제주대학교 Repository

한국 복합운송기업의 중국 물류시장 진출전략에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Penetration Strategy of Korean Multimodal Transport Companies into China's Distribution Market
Abstract
This research thesis is aimed at giving a salience to importance of Korean multimodal transport companies as the logistics hub of Northeast Asia and presenting directions for Korean multimodal transport through a study on the penetration strategy of Korean multimodal transport companies into China's distribution market and the situation of multimodal companies in Korea and that of multimodal companies in China.
As Northeast Asia economies including Korea, China and Japan from the world economy market are growing, trade and economic cooperation in Russia, Europe and Central Asia recently beginning Northeast Asia is growing rapidly. This brought diversification of the system of the multimodal logistics transport.
Thus Korean multimodal companies in the market of the international multimodal transport service to remain competitive should cooperate with the neighboring countries and have to penetrate into China's distribution market, a manufacturing plant of 21st century, which is well equipped with advantages such as amicable linkage among the countries through complementary economic relations geographic proximity, cultural similarities while many multimodal transport companies as well as multinational manufacturers and distributors accelerate penetration of the distribution market.
This research thesis shows the following as the penetration strategy of Korean multimodal transport companies into China's distribution market.
First, Korean multimodal transport companies should enlarge the ability to advance abroad by promoting extension of whom through M&A and collaboration among the domestic multimodal transport companies.
Second, they should train logistics professionals and build a nationwide network to equip modernized facilities, experiences and knowledges providing higher value-added logistics service enabling differentiation between IT-based multimodal transport services and other multimodal transport companies.
Third, they should revitalize the market of multimodal transport service through the new policy such as the establishment of the training law on professional logistics companies, technique and the operation program for companies to promote the extension of multimodal transport companies and the growth of the distribution market.
Fourth, they should extend the range to the specialized multimodal transport service to secure competitive advantage in the China's distribution market.
Fifth, the market in China is diverse and complex. As each ministry of the Central government and local government has the different law, policy, program and License system, It is required to try to find penetration plan into China's distribution market after enough legal review and research.
Finally, they should select joint venture companies using the characteristic that Chinese prefer private relations rather than contracts and have the ability to provide the specialized service focused on just in time delivery, the remedy for dissatisfaction, etc and higher value-added service rather than distribution costs.
To carry out the hub of the global distribution center through penetration of Korean multimodal transport companies into China's distribution market, the companies in Korea are expected to perform their roles successfully in the market of the global multimodal distribution transport service by building logistics network through the realization of the global logistics, the customized logistics service, and the knowledge base and the green logistics system for man's life.
Author(s)
만명
Issued Date
2011
Awarded Date
2012. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005763
Alternative Author(s)
Wan Ming
Affiliation
제주대학교
Department
대학원 무역학과
Advisor
황정봉
Table Of Contents
제 1 장 서론 1
제 1 절 연구의 배경 및 목적 1
제 2 절 연구의 방법과 구성 3
제 2 장 국제복합운송에 관한 이론적 고찰 5
제 1 절 국제복합운송과 운송인의 정의 5
1. 국제복합운송의 정의 및 요건 5
2. 국제복합운송인의 유형 8
제 2 절 국제복합운송의 주요 경로 14
1. 국제복합운송의 주요 경로 14
2. 컨테이너 수송 경로 20
3. 해운과 항공의 수송 경로 27
제 3 장 한•중 운송 분야별 현황 및 인프라 확충계획 29
제 1 절 한•중 도로운송의 현황 및 인프라 확충계획 29
1. 한국의 도로운송 현황 29
2. 한국의 도로 인프라 확충계획 30
3. 중국의 도로운송 현황 33
4. 중국의 도로 인프라 확충계획 34
제 2 절 한•중 철도수송의 현황 및 인프라 확충계획 38
1. 한국의 철도수송 현황 38
2. 한국의 철도 인프라 확충계획 41
3. 중국의 철도수송 현황 46
4. 중국의 철도 인프라 확충계획 49
제 3 절 한•중 해상운송의 현황 및 인프라 확충계획 54
1. 한국의 해상운송 현황 54
2. 한국의 해상운송 인프라 확충계획 58
3. 중국의 항만 현황 59
4. 중국의 해상운송 인프라 확충계획 64
제 4 절 한•중 항공운송 현황 및 인프라 확충계획 67
1. 한국의 항공운송 현황 67
2. 한국의 항공운송 인프라 확충계획 68
3. 중국의 항공운송 현황 70
4. 중국의 항공운송 인프라 확충계획 73
제 4 장 국제물류기업의 중국 진출 사례 75
제 1 절 다국적 기업의 진출 및 거점 구축 사례 75
1. 다국적 기업의 중국시장 진출전략 75
2. 사업 형태별 진출전략 77
제 2 절 한국물류기업의 중국진출 및 거점 구축 사례 92
1. 현대택배 92
2. 삼성물산 93
3. 범한종합물류 95
4. 한진그룹 97
5. 중소포워딩업체 98
6. 중국진출 한국 물류기업의 특징 99
7. 중국 진출 한국 물류기업의 애로사항 및 해결 방안 100
제 5 장 한국 복합운송기업의 중국 물류시장 진출전략 103
제 1 절 중국 물류시장 진출 시 유의 사항 103
제 2 절 중국 물류시장 진출 전략 105
1. 국가별 중국 물류시장 진출 전략 분석 105
2. 전략적 Partner의 선정과 제휴 및 합작 투자 106
3. 중국에 진출한 국내 제조•유통업체에 물류서비스 제공 109
4. 차별화 및 전문화된 서비스 제공 111
5. 정부 지원 113
제 6 장 결론 114
참고문헌 116
ABSTRACT 119
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
만명. (2011). 한국 복합운송기업의 중국 물류시장 진출전략에 관한 연구
Appears in Collections:
General Graduate School > International Trade
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.