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관광콘텐츠 관련 마커 기반 증강현실 서비스 품질의 만족도 연구

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Abstract
This study was conducted to find out how the hypothetical content and system quality affect customer satisfaction and how such satisfaction affect the intent to re-use, based on the research on the marker-based augmented reality service. To do this, a research was carried out to find out about the current status of the AR service by examining the concept of AR and the cases of similar services.
The hypothesis was based on the successful model of the information system and analysis of the relevant studies in order to take a closer look at the analysis data on various factors that affect the AR service.
The reasons for the customer satisfaction and the intent to re-use were divided into content quality and system quality to identify the factors and the three hypotheses were consequentially produced.
To verify the hypotheses, the specific survey materials were selected and used on 250 users of the AR service at Charac World Museum in Jeju. According to the analysis, "Level of Content Understanding" and "Appropriateness of the Format Provided" ranked the highest in terms of the content quality, followed by "Clear and Distinct Information", "Sufficiency of the Content" and "Usefulness of the Content". As for the system quality, it was in the order of "Visibility", "Access", "Convenience", "Convenient to Use" and "Mutual Access".
After the analysis, the hypothesis that the first content quality category of the marker-based AR service affects customer satisfaction was selected, and that the second system quality category also has a positive impact on user satisfaction.
Author(s)
이창율
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006203
Alternative Author(s)
Lee,Chang yool
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 경영정보학과
Advisor
김민철
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구 배경과 연구 목적 1
제2절 연구 범위 및 논문의 구성 2

제2장 이론적 고찰 4
제1절 증강현실 관광콘텐츠의 개념 및 현황 4
1.1 증강현실의 개념 4
1.2 증강현실 시스템의 분류 5
1.3 증강현실 콘텐츠의 현황 7
제2절 전통적 정보시스템 성공모형 13
제3절 AR 서비스 관련 선행연구 15

제3장 연구모형 및 가설설정 17
제1절 연구모형 17
제2절 가설설정 18
2.1 콘텐츠품질 18
2.2 시스템품질 18
2.3 만족, 재사용 의도 19
제3절 변수의 조작적 정의 20
3.1 조작적 정의와 측정방법 20
제4절 자료의 수집 23
4.1 설문지의 구성 23
4.2 조사대상 및 자료 분석 방법 24
제4장 자료 분석 및 가설 검증 25
제1절 표본의 구성 25
1.1 서비스 이용자 현황 분석 25
1.2 스마트폰 이용 현황 분석 26
제2절 타당성 및 신뢰성 검증 27
2.1 콘텐츠품질 검증 28
2.2 시스템품질 검증 29
2.3 만족도, 재사용의도 검증 30
제3절 가설 검증 32
3.1 콘텐츠품질과 시스템품질 가설 검증 33
3.2 만족도 가설 검증 34
3.5 분석결과 34

제5장 결론 36
제1절 연구 결과의 요약 및 논의 36
제2절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 37


참고문헌 39

설문지 41
Degree
Master
Publisher
제주대학교
Citation
이창율. (2013). 관광콘텐츠 관련 마커 기반 증강현실 서비스 품질의 만족도 연구
Appears in Collections:
Faculty of Data Science for Sustainable Growth > Management Information Systems
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