제주대학교 Repository

2007년 개정 교육과정에 따른 중학교 2학년 과학 교과서의 비교 분석

Metadata Downloads
Author(s)
송명철
Issued Date
2011
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005746
Abstract
본 연구는 지난 2007년 2월 28일에 개정된 2007 개정 교육과정에 따른 새롭게 편찬된 중학교 2 과학 교과서들의 특징, 단원의 구성, 탐구활동, 자유탐구 등을 비교 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 2007 개정 교육과정에 의해 새롭게 교과서가 편찬되면서 학생들의 발달수준에 맞추어 내용의 학년 간 이동 또는 통합을 하였다.
둘째, 2007 개정 교육과정에 의해 새롭게 편찬된 교과서들은 대단원 도입부마다 단원에서 배울 내용과 관련된 실생활의 모습을 사진이나 그림 등으로 보여주고 주요 내용에 대한 간단한 물음을 통해 학생들의 흥미를 유발시키고 학습 동기를 일으킬 수 있게 구성하였다.
셋째, 2007 개정 교육과정에서는 교과서마다 학생들이 간단한 탐구활동을 통해 개념을 쉽게 이해하는데 도움을 줄 수 있도록 필수 탐구활동 외에도 '작은 실험실', '해보기' 등과 같이 다양한 형태의 탐구활동을 제시하였다.
넷째, 2007 개정 교육과정의 탐구 요소에서는 역할놀이, 이온 모형만들기와 같은 새로운 탐구 요소들이 추가되어 탐구활동을 구성함으로써 학생들이 보다 쉽게 기본 개념을 읽히고 탐구 능력을 기를 수 있게 구성되었다.
다섯째, 제7차 교육과정과 같이 탐구 요소 중에 실험에 대한 비율이 가장 높았다. 이는 제6차 교육과정 이후 학생들이 능동적으로 참여하고 자주적으로 실험할 수 있게 실험 탐구 활동이 많이 강조되었는데 이번 교육개정을 통한 교과서에도 실험을 통한 탐구 활동 중심의 학습이 이루어지게 구성되었다.
여섯째, 2007 개정 교육과정에서 자유 탐구를 신설하여 학생들이 스스로 탐구 주제를 선정하고 계획하며 탐구 활동을 수행하는 자유탐구를 통해 과학 문제를 해결하는 방법을 익혀 과학에 흥미를 느낄 수 있게 하였고 탐구 기능을 강화하도록 하였다.
따라서 좀 더 발전된 방향으로 나아가기 위해 다음과 같이 제언하고자 한다. 대단원 도입부와 본문에서 사진이나 그림, 읽을거리가 늘어나서 학생들의 흥미를 유발하고 학습에 도움을 주기도 하지만 자칫하면 학생들이 수업시간에 이론 설명에 집중하지 않고 사진이나 다른 읽을거리에 시선을 둠으로써 수업에 대한 집중도가 떨어질 수 있기 때문에 이 부분에 대한 주의가 필요하다. 교과서마다 '실험, 자료 해석, 토의' 등의 비중이 다른 유형에 비해 컸는데 탐구 요소들 간의 격차가 심하지 않도록 '추리, 예상, 역할놀이' 등의 다른 탐구 요소들의 개발과 적용이 필요하다. 이번에 개정된 교과서에서도 실험이 많은 부분을 차지하는데 이에 따른 실험실의 재원 확보와 보다 많은 탐구 활동을 할 수 있는 과학 시간의 시수를 늘리는 방안도 필요하다고 생각한다. 자유 탐구가 신설되어 낯설고 어려울 수 있으므로 많은 예시를 들어 충분한 이해를 돕고 길잡이 역할을 해야 할 것이다.
This study comparatively analyzes middle school 2nd grade science textbooks newly published by 2007 National Curriculum revised on February 28th, 2007 concerning their features, unit organization, exploratory activities, and free exploration, etc.

First, as textbooks are newly published according to 2007 National Curriculum revised, there was transfer or integration of contents among grades according to the developmental levels of students.
Second, textbooks newly published according to 2007 National Curriculum revised include the photos or images of our daily lives related with the contents to be learned in each introduction of the unit. And with simple questions about main contents, they intrigue and motivate students.
Third, 2007 National Curriculum revised provides with its textbooks various types of exploratory activities such as 'Small Lab' or 'Try It' including necessary exploratory activities so as to help students learn the concepts easily with simple exploratory activities.
Fourth, exploratory elements in 2007 National Curriculum revised newly add role playing or ion model making for its exploratory activities. In this way, students can acquire basic concepts more easily and raise their exploratory skills.
Fifth, as in 2007 National Curriculum revised, experiment among exploratory elements takes up the biggest portion. After the 6th National Curriculum, experimenting exploratory activities have been emphasized so that students can participate actively and make experiments independently. And with this revision, textbooks come to consist of learning by exploratory activities through experimenting.
Sixth, 2007 National Curriculum revised newly builds free exploration. With this, students select and plan their own exploratory topic and conduct exploratory activities. Acquiring how to solve science problems, they come to have interest in science and strengthen their exploratory skills.
To lead it to a better direction, this study makes the following suggestions. As photos, images, or reading materials increase in the introduction or body of the unit, this intrigues students and helps them learn. But students might not focus on theoretic explanation at class but pay more attention to the photos or other reading materials. This will reduce their concentration on class, so it needs more caution. Textbooks have more of 'experiment, data analysis, and discussion' than other parts, so not to increase the gap between exploratory elements, we need to develop and apply other exploratory elements like 'inference, anticipation, or role playing', too. The textbooks revised this time also have much part of experiment. Thereupon, it is needed to secure finances for labs and increase science classes for more exploratory activities. The newly added free exploration may be strange or difficult to students, so more examples will be needed to help their full understanding and guide them.
Alternative Title
A Comparative Analysis of the Middle School Science 2 Textbooks by Revised Curriculum in 2007
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 화학교육
Advisor
김덕수
Awarded Date
2012. 2
Table Of Contents
논문 개요 i
표목차 v
그림목차 v
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 배경과 목적 1
2. 연구의 제한점 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 우리나라 교과제도의 특징 3
1) 교과서 제도의 개관 3
2) 교과서 제도의 법적 근거 4
3) 교과서 제도의 구분 5
2. 2007 개정 교육과정 6
1) 과학과 교육과정 개정의 배경 6
2) 과학과 교육과정 개정의 필요성 7
3) 과학과 개정 교육과정의 성격 9
4) 과학과 개정 교육과정의 목표 11
5) 과학과 개정 교육과정의 내용 12
6) 8학년 단원 내용의 학습목표와 해설 13
7) 중학교 과학과 신ㆍ구 교육과정의 주요 내용 비교 16
Ⅲ. 연구 자료 및 연구방법 18
1. 연구 자료 18
2. 연구 방법 18
Ⅳ. 연구 결과 19
1. 교과서의 양적 구성 19
2. 단원 구성 체계의 특징 23
1) 2007 개정 교육과정에 따른 교과서별 단원 전개 방식 23
2) 교과서 단원의 단원명 및 구성 비교 분석 27
3. 탐구활동 35
1) 교과서별 탐구활동 분석 35
2) 교과서별 탐구유형 비교ㆍ분석 38
4. 자유탐구 42
1) A 교과서의 자유탐구의 특징 42
2) B 교과서의 자유탐구의 특징 43
3) C 교과서의 자유탐구의 특징 44
Ⅴ. 결론 및 제언 46
1. 결론 46
2. 제언 47
참고 문헌 49
ABSTRACT 51
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
송명철. (2011). 2007년 개정 교육과정에 따른 중학교 2학년 과학 교과서의 비교 분석
Type
Dissertation
Appears in Collections:
Education > Chemical Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.