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종교법인의 회계제도와 과세제도에 대한 연구

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Abstract
본 연구는 종교법인의 회계제도와 과세제도의 전반적인 현황을 고찰하고, 실제 종교법인에 대한 사례연구를 통해 종교법인의 회계제도와 과세제도 및 출연재산의 문제점을 제시하고 이에 따른 개선방안을 제시하고자 한다. 첫째 본 연구에서는 종교법인의 회계보고는 종교법인이 정부기능 대행이라는 당초 목적대로 고유목적 사업이 잘 수행 될 수 있도록 최대한 정부나 외부기관의 간섭이 배제하고 고유목적사업 수행이 잘 되도록 지원되어야 한다. 그러나 종교법인의 고유목적 외 수익사업에 대하여는 수익사업에 대한 수익을 고유목적사업에 운용여부와 관계없이 목적 외 사업의 종류가 수익사업인지 여부에 따라 구분하여야 한다. 또한 기장의무는 현재 대부분 종교법인이 영세하므로 종교법인 전체를 기장을 의무화하는 것은 비현실적이다. 그러므로 상속·증여세법상 기장의무가 부여된 일정규모(총자산 10억 이상이면서 출연재산이 5억 이상)이상의 종교법인에 한하여 기장의무를 부여하며 종교법인의 재무보고가 통일된 회계기준에 따라 회계의 이중성, 대차평균의 원리에 따라 자동검증이 가능한 복식부기로 작성하도록 함으로 재무상태와 성과에 대한 비교가능성과 내·외부 출연한 관계자들에게 명확한 정보를 제공할 수 있다. 둘째로는 종교법인의 출연재산은 대부분 종교법인이 자체적·임의적으로 시행하는 내부감사와 주무부처인 문화관광체육부(자방자치단체의 문화정책과)에 의거 감사를 받고 있다, 그러나 이러한 감사가 대부분 형식화, 명목적으로 실시되고 있다.
이를 위해 상속·증여세법에 따라 출연재산에 대한 보고를 강제화·의무화하고 있으나 규정대로 종교법인이 이행되고 있지 않다. 또한 과세당국도 종교법인의 눈치를 보며 제대로 관리하고 있지 않다. 그러므로 종교법인의 본래 목적에 따라 출연재산이 사용하는지를 관리하기 위하여 "공익법인 등 출연재산보고서" 제출에 대한 철저한 관리가 요청되고 규정한 법규에 따라 출연재산 보고서 미제출가산세의 엄격한 적용이 있어야 할 것이다. 셋째 종교법인이 보다 적합한 회계처리기준에 따라 작성·공시를 위해 종교단체 내부 운영회 등 내부통제제도가 있으나 내부통제제도를 운영 평가함에 '2005 모범규준에 따라 표준화된 회계기준 적용에 중요한 내적기능이 될 것이다. 넷째 종교법인의 이자·배당소득의 비과세 문제는 정부역할 대행측면에서 외국의 사례와 같이 비과세토록 해야 하는 이유는 이자소득만 있는 경우 원천징수하고 분리과세 등 특례방법에 따라 환급받으므로 환급절차가 번거롭기만 할 뿐 아니라 이는 잘 몰라 환급받기 위한 종교법인의 이자소득에 대한 과세표준신고특례에 따라 신고를 하지 아니하여 원천징수 된 이자소득세액을 환급받지 못하는 경우도 많다. 이를 감안하면 종교법인의 이자·배당소득의 비과세방안에 대하여 적극 검토가 필요하다.
또한 종교법인의 매입 세금계산서 제출 협력의무는 종교법인과 거래하는 상대방이 종교법인이 빈번하게 매입세금계산서 등 자료제출을 누락해온 사례를 악용하여 매출을 누락함으로써 탈세의 온상이 되고 있다. 그러므로 이러한 일들을 개선하고 종교법인의 입부 업무착오에 과도한 제재를 고려하여 영리법인의 세금계산서 미제출 가산세의 1/10에 해당하는 가산세를 부과한다면 종교법인과의 거래질서가 바로 되고 종교법인과 거래가 정상화 될 것이다. 다섯째 본연구의 주 포인트는 종교법인의 출연재산의 사후관리 문제이다. 이는 출연재산의 보고문제와 함께 출연 받은 거액의 재산을 용도 외 사용함이 점차 증가하고 있다. 실지로 출연재산의 용도외 사용문제가 되어 사회적 이슈가 되고 있다. 그러나 과세당국은 이러한 문제를 소홀히 다를 뿐 아니라 일부 종교법인을 공익과 선행을 앞세워 상속세와 증여세를 회피하고 출연자의 부의 증식 수단으로 악용될 수 있다. 이에 대한 출연재산의 사후관리를 강화하는 장치가 필요하다. 이제는 정부도 종교단체의 출연재산의 용도 외 사용부분은 종교단체의 눈치만 보지 말고 엄격한 법적용이 필요한 시점이며 다른 일반 영리법인과 형평성 문제도 크다. 본 연구는 기존의 선행연구들이 가지는 한계인 종교법인의 회계제도와 과세제도를 하나로 연결하면서 현재 들어나고 있는 구제적인 제도적 문제점과 개선방안을 제시함으로 그 기대효과가 크다.또한 종교법인의 회계제도와 과세제도에 대한 객관적 통계자료가 매우 부족하여 보다 체계적인 실증 분석이 어려웠다. 향후 국내 종교법인에 대한 정확하고 유용한 통계자료가 구축되어 보다 실증적인 분석과 다양한 연구가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to review overall status of accounting and taxation system of religious corporations, to identify the problems of accounting and taxation system and contributed property of religious corporations through case studies, and to propose improvements.
First, in this study accounting reports of religious corporations were investigated. Government and external institutions should not interfere but support them so that they can achieve their original purpose of corporations. However, when religious corporations perform profitable businesses other than original purpose, they should be classified according to profitability regardless of the use of profits to original purpose businesses. As most of religious corporations are small, it is impractical to make book?keeping duty compulsory. Therefore, book?keeping duty is limited to religious corporations that are specified in Inheritance and Gift Taxation Law (more than 1 billion won of total asset and more than 500 million won of contributed property). Financial report of religious corporations should be recorded according to book?keeping by double entry which allows automatic verification according to the duplicity of accounting and the principle of debit and credit average so that it can provide concerned people with accurate information and they can compare financial status and achievements.
Second, in most religious corporations, contributed property is audited by internal auditing which is voluntary and arbitrary and external auditing by Ministry of Culture, Tourism and Sports (Cultural Policy Department of Local Governments). However, these auditing are mostly perfunctory and cursory.
Because of this, they make it compulsory and a duty to report the contributed property according to Inheritance and Gift Taxation Law, but the provisions are not performed accordingly. Additionally, tax authority do not make thorough management not to offend religious corporations.
Therefore, in order to manage if contributed property is being used and managed according to original purpose, thorough management on the contributed property is needed such as submittal of "Contributed Property Report of Public Incorporation and others" and the religious corporations that have not submitted such report according to applicable laws should have penalties such as surtaxes.
Third, although there is internal control system such as Internal Operational Committee in religious corporations to prepare and post accounting report according to appropriate and proper accounting standards, 'Standardized Accounting Standards according to Model Norms in 2005' will be an important internal function to the in the evaluation of internal control system.
Fourth, the reasons why religious corporations should be non?taxed as in foreign countries from the perspective of delegation of government are that tax should be refunded when they have interest income only. It is bothersome to get withheld and then to get refunded according to special regulations such as separated taxation and there may some cases that they cannot get refund of the withheld interest income because they don't know about it. Considering this, non?taxation on interest and dividend income of religious corporations should be actively reviewed.
Additionally, religious corporations become a hotbed of tax evasion as counterparts of religious corporations make use cases that religious corporations have not submitted materials such as sales invoice. Therefore, to improve those problems and considering the possibility of over punishment of unintentional business mistakes of religious corporations, it is recommended to impose additional tax which is equal to 1/10 of additional tax for profit?making corporations. With this, there should be an order in transactions with religious corporations and all transactions can be normalized.
Fifth, the main point of this study is the post?management of contributed property. It is because use of contributed property for other purposes than the original purpose is increasing as well as the issue reporting of contributed property. Actually, use of contributed property for other purposes than original purpose becomes a social issue. However, taxation authority does not pay attention to those problems and there can be some religious corporations that may evade inheritance and gift tax in the name of public good and charity and misuse it as the way of increase of wealth. There should be a device to enforce post?management of contributed property. Now, government should enforce laws and regulations not worrying about offending religious corporations and should think about the equity with other profit?making corporations. As this study identify the problems and propose improvements by connecting accounting system and taxation system to overcome limitations of previous studies, the expected effects are very big Additionally, as there were insufficient objective statistical materials on accounting system and taxation system of religious corporations, it was difficult to make more systematic empirical analysis. In the future, there should be more empirical analyses and diversified studies based on more accurate and useful statistics on domestic religious corporations.
Author(s)
배종웅
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006354
Alternative Author(s)
Bae, Jong Oong
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
경영대학원 회계학과
Advisor
고성효
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
제 1절 연구의 배경과 목적 1
제 2절 연구의 방법과 구성 2
제 2 장 이론적 배경 및 선행연구 3
제 1 절 비영리법인의 회계제도와 과세제도
1. 비영리법인의 회계제도 3
2. 비영리법인의 과세제도 4
제 2 절 종교법인의 회계제도와 과세제도 5
1. 종교법인의 특수성과 현황 5
2. 종교법인의 회계제도 13
3. 종교법인의 과세제도 및 출연재산 16
제 3 절 회계제도와 과세제도에 대한 선행연구 고찰 38
1. 종교법인 회계제도와 과세제도에 관한 선행연구 38
2. 출연재산에 대한 연구 42
3. 선행연구와 본 연구와 차이점 44
제 3 장 종교법인의 회계제도와 과세제도에 대한 분석 45
제 1 절 A종교법인의 사례분석 45
1. A종교법인의 개요 45
2. A종교법인의 회계와 세무 46
3. A종교법인 사례분석 47
4. A종교법인의 재무제표와 비영리조직의 재무제표 표시지침서와 비교 51
제 2절 종교법인의 회계제도에 대한 분석 57
1. 종교법인의 회계기준 제정 57
2. 장부의 작성·비치 의무 57
3. 출연재산의 보고이행 및 관리 58
4. 감가상각의 도입 58
제 3 절 종교법인의 과세제도에 대한 분석 59
1. 법인세법상 종교법인 59
2. 소득세법상 종교법인 60
3. 부가가치세법상 종교법인 61
4. 상속·증여세법상 종교법인 61
제 4 절 종교법인의 회계제도와 과세제도의 개선방안 62
1. 회계제도의 개선방안 62
2. 과세제도의 개선방안 65
제 4 장 결 론 67
70
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
배종웅. (2013). 종교법인의 회계제도와 과세제도에 대한 연구
Appears in Collections:
Graduate School of Business Administration > Accounting
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