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농산물 브랜드의 지각이 소비자 만족, 신뢰 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on the Effects of Agricultural Products Brand's Perception on Customer Satisfaction, Trust and Buying Intention
Abstract
The purpose of this study is to examine determination factors of purchase for agricultural products brand on consumers.
To cope with a changed market environment of agricultural Products and to meet various desires of consumers, the circulation market requires a new marketing means. Because consumer tend to have a trust for a known brand, the arrangement of the brand strategy of agricultural products can be a very urgent issue. For that reason, a national level and each agricultural organization strives with various methods to activate the brand such as a government subsidy and a joint brand development of local authorities.
To accomplish these objectives, 260 jeju consumers were given questionnaires for 5 weeks between the 1th of September and the 10th of October , 2011. All of them was returned of which 250 were used for empirical analysis.
This study consists of 5 chapters:
(1) Introduction
(2) Theoretical Backgrounds: Agricultural Products Brand's Perception , Customer Satisfaction ,Customer Confidence and Customer Attitude
(3) Methodology
(4) Empirical Research
(5) Conclusions
Frequency, Reliability, Factor, Correlation and SME(Structural Equation Model) by statistical packages, SPSS(Release 12.0) and Smart PLS 2.0 were used to analyze.
The study can be summarized as follows.
Firstly, Agricultural Products Brand's Perception has an effect on Customer Satisfaction.
Secondly , Agricultural Products Brand's Perception has an effect on Customer Confidence.
Thirdly, the Customer Satisfaction has an effect on Customer Confidence.
Fourth, the Customer Satisfaction has an effect on Customer Attitude.
Fifth, the Customer Confidence has an effect on Customer Attitude.
From what has been researched above , the results of this research can be summarized as follows:
As assignments on the activation measures of the agricultural products brand based on the analysis result ,the following items must be systematically promoted a conversion of the producer's recognition for the brand an establishment of the brand strategy for the products differentiation .a construction of the brand-oriented marketing organization and personnel, the establishment of the circulation and marketing strategy for consumers, and establishment of the brand strategy emphasizing on a property of products.
Author(s)
양래진
Issued Date
2011
Awarded Date
2012. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005758
Alternative Author(s)
Yang, Lai-Jin
Affiliation
제주대학교
Department
대학원 경영학과
Advisor
황용철
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 문제의 제기 및 연구의 목적 1
2. 연구의 범위와 방법 3
3. 논문의 구성 4
II. 이론적 배경 6
1. 농산물 브랜드 마케팅 활동에 관한 이론 6
1) 농산물 브랜드의 개념 및 역할 6
2) 농산물 브랜드의 유형 11
3) 농산물 브랜드 현황 12
4) 농산물 브랜드 기능 13
2. 농산물 브랜드의 지각과 브랜드 마케팅 15
1) 브랜드 마케팅의 개념 15
2) 농산물 브랜드의 지각 16
3. 소비자 만족 21
1) 소비자 만족의 개념적 정의 21
2) 소비자 만족의 중요성 23
3) 소비자 만족의 결정요인 24
4. 소비자 신뢰 25
1) 소비자 신뢰의 개념 25
2) 소비자 신뢰의 내용 27
5. 구매의도 30
1) 구매의도의 정의 30
2) 소비자의 구매의도와 구매행동간의 과계 31
3) 소비자의 브랜드 선택행동 32
4) 구매의도 관련 선행연구 33
III . 연구모형 및 연구가설의 설정 34
1. 연구모형 34
2. 연구가설 34
3. 변수의 조작적 정의와 측정 40
1) 농산물 브랜드의 지각 40
2) 소비자 만족 41
3) 소비자 신뢰 42
4) 구매의도 42
4. 조사 설계 43
1) 조사대상 및 자료수집 43
2) 설문의 구성 43
3) 분석방법 45
IV. 실증연구 46
1. 표본의 구성 및 특성 46
2. 신뢰도 및 타당도 분석 47
3. 가설 검증 49
1) 농산물 브랜드의 지각과 소비자 만족간의 관계 49
2) 농산물 브랜드의 지각과 소비자 신뢰간의 관계 50
3) 소비자 만족과 소비자 신뢰간의 관계 50
4) 소비자 만족과 구매의도간의 관계 51
5) 소비자 신뢰와 구매의도간의 관계 52
V. 요 약 및 결 론 53
1. 연구결과의 요약과 시사점 53
2. 연구의 한계 및 향후 연구방향 56
참고문헌 58
[부록 1] 설문지 58
[부록 2] ABSTRACT 60
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
양래진. (2011). 농산물 브랜드의 지각이 소비자 만족, 신뢰 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구
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