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소셜커머스 관광상품 이용동기와 신뢰가 만족 및 행동의도에 미치는 영향:제주 관광상품 이용객을 대상으로

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Abstract
The Growth of SNS(social network service) such as Facebook, Twitter and etc. offers a new marketing opportunity in tourist market. On top of that, the advent of social commerce which grafts SNS on previous electronic commerce sites is rapidly changing the tourist market and it seems to be a successful settlement as a new commerce trend.
Despite its growth in social commerce tourist market, there are few researches on how to draw out its successful performance from the viewpoint of marketing. This study investigated the relationships among the social commerce commodity using motivation, trust, satisfaction, and Behavior intention.
In this study, data collected from 22nd of October to 31st of October in 2012. 300 questionnaires were distributed to the social commerce tourist commodity users who visit Jeju. Out of 300 questionnaire, 278 questionnaires were collected and 245 questionnaires were finally used for empirical analysis.
In this study, documentary study and empirical study were jointly conducted to successfully accomplish its goal of study. As the empirical analysis, frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, multiple regression analysis were used for the statistic analysis which using SPSS 16.0.
The main results are as follows.
Firstly, the major groups of social commerce commodity users were females, the twenties, and students.
Secondly, convenience motivation, economic motivation, and hedonic motivation of social commerce tourist commodity users had a positive and significant influence on satisfaction and behavior intention.
Finally, the effect of trust transfer obtained between the trust of social commerce site and tourism businesses.
Based on these findings this study provides following suggestions.
Firstly, females, the twenties, and students are powerful group of social commerce tourist market. It is necessary to develop strategies targeted at them.
Secondly, economic motivation is the most important factor. Therefore, tourism businesses have to provide economical benefits like half-off price to social commerce tourist commodity users.
finally, if social commerce sites and tourism businesses make tourists to trust them, we could find an increase in satisfaction though the effect of trust transfer.
Author(s)
강현수
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006198
Alternative Author(s)
Kang,Hyun Soo
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 관광경영학과
Advisor
박시사
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1

1. 문제의 제기 1
2. 연구의 목적 4
3. 연구의 범위와 방법 5

Ⅱ. 이론적 고찰 7

1. 소셜 커머스 7
1) 소셜커머스의 개념 및 특성 7
2) 소셜커머스의 유형 14

2. 관광상품 16
1) 관광상품의 개념과 분류 16
2) 소셜커머스 관광상품 21

3. 소셜커머스 이용동기 22
1) 쇼핑동기와 온라인 쇼핑동기 23
2) 소셜커머스 이용동기 28
3) SNS 관광경험구전과 소셜커머스 관광상품 이용동기 29

4. 신뢰 31
1) 신뢰의 개념과 특성 31
2) 소셜커머스사이트 신뢰와 관광사업체 신뢰 35

5. 만족과 행동의도 37
1) 만족의 개념 37
2) 행동의도의 개념 38
3) 만족과 행동의도의 관계 40

6. 선행연구 고찰 41
1) 소셜커머스 이용동기와 만족, 행동의도 관계 41
2) 신뢰와 만족, 행동의도 관계 43

Ⅲ. 연구설계 45

1. 연구모형 및 가설설정 45
1) 연구모형 45
2) 가설의 설정 46

2. 개념의 조작적 정의 및 측정 49
1) 소셜커머스 관광상품 이용동기 49
2) 신뢰 53
3) 만족 및 행동의도 54

3. 조사설계 57
1) 조사설계 57
2) 설문의 구성 57
3) 분석방법 59

Ⅳ. 실증분석 및 결과 60

1. 표본의 특성 60
2. 신뢰성 및 타당성 검증 61
1) 소셜커머스 관광상품 이용동기의 신뢰성 및 타당성 검증 63
2) 소셜커머스 신뢰의 신뢰성 및 타당성 검증 65
3) 만족과 행동의도의 신뢰성 및 타당성 검증 66

3. 가설 검증 68
1) 가설 1의 검증 68
2) 가설 2의 검증 70
3) 가설 3의 검증 72
4) 가설 4의 검증 74

4. 분석결과 요약 76

Ⅴ. 결 론 81

1. 연구의 요약 81
2. 연구의 시사점 및 한계점 83
1) 시사점 83
2) 한계점 86

87
ABSTRACT 99
설문지 101
Degree
Master
Publisher
제주대학교
Citation
강현수. (2013). 소셜커머스 관광상품 이용동기와 신뢰가 만족 및 행동의도에 미치는 영향:제주 관광상품 이용객을 대상으로
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