제주대학교 Repository

부모지지가 고교생의 진로결정자기효능감에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of Parents' Support on Career Decisioin-Making Self-Efficacy of High School Students
Abstract
본 연구는 고등학생의 부모지지가 진로결정자기효능감에 미치는 영향에 대해서 알아보고자 하는데 목적이 있으며 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.

연구문제 1: 성별, 계열에 따른 아버지 지지, 어머니 지지, 진로결정자기효능감은 어떠한 차이가 있는가?
연구문제 2: 아버지 지지(정서적지지,평가적지지,정보적지지,물질적지지)는 진로결정 자기효능감(목표선택, 미래계획, 직업정보, 문제해결)에 어떠한 영향을 미치는가?
연구문제 3: 어머니 지지(정서적지지,평가적지지,정보적지지,물질적지지)는 진로결정 자기효능감(목표선택, 미래계획, 직업정보, 문제해결)에 어떠한 영향을 미치는가?
연구문제 4: 아버지 지지, 어머니 지지, 진로결정자기효능감은 어떠한 상관관계가 있는가?

위의 문제를 해결하기 위하여 제주특별자치도에 소재하는 13개 고등학교의 1,2학년 남, 여 796명을 대상으로 부모지지, 진로결정자기효능감 설문 조사를 실시하고, 그중 624부를 분석 자료로 사용하였다.
연구의 측정도구는 부모지지 측정을 위해 Barrera(1981)의 Inventory of Socially Supportive Behavior(ISSB)를 기초로 하여 박지원(1985)이 만든 것을 윤혜정(1993)과 이정희(1999)가 수정 보완한 것을 사용하였고, 진로결정자기효능감 측정을 위해 Talor와 Betz(1983)가 개발한 진로결정자기효능감 척도(Career Decision-Making Self-Efficacy Scale) 의 단축형인 CDMSES-SF(Career Decision-Making Self-Efficacy Scale Short Form)를 이은경(2001)이 중고등학생을 대상으로 타당화 한 것을 사용하였다. 자료분석은 SPSS for Windows 12.0에 의해 독립표본 t검증, 다단계 다중회귀분석, 상관분석을 실시하였다.

본 연구를 통하여 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 성별에 따른 아버지 지지와 어머니 지지, 진로결정자기효능감에는 유의미한 차이는 없었다. 통계적으로 유의미한 차이는 없지만 아버지 지지와 어머니 지지를 여자보다 남자가 더 높게 지각하는 것으로 나타났으며, 진로결정자기효능감 역시 여자보다 남자가 더 높은 것으로 나타났다.
둘째, 계열에 따른 아버지 지지, 어머니 지지, 진로결정자기효능감은 유의미한 차이가 있었다. 아버지 지지, 어머니 지지는 전문계 고교생보다 일반계 고교생이 높게 지각하였으며, 진로결정자기효능감 또한 전문계 고교생보다 일반계 고교생이 높은 것으로 나타났다.
셋째, 아버지 지지의 물질적 지지와 평가적 지지는 진로결정자기효능감 전체와 하위변인 모든 영역에 영향을 미치는 요인이며, 아버지의 물질적 지원과 평가적 지지가 많을수록 고교생의 진로결정자기효능감이 높게 나타났다.
넷째, 어머니의 평가적 지지, 물질적 지지, 정보적 지지는 진로결정자기효능감 전체에 영향을 미치는 요인이며, 목표선택과 미래계획에는 평가적 지지와 물질적 지지가 유의미한 영향을 미치고, 직업정보에는 어머니의 정보적 지지, 평가적 지지가 유의미한 영향을 미친다. 그리고 문제해결에는 물질적 지지가 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다.
다섯째, 아버지 지지와 어머니 지지 전체와 하위변인은 진로결정자기효능감과 유의한 정적상관이 모든 변인에 있었다.

이상의 연구결과를 토대로 아버지 지지와 어머니 지지는 진로결정자기효능감에 영향을 미치는 요인이며, 따라서 고교생의 진로결정자기효능감을 형성하기 위해서는 아버지와 어머니의 지지의 필요성이 강조되고 부모로부터 받는 긍정적인 지지가 진로에 대한 자기능력에 대한 개인의 신념을 나타내는 진로결정자기효능감에 긍정적인 영향을 주어 이를 토대로 고고생의 진로발달에 중요한 역할을 하는 것을 알 수 있다.
The goal of this study is to research the effect of parents' support on career decision-making self-efficacy of high school students, and for this, we set study questions as followings:

Question 1: Is there any difference on Father's support, Mother's support, career decision-making self-efficacy depending on sex and department?
Question 2: What is the effect on career decision-making self-efficacy (goal selection, future plan, job information, problem-solving) by Father's support (emotional support, evaluating support, information support, material support)?
Question 3: What is the effect on career decision-making self-efficacygoal (selection, future plan, job information, problem-solving) by Mother's
* This thesis submitted to Committee of the Graduate School of Education, Jeju National University in partial fulfillment of requirements for the degree of Master of Education in August, 2012.
support (emotional support, evaluating support, information support, material support)?
Question 4: Is there any correlation in Father's support, Mother's support, and career decision-making self-efficacy?

For solving this problem, we implemented survey for parents' support and career decision-making self-efficacy subjecting on 796 boys & girls' high school students with one & two grades of 13 high schools located on Jeju-do, and used 624 sheets as a analyzing data.
In case of measurement tool of the study, we used the one based on Inventory of Socially Supportive Behavior(ISSB) of Barrera (1981), made by Park Ji-Won (1985), and revised by Yoon Hye-Jeong (1993) and Lee Jeong-Hee(1999) for measuring parents' support. For measuring career decision-making self-efficacy, we used the one which Lee Eun-Gyeong (2001) validated CDMSES-SF(Career Decision-Making Self-Efficacy Scale Short Form), a shorten type of Career Decision-Making Self-Efficacy Scale developed by Talor and Betz (1983) subjecting on Middle & High Schools. For data analysis, we implmented independent t-test, multiple regression analysis, and correlation analysis by SPSS for Windows 12.0.

The results from this study are as followings:
First, there was no significant difference in Father's support, Mother's support, and career decision-making self-efficacy depending on sex. There is no significant difference in statistics but it is indicated that boys recognized Father's support and Mother's support higher than girls and in case of career decision-making self-efficacy, it was same.
Second, there is a significant difference in Father's support, Mother's support, and career decision-making self-efficacy depending on department. It is indicated that students of general high schools recognized Father's support and Mother's support higher than those of specialized high schools and in case of career decision-making self-efficacy, it was same.
Third, material support and evaluation support of Father's support are the factors affecting on whole career decision-making self-efficacy and all areas of sub-variables, and it is indicated that the more material support and evaluation support of Father were, the higher career decision-making self-efficacy of student was.
Fourth, evaluation support, material support and information support of Mother are the factors affecting on whole career decision-making self-efficacy. Evaluation support and material support make a significant effect on goal selection and future plan. Also, Information support and evaluation support of Mother make a significant effect on job information. And material support makes a significant effect on problem-solving.
Fifth, for whole Father's support and Mother's support and sub-variables, career decision-making self-efficacy and significant positive correlation were included to all variables.

Based on above results, it is known that Father's support and Mother's support are the factors affecting on career decision-making self-efficacy and therefore, in order to form career decision-making self-efficacy of high school students, the necessity to Father & Mother's supports is emphasized. It is also known that positive support from parents makes a positive effect on career decision-making self-efficacy indicating personal belief to self-ability to the career and based on this, it plays an important role in career development of high school students.
Author(s)
문가은
Issued Date
2011
Awarded Date
2012. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005733
Alternative Author(s)
Moon, Ga-Eun
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
허철수
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 및 가설 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 부모지지의 개념 및 기능 5
2. 진로결정자기효능감의 정의 와 특징 8
3. 부모지지가 진로결정자기효능감에 미치는 영향 12

Ⅲ. 연구방법 및 절차 14
1. 연구대상 14
2. 연구도구 15
3. 연구절차 17
4. 자료처리 17

Ⅳ. 연구결과 및 해석 18
1. 변인들의 평균 및 표준편차 18
2. 성별, 계열에 따른 부모지지와 진로결정자기효능감의 차이 19
3. 아버지, 어머니 지지가 고교생의 진로결정자기효능감에 미치는 영향 23
4. 아버지, 어머니 지지 및 고교생의 진로결정자기효능감의 상관관계 32

Ⅴ. 요약, 결론 및 제언 35

참고문헌 40

Abstract 45
부 록 48
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
문가은. (2011). 부모지지가 고교생의 진로결정자기효능감에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.