제주대학교 Repository

제주지역 중학생의 진로교육 실태 및 진로의식 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Career Education and Career Awareness in Middle School Students of Jeju Province
Abstract
본 연구는 제주지역 중학생들을 대상으로 진로교육 실태 및 진로에 대한 의식을 조사함으로써 진로교육에 대한 문제점을 파악하고 학생들에게 맞는 효과적인 진로교육을 할 수 있는 기초자료를 제공하기 위하여 수행하였다.
본 연구는 제주시, 서귀포시, 읍․면지역 각 3개교 총672명 학생이 대답한 설문지를 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 진로교육의 경험 및 요구와 관련된 내용을 보면, 많은 학생들이 학교에서 진로교육 경험을 가지고 있었으나, 학년별로는 3학년이, 지역별로는 서귀포시 지역이 진로교육 경험이 적었다. 학교에서 받는 진로교육 내용은 적성․흥미검사가 많은 비중을 차지하고 있었고, 학교 진로교육이 도움이 되었다는 학생과 진로교육에 만족한다는 학생이 많지 않은 것으로 보아 진로교육이 양적으로는 많이 이루어지고 있으나 학생들에게 실질적으로는 큰 도움이 되지 못하는 것으로 나타났다. 특히 고등학교 선택을 해야 하는 중 3학생들의 만족도와 도움 받은 정도는 더욱 낮은 것으로 나타났다. 학생들이 학교에서 받고 싶어 하는 진로교육 내용은 직업적성․소질정보가 가장 많았으며, 진로교육 방법은 현장견학이나 실습을 가장 원하는 것으로 나타났다.
둘째, 진로정보 탐색과 관련된 내용을 살펴보면, 진로정보를 스스로 탐색할 수 있는 학생이 많았으나 1학년보다 3학년이 진로정보를 찾을 수 있는 비율이 더 낮았고, 진로정보를 얻는 경로는 부모, 인터넷, 선생님 순으로 나타났다. 중학교 과정에서 진로탐색은 가장 강조되어야 하는 진로교육 내용이므로 이를 위한 다양한 지도를 하여야 하고, 특히 3학년의 진로탐색을 위한 지원과 부모님들의 진로지도를 위한 정보제공이 필요함을 알 수 있었다.
셋째, 자아이해와 관련된 의식을 살펴보면, 최종 인생목표를 돈에 두는 학생이 가장 많았고, 학생들의 현재 고민은 학업성적, 진로 순으로 나타났다. 장래 희망직업은 교직, 공무원, 의사 등 몇 개의 인기직업에 집중되는 현상을 보였고, 희망직업이 없는 학생도 많았다. 많은 학생들은 자신의 흥미와 적성에 대하여 어느 정도 알고 있음에도 불구하고, 학생들 대부분은 자신의 소질에 대하여 더 많은 정보를 알고 싶어 하였다.
넷째, 진로 선택의 경향을 보면, 장래 자신의 진로선택에 대한 상의 대상은 부모님, 친구나 선배, 친척이나 형제자매, 선생님 순으로 나타났다. 진로선택 시 부모와 의견이 다른 경우는 많은 학생들이 자신이 선택하여 결정하겠다고 하였고, 진로선택 장애요인으로는 학업성적과 적성․소질에 대한 무지 등을 들었다. 대부분의 학생들은 인문계 및 특수목적 고등학교 진학을 희망하고 있었고, 대학진학이유는 원하는 직업분야 진출 때문이라고 하였다.
다섯째, 학생들의 일과 직업세계에 대한 이해와 관련된 의식을 살펴보면, 인생의 성공에 영향을 미치는 요인으로는 적성이나 능력이라고 생각하는 학생이 가장 많았으나, 그에 못지않게 돈이나 학력이라고 생각하는 학생도 많았다. 학년이 올라갈수록 적성과 능력이 영향을 미친다는 비율은 줄어들고 돈, 학력, 가정배경, 학연․지연이 영향을 미친다는 부정적인 의견이 많았다. 직업선택 시 고려사항으로는 가장 많은 학생들이 능력과 적성을 들고 있지만, 학년이 높아질수록 능력과 적성의 비율은 낮아지면서 물질적 풍요의 비율이 높아지고 있다. 여성이 결혼 후 직업을 갖는 것에 대해서는 많은 학생이 찬성하였고, 직업의 귀천의식 또한 많은 학생들이 갖고 있는 것으로 나타났다.
This study was conducted to offer effective career education for the middle school students with researching willingness of decision course in Jeju. It was done to the middle school student living in Jejusi, segwiposi, total number of 672 students.
First, considering the experience taken career education or the course decided, many of the students has been an career educational experience but third grade students or segwipo area students has a lest experience chance. Most of the career education course in school was covered with aptitude test and interesting test. I think there are many chance taken to the students with not satisfying the demands, because many of the student expressed the little short of chance satisfied with his demand items. Especially middle school students express the satisfaction a low to be counseling on the choice of high school. In terms of career education, most of the students want to be educated about the aptitude jobs, natural aptitude, and the way of career taken counseling with field training and field trips.
Second, Considering the meeting career educational chance exposed to the students, the number of the third grade student was less than it's of the first grade students. The way of the obtaining the information of the career education was cleared to be taken from a parents, an internet and a teacher. It is clearly known that the most important counseling information would be provided to parents and third grade students oneself.
Thirds, one of the most important aims in the life styles related with ego-consciousness is the money and the trouble some are school records and career counseling among the students. The future interesting job was gotten together into the teacher, the government officer and the doctor among the middle school students, whats more there is no plan students. Although many of the students have known what he want to be in the future, they want to get the more career education informations.
Fourths, Whom they want to take consult with about future career education are the parents, friends, seniors, relatives, siblings and teachers. When they have met the opinion different from the parents, they want to have decide the future plan themselves. They said that school records and ignorance of aptitude or character prevents them from doing decide the plan. They want to go on a special high school, an academic high school and the college to get a job which they wish.
Fifths, Although the greatest number of the students regards aptitude and ability as a facts influenced to the life success, many of the student consider the important things to be a money and an academic ability. The more they become a upper grades the more they have a negative opinions as the money, academic ability, background, regionalism, and the school relations was preoccupied the ability and the aptitude. They agreed to that the married woman has followed to the job market and that all occupation are equally honorable.
Author(s)
김경란
Issued Date
2012
Awarded Date
2012. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005945
Alternative Author(s)
Kim, Gyoung-Ran
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 사회교육
Advisor
김일방
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1

Ⅱ. 이론적 배경
1. 진로교육의 개념 5
2. 중학교 진로교육의 중요성 6
3. 중학교 진로교육의 목표 10
4. 진로교육과 사회과 14
5. 선행연구의 검토 16

Ⅲ. 연구 설계
1. 연구 대상 19
2. 연구 도구 20
3. 자료 처리 21

Ⅳ. 연구 결과 및 해석
1. 진로교육 실태 22
1) 진로교육의 경험 및 요구 22
2) 진로정보 탐색 30
2. 진로의식 33
1) 자아 이해 33
2) 진로선택의 경향 44
3) 일과 직업세계의 이해 49

Ⅴ. 결론 및 제언
1. 결론 57
2. 제언 59
참고문헌 62
ABSTRACT 65
부록 67
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김경란. (2012). 제주지역 중학생의 진로교육 실태 및 진로의식 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Social Studies Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.