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공기업의 이미지 구성 요인에 관한 연구

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Alternative Title
Research on the factors that constitute the images of a public enterprise
Abstract
국가공기업인 제주국제자유도시개발센터는 제주지역에서 다양한 개발사업과 사회공헌활동을 진행 중에 있다. 따라서 지역민이 인식하고 있는 기업인지도 및 이미지 구성요인을 파악하여 기업이미지 향상을 위해 보완하고 개선해야 할 방안을 모색할 필요성이 대두 되었다.
이에 본 연구에서는 제주도민 502명을 대상으로 제주국제자유도시개발센터에 대한 인지도, 개발사업의 국제자유도시건설 기여도, 사회공헌사업의 지역발전 기여도, 제주국제자유도시개발센터 이미지 구성요소, 사회공헌활동 중 우선 추진활동 등을 대상으로 조사하였다.
제주국제자유도시개발센터의 인지도는 502명 중 37.8%가 모르고(모른다, 전혀 모른다) 있는 것으로 나타났으며, 개발사업의 국제자유도시 건설 기여도에 대한 평가에서는 전반적으로 6개의 모든 사업이 기여하고 있다고 평가하였다. 그 중에서도 '첨단과학기술단지 조성사업'과 '휴양형 주거단지 조성사업'이 가장 기여도가 높은 것으로 나타났다. 사회공헌사업의 지역발전 기여도에 대한 평가에서 역시 평균을 상회하여 기여하고 있다고 평가하였으며 '사랑의 집짓기 사업'이 가장 기여도가 높은 것으로 나타났다. 제주국제자유도시개발센터의 이미지를 조사한 결과 도민들이 가장 긍정적인 이미지로 평가한 이미지는 '제주도 관광산업 발전에 기여하는 기업이다'라는 항목으로 조사되었다. 또한 진술문을 항목별로 요인분석을 실시한 결과 제주국제자유도시개발센터의 이미지를 구성하는 요인은 '기업전문성 이미지 요인', '사회적신뢰 이미지 요인', '사회공헌적 이미지 요인' 총 3개의 요인으로 나타났다. 이 요인들 간의 상관행렬 분석을 실시한 결과 가장 높게 평가한 이미지 요인은 '기업전문성 이미지 요인'으로 나타났으며, 부정적인 이미지 요인은 '사회공헌적 이미지 요인'으로 나타났다. 제주도민들이 가장 우선 추진해야 한다고 한 사회공헌활동은 '도내 대학생 해외 인턴십 프로그램'인 것으로 나타났다. 이는 국제자유도시를 지향하는 제주로서 도민들은 국제화, 글로벌 인재에 대한 중요성을 인식하고 있는 것으로 나타났다.
이처럼 제주도민들은 제주국제자유도시개발센터와 추진사업 및 사회공헌활동에 대해 전반적으로 긍정적인 평가를 하고 있는 것을 확인하였으나 이미지 개선을 위해서는 부정적인 이미지를 보인 요인들에 대한 향상 방안을 중점적으로 다루어야 할 것이며, 향후 이미지 개선 및 발전방향을 수립함에 있어 보다 그 효과를 극대화하기 위해 타겟별 전략을 수립하여 추진해야 할 것이다.
The Jeju Free International City Development Center(JDC), a public enterprise, carries out various development and public welfare projects in Jeju. Therefore, the necessity has emerged to examine the public image of company and the elements that constitute this image in order to find ways to improve and complement it.
In this study, 502 Jeju citizens were surveyed about their perception of the JDC and their evaluation of its development projects in relation to the construction of a free international city on the island. Also examined in the survey were the contributions of the JDC's social welfare projects to regional development, the factors that constitute the public image of the JDC and the priority areas for the center's social welfare activities.
In the survey, 37.8% of the 502 people said they had no knowledge of the JDC at all. However, a positive evaluation of JDC's development projects saw the respondents citing all six of its projects as being helpful to the construction of a free international city on Jeju Island. Among them, the construction of a High-Tech Science & Technology complex and a Resort-type Residential complex has contributed the most. As to the contribution of the JDC's public welfare projects to regional development, the respondents also gave positive evaluations. The project that earned the greatest positive response was the 'Love House Project.'
The survey also examined the public image of the JDC. Jeju citizens reacted most positively to the statement that "The JDC has contributed to the development of the tourism industry in Jeju." A factor analysis of the statements in the survey by item revealed that there were three factors that constituted the public image of the JDC - 'business professionalism', 'social reliability' and 'social contribution.' The factor that obtained the most positive evaluation in a correlation matrix analysis of the three was 'business professionalism', while the factor most related to a negative image was 'social contribution'. Jeju citizens cited 'the overseas internship program for college students in Jeju' as a priority project in the field of social contribution. This indicates that Jeju citizens realize the importance of internationalized and global manpower on Jeju Island, which aims to become a free international city.
As stated above, Jeju citizens were in general positive about the JDC its development projects and public welfare activities. In order to improve its image, however, the factors related to a negative image should receive special emphasis. In setting up plans to improve and develop the JDC's image, different strategies that serve different targets should be set up and pursued to maximize their effects.
Author(s)
서승모
Issued Date
2011
Awarded Date
2012. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005901
Alternative Author(s)
Seo, Seung Mo
Affiliation
제주대학교
Department
행정대학원 언론홍보학과
Advisor
고영철
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구배경 1
2. 연구목적 2
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 기업이미지에 관한 선행 연구 4
2. 사회공헌활동에 관한 선행 연구 9
3. 기업의 사회공헌활동과 기업 이미지 관계 17
Ⅲ. 제주국제자유도시개발센터(JDC) 20
1. 제주국제자유도시개발센터(JDC) 개요 20
2. 제주국제자유도시개발센터(JDC) 핵심프로젝트 및 사회공헌활동 25
Ⅳ. 연구문제 34
Ⅴ. 연구방법 36
1. 이미지구성 항목 36
2. 설문지구성 38
3. 설문조사 39
4. 자료 분석 방법 39
Ⅵ. 연구결과 40
1. 응답자 특성 40
2. 결과 분석 42
Ⅶ. 결론 68
1. 요약 및 결론 68
2. 연구의 한계 및 제언 74
[참고문헌] 76
[ABSTRACT] 80
[부록: 설문지] 82
Degree
Master
Publisher
제주대학교 행정대학원
Citation
서승모. (2011). 공기업의 이미지 구성 요인에 관한 연구
Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration > Journalism and Public Relations
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