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한국 자동차기업의 중국시장 진출을 위한 개선방안에 관한 연구

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Alternative Title
A Study of the problems extension about the Korea automobile enterprises into China market
Abstract
This research is to find out problems and solutions when Korean auto makers enter the Chinese market, market, by analysis of the Korean auto industry(internal environment). To analyze the Chinese auto market, we gathered and studied The information about the developing process and trend of the Chinese auto market, and the current status of multinational auto makers in the Chinese market. and we analyzed the he current status of the Korean Auto makers activities in the chinese market to analyze the environment of Korean auto industries.
After China joined the WTO in 2001, foreign investment in China's auto sector grew rapidly. Although the Chinese auto market is already among the world's largest, it still has ample potential for further growth and it is only a matter of time before it becomes the world's largest auto market.
The Chinese automobile market emerged to the surface as a strategic market, and is also influential to the competitive territories of car manufacturers in the world, has been becoming intense for foreign car manufacturers to compete for preoccupancy in China. As global manufacturers shift their strategic positions to China, there seems to be more capital, talented people, advanced technologies and management flowing into China.
Hyundai Group entered the Chinese market in 2002, later than its competitors,and has growth quickly. In this case study, I investigated success factors of Beijing Hyundai Motor Co. Beijing Hyundai's success factors are as follows. To the worldwide automobile industry, Chinese market has a huge potential. In particular, passenger car market in China is expected to grow further compared to the rest of the world.
Organizational Characteristics of Hyundai Motor Co. in other words Hyundai Speed is one of success factors. "Hyundai speed" referring to the rapid growth of Beijing Hyundai Motor Co. over the past four years. As a latecomer, Beijing Hyundai Motor Co. had to speed up their management procedures, from decision-marking on model selection and factory location to setting up sales and distribution networks. Second, Following Hyundai,s lead, a stream of Korean suppliers invested in Chinese manufacturing operations transferring know-how to local partners and upgrading the quality and technological level of the Chinese automotive industry.
The present study focuses on how Korean auto makers can be successful in Chinese market and create new customers by means of Korea-China industrial cooperation, localization of products in accordance with local consumer trends or development of new products.
As for the study and analysis methods here, data were collected through materials issued by the government. Also, local car-related magazines, literature, research reports were used for the second data collection. Based on the analysis of data collected as such, the present study suggests directions for how to solve problems Korean auto makers are faced with.
Author(s)
장위위
Issued Date
2011
Awarded Date
2012. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005767
Alternative Author(s)
Zang Weiwei
Affiliation
제주대학교
Department
대학원 무역학과
Advisor
김희철
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구 배경 및 목적 1
제2절 연구 방법 3
제2장 중국 자동차산업의 발전과정 및 산업정책 4
제1절 중국 자동차 산업의 발전과정 4
1. 최초단계(1901~1948) 4
2. 성립시기(1949~1970) 5
3. 확대 성장기(1970~1986 6
4. 전면 발전기(1986~2001) 7
5. 국제화 단계(2002~현재) 14
제2절 중국 자동차산업의 정책 17
1. 중국 자동차 산업의 정책 개요 17
2. 중국 자동차 산업정책 변화 20
제3장 중국 자동차산업의 현황 및 특성 24
제1절 중국 자동차산업의 현황 24
1. 완성차업체의 현황 25
2. 생산 및 판매 현황 28
3. 수출과 수입 현황 30
4. WTO 가입 후 중국 자동차산업 발전의 주요 변화 33
제2절 중국 자동차 산업 특성 37
1. 발전 모델의 특성37
2. 생산구조의 특성 39
3. 중국 자동차 부품 부문의 특성 39
4. 지역적 특성 41
5. 소비자의 특성 42
6. WTO 가입 후 중국 자동차 산업의 발전 43
제4장 한국 자동차 기업의 중국시장 진출 현황 및 문제점 46
제1절 현대자동차 기업의 중국시장 진출 현황 46
1. 현대자동차 기업의 중국시장 진출 배경 46
2. 현대자동차 기업의 중국시장 진출 과정 47
3. 현대자동 차기업의 중국시장 진출 현황 52
제2절 한국 자동차기업의 중국시장 진출의 문제점 55
1. 신규모델 투입의 부족 55
2. 안전도, 배기량과 연비 등에서 경쟁력의 하락 57
3. 평균판매가격의 하락 61
4. 흥보 및 이미지 관리가 부족함과 중급브랜드 이미지의 고착화 62
5. 의사결정구조와 중국 측과 협력문제 63
6. 중국파트너와의 이익 불일치 64
제5장 한국 자동차기업의 중국시장진출을 위한 개선방안 66
제1절 한국 자동차기업의 중국시장 진출의 개선방안 66
1. 경쟁력 강화전략 66
2. 품질 혁신 전략 68
3. 현지화 전략 71
4. 브랜드 전략 74
5. 중국정부 정책 특성에 따른 전략 74
6. 중국시장의 특성에 따른 전략 74
제2절 현대자동차 중국시장 진출 성공을 위한 마케팅믹스 76
제 6 장 결 론 81
참고문헌 84
Abstract 87
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
장위위. (2011). 한국 자동차기업의 중국시장 진출을 위한 개선방안에 관한 연구
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General Graduate School > International Trade
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