제주대학교 Repository

운동선수들의 운동능력믿음, 성취목표성향, 자기조절동기 및 운동몰입 간의 관계분석

Metadata Downloads
Alternative Title
An Analysis of the Relationships among Athletic Ability Beliefs, Achievement Goal Orientation, Self-Regulation Motivation, and Exercise Commitment of Athletes
Abstract
본 연구 1의 목적은 운동선수들을 대상으로 운동능력믿음, 성취목표성향, 운동몰입 간의 인과관계를 규명하는 데 있었고, 연구 2의 목적은 자기결정성을 이용하여 운동능력믿음, 성취목표성향, 자기조절동기 및 운동몰입 간의 관계를 검증하는 데 있었다. 연구 1에서는 중․고․일반 운동선수 311명을 대상으로 탐색적 요인분석을 실시한 결과 2차원의 능력믿음과 성취목표성향의 요인구조가 확인되었으며, 운동몰입은 1개의 요인이 확인되었다. 매개효과 검증방법으로는 Baron과 Kenny가 제안한 위계적 회귀방정식과 Aroian test를 실시한 결과, 증가믿음은 과제성향에 유의한 정(+)의 직접 영향을 미쳤고, 운동몰입에도 정(+)의 영향을 미쳤으며, 과제성향은 운동몰입에 직접적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 증가믿음은 과제성향을 경유하여 운동몰입에 정(+)의 유의한 간접영향을 미치는 것으로 나타났다. 실재믿음은 자아성향에 직접적인 정(+)의 유의한 영향을 미쳤고, 자아성향도 운동몰입에 직접적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 실재믿음이 자아성향을 경유하여 운동몰입에 간접적인 영향을 미치지는 못하는 것으로 나타났다. 연구 2에서는 고등․대학․일반 운동선수 340명을 대상으로 연구 1과 같은 측정도구를 사용하였으며, 자기조절 동기는 탐색적 요인분석을 실시한 결과 5개의 요인이 확인 되었지만 고차요인만을 대상으로 관계분석을 실시하였다. 구조적 관계를 검증한 결과 학습과 노력에 의해 증가된다고 보는 증가믿음은 과제성향목표를 예측하고 과제목표성향은 자율적 동기를 경유한 매개효과 뿐만 아니라 운동몰입의 하위요인인 기능몰입과 의무몰입에 직접적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
The purpose of study 1 was to investigate the causal relationships among athletic ability beliefs, goal orientations, and exercise commitment. In study 2, we analyzed the relationships among athletic ability beliefs, goal orientations, self-regulation motivation, and exercise commitment using self-determination. For study 1, a total of 311 middle school, high school, and professional athletes were considered; confirmatory factor analysis was then performed. As a result, two dimensional factor structures of ability beliefs and exercise commitment as well as one factor of exercise commitment were found. For the analysis of mediating effects, the hierarchical regression equation suggested by Baron and Kenny and the Aroian test were used. Incremental beliefs were found to have significant positive direct effects on task orientations and positive effects on exercise commitment. Task orientations had positive direct effects on exercise commitment. In addition, incremental beliefs exhibited significant positive indirect effects on exercise commitment via task orientations. Entity beliefs had significant positive direct effects on ego orientations, which in turn had positive direct effects on exercise commitment. Note, however, that entity beliefs did not have indirect effects on exercise commitment via ego orientations. In study 2, which was participated in by a total of 340 high school, college, and professional athletes, the same measuring instruments used in study 1 were used, and exploratory factor analysis for self-regulation motivation was performed. Although five factors were identified, analysis for relationships was performed only for higher order factor. As a result of analyzing structural relationships, the beliefs that one can increase one's ability by study and efforts predicted task orientations, which in turn had direct effects not only on mediating effects via self-determined motivation but also on functional commitment and obligatory commitment as sub-factors of exercise commitment.
Author(s)
이혜선
Issued Date
2012
Awarded Date
2012. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006019
Alternative Author(s)
Lee, Hye-sun
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
양명환
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 문제의 제기 1
2. 용어의 정의 4

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 운동능력믿음 6
2. 성취목표성향 9
3. 자기결정이론 11
4. 자기조절동기 15
5. 운동몰입 19
6. 선행연구 고찰 21

Ⅲ. 연구 1 25
1. 연구의 목적 25
2. 연구가설 25
3. 연구방법 26
1) 연구대상 26
2) 측정도구 26
3) 연구절차 30
4) 자료 분석 및 처리 31
4. 연구결과 32
1) 연구 변인들의 기술통계량 32
2) 증가믿음과 운동몰입의 관계에서 과제성향의 매개효과 검증결과 33
3) 실재믿음과 운동몰입의 관계에서 자아성향의 매개효과 검증결과 37
5. 논의 41

IV. 연구 2 44
1. 연구목적 44
2. 연구가설 44
3. 연구방법 45
1) 연구대상 45
2) 측정도구 45
3) 연구절차 48
4) 자료분석 49
4. 연구결과 49
1) 운동능력믿음과 성취목표성향, 자기조절동기, 운동몰입 요인간의 인과관계 49
5. 논의 58

V. 종합 논의 61

VI. 결론 64

참고 문헌 66

Abstract 77

부록 79
부록1 : 연구 1설문지 79
부록2 : 연구 2설문지 82
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이혜선. (2012). 운동선수들의 운동능력믿음, 성취목표성향, 자기조절동기 및 운동몰입 간의 관계분석
Appears in Collections:
Education > Physical Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.