제주대학교 Repository

예비부모들의 영유아기 자녀교육에 대한 인식

Metadata Downloads
Alternative Title
Recognition toward the infant education of pre-parent
Abstract
이 연구는 예비부모들이 자녀교육에 어떠한 관심을 보이는지, 예비부모의 역할,
예비부모들이 요구하는 교육내용, 보육·교육기관에 대해 어떠한 인식을 갖고 있는지를
목적으로 설문조사를 통하여 부모 됨과 역할을 모색하는데 있다. 이를 위해 예비부모들
415명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 기대하는 자녀수는 '2명', '3명'의 응답률이 많았고 원하는 성별은 '성별에
상관없다'의 응답률이 많았다. 자녀가 필요한 이유는 '일차집단의 유대감', '창조·
성취감'으로 나타났으며, 원하는 자녀교육형태는 '기관과 부부(부모)'와 '부부
(부모)'의 항목의 선택이 많았다. 예비부모들이 가장 중요하게 생각하는 교육은
'인성'과 '건강 및 안전' 항목의 선택이 많았으며 가장 우선해야 하는 교육은
'기본생활습관'과 '인성교육'이었다. 알맞다고 생각하는 한 달 사교육비는 '50만원
이하'이며, 아이에게 가장 많은 영향을 미치는 원인으로 '부모의 교육·양육법'을
선택하였다.
둘째, 예비부모들은 어머니와 아버지의 자녀교육에 대한 책임이 동등하나, 아버지와
어머니의 역할은 다르게 보았다. 자녀 교육 시 가장 힘들 것이라 생각하는 항목은
'경제적 부담'이라고 응답하였다. 셋째, 예비부모교육은 필요하며, 그 이유는 '부모역할에
대한 책임', '자녀의 재능을 찾아주기 위하여'였다. 예비부모교육의 내용은 '자녀와
의사소통방법'과 '아동발달 지도법'을 선택하였다. 예비부모교육방법은 '전문가강좌(특강)',
'인터넷, TV프로그램 등 매체를 통해'라는 응답을 하였으며, 긍정적인 참여의지를
나타내었다. 넷째, 교육하기를 바라는 내용은 '인성'과 '기본생활습관'을 선택하였고,
자녀들에게 가장 많은 영향을 주는 것으로 '교사'라는 응답이었으며, 기관에 보내는
이유는 '경제적 이유'와 '전문적인 가르침' 을 선택하였다.
이러한 결과를 바탕으로 이 논문의 결론은 다음과 같다.
첫째, 예비부모들은 영유아기 자녀들을 위한 부모의 교육·양육법에 대해 관심을
갖고 정보를 탐색하는 노력이 필요하다. 부모의 교육과 양육법은 영유아기 자녀들이
자라는데 가장 큰 영향을 미치는 만큼 예비부모가 갖추어야 할 기본적인 교육과
양육법을 숙지하여야 할 것이며, 좀 더 나아가 자녀교육에 대한 전문적인 지식을
습득 할 필요성이 있다고 하겠다.
둘째, 예비부모는 부모가 되는 과정을 긍정적인 마음으로 받아들이며 건강과
영양관리, 의논상대 및 친구의 역할과 더불어 경제적 지원, 훈육적, 자녀를 보호하는
역할 등 부모의 역할을 숙지하고 부모로서의 역할을 충실하게 해낼 수 있도록 하는
마음가짐과 관심이 필요할 것이라 여겨진다.
셋째, 예비부모교육의 적절한 내용, 방법, 시기로 프로그램을 실행하게 된다면
예비부모들이 부모가 되기 전 많은 정보를 알아갈 수 있는 좋은 기회가 될 것으로
전망된다.
마지막으로, 영·유아기의 보육과 교육의 시설확충, 질적·양적인 개선 등의 문제점을
보완해야 하며, 부모들이 보육·교육기관을 잘 선택할 수 있도록 방법을 제시해주어야
할 것이다.
This study is purposed to seek parenthood and parent's role by questionnaire asking what kind of interest do they represent for the child education, role of pre-parents, content of education that pre-parents require, what are their recognition toward child-care, education institute. For this we conducted questionnaire targeting 415 pre-parents and results are as followed.
First, as for expected number of child, '2 children' and '3 children' gained many reponses, as for gender, they selected 'don't care about gender'. The reason for having child is 'bond as first group', 'creativity', 'achievement', as for type of child education they selected 'institution and parent' and 'parent'.

The pre-parents consider the most important education are 'personality' and 'health and safety'. The priorities are 'basic life habit' and 'personality education' The appropriate private education fees is 'under 50,000won' and the most influential factors are 'parent's education and raising practice'. Second, the pre-parents represented that responsibility of education is equal between mother and father, but they regard their roles are different. The most challenging in child education, the pre-parents responded as 'financial burden'. Third, education of pre-parent is necessary, the reasons are 'responsibility as parent role', 'to find the child's talent'. As for content of pre-parent education are 'communication with children' and 'child development instruction'. As for method of pre-parent education, they responded 'special class', 'Internet, TV program and medium' and they represented positive will to attend. Fourth, they selected 'personality' and 'basic life habit' as the contents what they want to be educated. 'Instructor' is the most influential to their children and the reason why they send their children to institution is 'financial reason' and the 'expertise instruction' is also important factor.

From this results, the conclusion of this paper is as follows.
First, the pre-parents need to have interest to education and raising practice and make effort to explore the information. The parent's education and raising practice is the most influential for the infants and they must contemplate on basic education and raising practice, further they need to acquire expertise knowledge on education and raising practice.
Second, pre-parents need to accept the fact that they become parents with positive mind and contemplate on the role of parents and the need to have mind of devoted parents and interest of nutritional management, person to confide and friends as well as economical support, instructive, role of protecting children.
Third, if the pre-parent program is conducted with education content, method, time, it would be a good opportunity to have more information before become parents.
Lastly, it is necessary to complement the infant-nursery and education institution's expansion, quality and quantity improvement and guide parents to choose the appropriate nursery, education institute.
Author(s)
박지은
Issued Date
2012
Awarded Date
2012. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006046
Alternative Author(s)
Park, Ji Eun
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 교육행정전공
Advisor
박정환
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 문제 및 연구내용 3
3. 연구의 제한점 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 예비부모의 역할 5
2. 영유아기 보육·교육과 발달 7
3. 예비부모교육 9
4. 영유아 보육·교육기관 11
5. 선행연구의 고찰 12

Ⅲ. 연구방법 15
1. 연구대상 15
2. 연구도구 16
3. 연구절차 17
4. 자료분석 17

Ⅳ. 연구결과 및 해석 18
1. 예비부모들의 영유아기 자녀교육에 대한 인식 18
2. 예비부모들의 역할에 대한 인식 35
3. 예비부모교육에 대한 인식 41
4. 예비부모들의 자녀 보육·교육기관에 대한 인식 50

Ⅴ. 논의, 결론 및 제언 57
1. 논의 57
2. 결론 및 제언 63

참고문헌 65

ABSTRACT 68

부 록 70
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
박지은. (2012). 예비부모들의 영유아기 자녀교육에 대한 인식
Appears in Collections:
Education > Educational Administration and Educational Consulting
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.