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교통정책 순응모형 구축에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on the Development of Transportation Policy Compliance Model
Abstract
본 연구는 정책대상집단의 교통정책 순응에 영향을 미치는 요인을 파악하고, 이러한 요인들 간의 상호관계뿐만 아니라 그 영향력의 정도와 경로를 파악하여 교통정책에 대한 순응행동 모형을 구축하고자 하였다.
연구 목적을 효과적으로 달성하기 위해 문헌연구와 실증연구를 병행하였으며, 정책순응, 교통정책, 주차선택행태 등에 관한 선행연구 검토를 통해 교통정책 시행에 영향을 미치는 요인을 도출하였다. 그리고 교통정책 대상집단의 순응행동을 설명하기 위하여 계획된 행동이론을 확장하여 적용하였다.
계획된 행동이론은 행동을 결정하는데 정책에 대한 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제력에 의해 행동의도와 행동이 영향을 받는다고 가정하여 행동과 행동의도를 예측하는데 초점을 둔 이론이다.
본 연구에서는 교통정책 순응행동을 예측하기 위하여 계획된 행동이론의 요인을 적용하여 연구의 가설을 설정하고, 또한 교통정책 순응행동에 통계적으로 유의한 영향을 미칠 것으로 판단되는 요인들을 추가하여 구조방정식모형을 이용하여 교통정책 순응모형을 구축하였다.
제주시 19개 동지역에 거주하는 20세 이상의 성인을 대상으로 조사원이 구조화된 설문지를 이용한 1:1면접조사를 실시하였다.
차고지증명제 정책 집행에 있어서 자기 차고지를 보유하고 있을 경우에는 교통정책 집행에 긍정적이었으며, 주차 또는 차고 위반시 행정조치의 필요성에 대해서도 역시 긍정적인 태도를 보였다.
주거지역 중에서는 상업지역과 기능이 복합되거나 혼재된 지역에서는 다른 지역보다 주차환경이 좋지 않은 것으로 파악되었고, 또한 주차를 위해서 다른 지역보다 이면도로에 주차를 한다거나 또는 무료로 장기주차를 할 수 있는 공간을 찾아서 배회하는 경우가 많았으며, 그중에서도 공업지역과 상업지역이 자기 차고지를 확보를 위하여 비용을 지불할 의사가 높게 나타나 차고지증명제 정책에 대한 순응행동 의도 높은 것으로 나타났다.
차고지증명제 교통정책 시행에 따른 자기 차고지를 확보하려는 의사(意思)는 40~50대가 20~30대보다 상대적으로 강한 것으로 파악되었고, APT와 같은 공동주택과 다가구 주택의 거주자들이 단독주택에 거주하는 자보다 자기 차고지에 주차하려는 차고지증명제 정책순응 행동이 강한 것으로 파악되었다.
차고지증명제 정책의 확대시행은 자기차고지 확보를 위한 비용지불의사를 증가시키며, 차고지증명제 정책 위반에 대한 주위의 시선과 주위의 비난 또는 양심의 가책 등은 자기차고지 확보를 위한 비용지불의사를 증대시켰다.
주차 또는 차고위반시 행정조치 등은 자기차고지 확보를 위한 비용지불의사를 증가시키며, 또한 무부별한 이면도로 주차와 무료공간을 찾아 배회하는 차량을 줄일 수 있으며, 자기차고지에 주차하려고 하는 차고지증명제 정책 순응행동을 감소시키는 것으로 분석되었다. 그러나, 과거에 무료주차 공간을 찾아서 배회하였거나 또는 이면도로에 주로 주차하였던 과거의 행동과 경험은 자기차고에 주차하도록 하는 차고지증명제 정책 순응행동을 약화시키는 것으로 파악되었다.
교통정책에 대한 태도에 있어서 차고지증명제 정책의 지역적인 확대시행과 차량종류 확대시행 간에는 공분산 관계가 형성되어 있는 것으로 분석되어 상호 긴밀한 연관성이 있는 것으로 파악되어 차고지증명제 확대시행에 있어서 지역과 차종을 분리하여 따로 확대 시행하는 것보다는 동시에 병행하여 시행하는 편이 보다 효과적임을 보여주고 있다.
차고지증명제 정책에 대한 자기차고지를 확보하려는 순응행동 의도는 계획된 행동이론을 적용한 요인, 즉 교통정책의 내용에 대한 태도와 주관적 규범, 그리고 지각된 행동통제력에 의하여 설명되는 것으로 파악되었다. 그러나 과거행동, 주차환경, 정책집행기관의 추가 요인들은 차고지증명제 정책에 대한 자기차고지를 확보하려는 순응행동 의도에 유의한 영향을 미치지는 않는 것으로 나타났다.
주차 또는 차고위반시 행정조치와 같은 지각된 행동통제력은 자기차고지에 주차하려는 차고지증명제 정책 순응행동을 증가시키는 반면에 무부별한 이면도로 주차와 무료공간을 찾아 배회하였던 과거의 행동과 경험은 비록 자기차고지를 갖고 있다고 하더라도, 자기차고지에 주차하려고 하는 차고지증명제 정책순응 행동을 저하시킨다는 것을 알 수 있었다.
Vehicles in our daily lives has become one of the indispensable elements, Driving a car is always parking in the beginning and end. Because Parking problems have continue to increase the social problems and social costs, Local governments were to enforce many transportation policies such as Residential Parking Permit Plan and Public parking lot expansion.
However, many transportation policies to improve the residential parking environment have been exposing the limits.
The purpose of this study is well implemented and settled on transportation policy called 󰡒Levying Garage Option on Car Buyers(LGOCB)󰡓 to solve the parking problems in some areas of jeju-city being enforced, and identifying or eliminating Non-compliance factor on transport policy in advance.
Transportation policy at the policy enforcement impact on the compliance of target groups is to identify factors, and Parking space for when choosing a policy target group should identify the factors that affect.
Affect the interaction between these factors, the extent of its influence, and that the path to understanding. So compliance behavior on transportation policy is to build a model conforming behavior. Eventually it is to build Compliance behavior model on transportation policy.
Based on the Theory of Planned Behavior to set up the hypothesis of the study, in addition, have an impact on transportation policy compliance behavior is determined by taking into account factors, to establish transport policy compliance behavior model with structural equation models(SEM) were used to analysis.
Transportation policy called 󰡒Levying Garage Option on Car Buyers󰡓 being enforced in some areas of jeju-city for adults 20 years of age or older with a structured questionnaire interview survey was conducted.
Empirical analysis results are summarized as follows.
First, the percentage of one's own Garage accounted for 45.4% of the total.
Garage held to be the case were positive for transportation policy enforcement.
Moreover, in the case of violation of parking or garage, compelling action was positive. But if you did not own their Garage, showed a relatively negative attitude.
Parking has been identified as a poor environment in a mixed residential area and commercial area, so the parking is on the road or free long-term parking was wandering to find a place to do.
Especially, in industrial areas and commercial areas one's own garage are willing to secure their willingness to pay higher than other regions appeared. Moreover, Compliance behavior intentions on transportation policy also was higher. Thus, Rental parking lot that can be used to facilitate one's own garage should be encouraged to build.
Intended to secure one's own garage with ages 40 and ages 50 group appears relatively high due to transportation policy enforcement, the reason for living one's own home rather than lease housing ratio is relatively high.
Therefore Housing residents to secure more easily their garage public parking lot or a leased parking is needed.
Residents of public housing and multi-family housing than residents of detached houses in the Parking Garage to their compliance with the transport policy has been identified as a strong behavior. Therefore, transport policy to conform to detached houses to allow residents to secure aid for Garage or incentives are needed.
Subjective norms of Salaried workers such as the condemnation of the people around you appear to be more sensitive than that of the self-employed at the transportation policy violation.
As a member of the organization, the attention of people around including co-workers have been identified as being conscious.
Expansion of transportation policy enforcement increases the willingness to pay for the costs to secure one's own garage, but also people around the blame for violations of the transportation policy to secure his garage and increasing willingness to pay for the costs that were analyzed. Therefore, for transportation policy compliance requires the voluntary monitoring system.
The administrative action increases the willingness to pay for the costs to secure one's own garage, both the rash parking on the road parking and the vehicle for wandering free space can be reduced. Moreover, it is to increase the compliance behavior on transportation policy.
Past experience to find a free parking space and to park on the road have reduced compliance behavior on transportation policy.
The expansion of space and the type of vehicle in terms of transportation policy enforcement was the covariance relationships. In other words, The expansion of space and the type of vehicle in terms of transportation policy enforcement was strongly correlated with each other.
The results of this analysis, Measures to be enforced simultaneously that are more effective than measures to be separated in terms of the expansion of transportation policy enforcement.
Compliance behavior intention on the transportation policy have been described adequately by the factors(so-called, attitudes, subjective norms, perceived behavioral control) used in the theory of planned behavior.
The additional factors such as past behavior, parking environment, policy enforcement agency didn't affect compliance behavior intentios for trying to ensure one's own garage
And it has found that The perceived behavioral control such as administrative action for violations on parking rule or LGOCB transportation policy increased compliance behavior on transportation policy to try to park one's own garage.
Even if people have their Garage, The past behaviors that they have been parked on the road or have been prowled to find free parking spaces weaken compliance behavior on transportation policy to try to park their own garage. Furthermore, The past behaviors have found that parking on the road increases.
Author(s)
김경범
Issued Date
2011
Awarded Date
2012. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005885
Alternative Author(s)
Kim, Kyung Bum
Affiliation
제주대학교
Department
대학원 행정학과
Advisor
황경수
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
제2절 연구의 범위 및 방법 5
1. 연구의 범위 5
2. 연구의 방법 7
제2장 교통정책 순응에 관한 이론적 배경 및 선행연구 검토 10
제1절 교통정책 순응과 불응 10
1. 교통정책 순응과 불응의 개념 11
2. 교통정책 순응과 불응의 영향요인 13
제2절 교통정책 순응에 관한 행동이론 16
1. 합리적 행동이론 16
2. Bentler-Speckart 이론과 대안요인 20
3. 계획된 행동이론 23
4. 계획된 행동이론을 적용한 교통분야 선행연구 30
제3절 주차정책의 새로운 패러다임 34
1. 교통정책의 개념과 목표 34
2. 교통수요관리 정책의 대두와 유형 36
3. 주차정책의 목표와 패러다임의 변화 40
4. 주차정책과 관련한 선행연구 44
제4절 차고지증명제 정책의 개념과 사례 51
1. 주차와 차고의 개념 51
2. 차고지증명제 정책의 개념과 효과 53
3. 일본의 차고지증명제 정책 시행사례 57
4. 제주시 차고지증명제 정책 시행사례 60
제5절 연구의 분석틀 67
1. 차고지증명제 정책에 대한 영향요인과 변수의 도출 67
2. 분석틀 75
3. 기존 연구와의 차별성 76
제3장 교통정책 순응모형 및 조사 설계 78
제1절 교통정책 순응모형 기본방향 설정 78
제2절 조사 설계 83
1. 측정항목의 구성 83
2. 표본의 크기 및 측정 84
제3절 교통정책 순응모형 분석 및 검정방법 87
1. 구조방정식모형의 이해 87
2. 구조방정식모형의 적합도 검정방법 90
제4장 교통정책 순응모형 분석결과 및 검증 97
제1절 표본의 일반적 특성 97
1. 표본의 분포 97
2. 교통정책 순응행동특성 기초분석 100
3. 교통정책 순응행동특성에 대한 평균차이분석 101
제2절 신뢰도 분석 111
제3절 타당도 분석 113
1. 탐색적 요인분석 113
2. 확인적 요인분석 116
제4절 교통정책 순응행동 모형구축 및 가설 검증 129
1. 제안모형과 가설 129
2. 제안모형의 검증 130
3. 모형수정과 선정 134
4. 가설 검증 138
제5장 결론 및 정책제언 141
제1절 결론 141
제2절 정책제언 146
1. 주차공간의 확충 147
2. 이면도로의 운영개선 148
3. 주차단속 및 벌칙 강화 149
4. 주민참여 유도 152
5. 형평성 차원 152
6. 주차장분리분양제의 도입 153
7. 공동주택과 거리규정 등의 주차문제 154
8. 대중교통 노선 개편과 우선정책 155
제3절 연구의 한계 및 향후 연구과제 160
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
김경범. (2011). 교통정책 순응모형 구축에 관한 연구
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General Graduate School > Public Administration
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