections:
Graduate School of Social Education > Storytelling
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