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메도루마 슌의 「물방울(水滴)」론

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Alternative Title
A study on the 「Water drop(水滴)」by Medoruma Shun
Abstract
본고는 오키나와 작가 메도루마 ??의 1997년 아쿠타가와수상작 「물방울」을 중심으로, 소설 내에 도입된 서술기법의 특징을 분석한 논문이다. 작품에 내포된 작가의 현실인식 및 주제의식을 규명함으로써, 작품의 특수성을 파악하는 것을 목적으로 한다.
 메도루마는 오키나와 작가로 일관되게 오키나와전쟁의 기억과 오키나와의 사회적 문제를 작품으로 형상해 왔다. 본고에서 다루고 있는 「물방울」에 대해서는 아쿠타가와상 수상작인 만큼 메도루마의 작품 중에 가장 활발하게 연구가 진행되고 있다. 그러나 연구의 대부분이 작품의 구조 혹은 몇 가지 특징적인 요소들에 주목하여 주제의식과의 관계를 분석하거나 정치 ․ 사회적인 맥락에서 작품을 파악하는 것이 주를 이루고 있어, 서술기법에 관한 연구는 충분하게 이루어지지 않았다. 이러한 점에 착안하여 본고에서는 「물방울」에 나타나는 1.상징기법, 2.등장인물의 발화양상, 3.비현실적 요소의 도입이라는 세 가지 서술기법상의 특징을 통해 작품의 분석을 시도하였다.
 구체적인 작품 분석에 앞서 오키나와의 역사적 흐름과 그에 따른 문학의 발전 형태 고찰을 통해, 오키나와문학 속에서 메도루마가 차지하는 위치와 문학적 특징을 살펴보았다. 오키나와는 '류큐처분'에서 오키나와전쟁, 미군의 점령, 일본으로의 복귀라는 본토와는 다른 역사의 길을 걸어왔다. 이와 같은 오키나와의 역사적 특수성은 오키나와문학 발전에 그대로 반영되고 있었다. 메도루마는 전후 오키나와문학이 이제까지 그려온 오키나와전쟁의 기억, 미군 점령기의 체험, 토착적 세계관, 전통적 정신 등 기존의 제재를 작품 속에 형상화하고 있으나, 다양한 서술기법을 도입하여 자신의 문제의식을 작품으로 표출해 왔다. 이와 같은 방법적 시도가 주목받긴 했지만, 본토에서 이루어진 비평 중에는 오키나와에 대한 차별적인 인식이 반영된 것도 존재하고 있음을 확인하였다.
 본격적인 작품 분석에 있어서 「물방울」에 나타난 서술기법 중 첫 번째로 상징기법을 살펴보았다. 메도루마는 전쟁을 체험하지 않은 작가이기 때문에 체험담, 자료집 등 '타자의 기억'을 토대로 오키나와전쟁을 인식한다. 따라서 오키나와전쟁에 대한 작가의 기억은 추상적일 수밖에 없고, 이 한계점을 극복하기 위해 상징기법을 도입하고 있었다. '신체'와 '물'이라는 상징물을 통해 오키나와전쟁의 기억과 고통이 현재까지 지속되고 있다는 것을 나타내고 있다.
 두 번째로 등장인물의 발화양상을 살펴보았다. 「물방울」에 등장인물의 발화는 두 가지 특징을 띄고 있었는데, 첫 번째가 표준어로 이루어지는 발화와 오키나와방언으로 이루어지는 발화가 구분되어있다는 점, 두 번째가 직접화법으로 묘사되고 있는 우시라는 여성의 발언이 비판적인 성향을 띄고 있다는 점이다. 작가는 발화 언어의 구분을 통해 전쟁 당시에 행해졌던 언어탄압과 일본본토의 입장에서 언제나 타자였던 오키나와와의 관계성을 나타내고 있었으며, 살아있는 자와 죽은 자의 간극, 전쟁 기억과 현실의 간극을 표상하고 있었다. 그리고 직접화법을 통해 외부의 시선이 아닌 오키나와 내부의 발언을 통해 오키나와를 상대화하고 있었고, 그로인해 오키나와의 현실을 더욱 부각하는 효과를 얻을 수 있었다.
 세 번째로 비현실적 요소의 도입에 대해 살펴보았다. 작품 속에 비현실적인 상황이 전개되고 있지만, 사실적 묘사방법을 사용하고 억압된 개인의 기억을 형상화하고 있다는 점에서 현실을 강조하기 위한 시도였음을 확인할 수 있었다. 그리고 비현실적 요소와 현실이 공존할 수 있는 공동체를 묘사하여 오키나와전쟁에 대한 극복 혹은 치유의 장을 설정하는 듯 보였으나, 결국 공동체 안에서 치유되지 않는 주인공의 모습을 묘사함으로써 혹독한 현실을 부각시키고 있었다.
 이상에서 살펴 본 것과 같이 메도루마는 상징, 발화양상, 비현실적 요소의 도입이라는 서술기법을 사용하여, 현재 오키나와의 모습을 작품으로 형상화하고 있음을 알 수 있었다. 즉 「물방울」은 오키나와전쟁으로 고통의 기억을 안고 살아가야하는 오키나와인의 모습, 오키나와와 본토와의 관계성, 오키나와 현실에 대한 자기비평이 다양한 서술기법을 통해 형상화된 작품이라고 할 수 있을 것이다.
This document is a paper analyzing characteristics of narrative technique in novels particularly focused on Akutagawa Prize winning work, 「Water drop」 written by Medoruma Shun, the writer born in Okinawa. The purpose of this paper is to perceive particularity of the work by finding out how the writer understand the reality and what his conscious subject is in his work.
 Medoruma as a Okinawan writer, has consistently projected the history of war in Okinawa and social issues in his work. Among his novels, 「Water drop」 is the book that has been widely studied by many people because it is a Akutagawa Prize winning work. But most of those studies are focused on analyzing relations to conscious subject based on structural factors or several particular factors or reviewing works based on political or social perspectives. And there were less research on narrative techniques So aiming at this point, in this paper, I tried to analyze the 「Water drop」 based on three narrative technique; first, symbolic technique 2. a way for characters to speak 3. adoption of unrealistic factors.
 Before specific analysis of the work, I looked at historical changes in Okinawa and how literature has been developed accordingly to find out Medoruma's status in Okinawa literature and his literary merits. History of the Ryukyu Islands, Okinawa's history was totally different from that of the mainland. The island has been though annexation by Japan, occupation by the US forces, and return to the Japanese government. Those historical peculiarities are vividly reflected in development of Okinawan literature. Medoruma has formed existing themes like Okinawan war memories, experiences during American occupation, indigenous world view and traditional spirits which have shown in post-war Okinawan literature in his works and at the same time he also present his view on social issue in his works by adopting various narrative techniques. His new methodological attempts have drawn attentions but given criticism written from people in mainland, I confirmed that most of criticism is reflected discriminatory view toward Okinawa.
 Ahead of full-scaled analysis of the work, I reviewed first narrative technique among narrative techniques in 「Water drop」, symbolic technique. Medoruma hasn't experienced war so he acknowledged Okinawan war based on 'memories of others' like other people's personal experiences, and source books. That means he has only abstract memory on Okinawan war. To overcome his limitation, he adopted a symbolic technique. Through two symbolic objects 'body' and 'water', he showed that the pain and memory of Okinawan war remain in present.
 Second, I looked into a way for characters to speak. There are two distinctive factors in a way for characters in 「Water drop」 to speak. First of all, the writer separated dialogue with standard language with dialogue with Okinawan dialect. And lines of female character, Ushi, who is described with a direct narrative, shows a pretty critical attitude. With the separation of speaking language the writer shows the relevance between the oppressive measure on language at the war time and the status of Okinawa which has been considered the minority from people in mainland Japan. Also, he shows the gap between the live men and dead men and memories of war and the reality. And by using direct narration, and by using Okinawan's voice not outsider's, the writer objectifies Okinawa and it helps emphasize the reality in Okinawa.
 And I looked into adoption of unrealistic factors. There are some unrealistic situation was going on. But given that those unrealistic situation is described with realistic description and forms individual's oppressed memories, I could confirmed that it is a try to emphasize the reality. And description of community where unrealistic factors and reality can co-exist seemed to create place where pain and memories of Okinawan war is overcome or healed. But it was also a way to emphasize horrible reality by showing a main character who can't be healed in community.
 As seen above, I knew that Medoruma uses symbolic technique, a way for characters to speak and adoption of unrealistic factors to form current figure of Okinawa in his works. In other words, I can say that 「 Water drop」 is a novel that shows lives of many Okinawan who have to live with painful memories of Okinawan war, relevance between Okinawa and mainland and self criticism of the reality of Okinawa and formed them in various narrative techniques
Author(s)
오보람
Issued Date
2011
Awarded Date
2012. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005849
Alternative Author(s)
Oh, Bo Ram
Affiliation
제주대학교
Department
대학원 일어일문학과
Advisor
소명선
Table Of Contents
국문초록
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 본론 8
1. 오키나와문학과 메도루마 8
2. 상징기법 17
1) 신체를 통한 상징 17
2) 물을 통한 상징 21
3. 등장인물의 발화양상 25
1) 발화언어의 구분 25
2) 직접화법을 통한 내부 비평 32
4. 현실과 비현실의 조화 38
1) 비현실적 요소와 사실적 묘사기법 39
2) 비현실적 요소의 문학적 기능 43
Ⅲ. 결론 49
참고문헌 53
ABSTRACT 56
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
오보람. (2011). 메도루마 슌의 「물방울(水滴)」론
Appears in Collections:
General Graduate School > Japanese Language and Literature
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