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활동중심의 STEAM 교육이 과학 학습 흥미도에 미치는 영향

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Abstract
이 연구는 활동중심의 STEAM(Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) 교육 프로그램을 개발하여 적용함으로서 중학생들의 과학학습 흥미도에 미치는 효과를 분석하기 위한 것이다. 이 연구에서 개발된 STEAM 교육프로그램은 과학 탐구교실 수업과 현장체험 학습을 중심으로 구성되었다. 이 연구는 실험집단인 과학반 학생 29명과 통제집단인 1학년 학생 104명을 대상으로 실시되었다. STEAM 프로그램 적용 전후에 프로그램의 효과를 알아보기 위해 실험집단과 통제집단을 대상으로 과학흥미도 검사를 실시했다. 과학 흥미도 사후 검사 결과 실험집단이 통제집단에 비해 과학에 대한 태도면에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 과학학습 인식과 과
학학습 전략에 대해서는 두 집단간 차이가 나타나지 않았다. 또한 실험집단 및 통제집단 학생들과 교사 37명을 대상으로 STEAM 프로그램과 그 운영 방향에 대한 인식 조사가 실시되었다. 인식 조사는 중학교 1학년 학생 138명과 교사 37명을 대상으로 이루어졌다. 이 조사에서 학생들은 과학학습 흥미와 자신감이 매우 낮은 것으로 나타났다. 또한 교사들은 미래 사회에 필요한 능력으로 대부분 융합적 사고 능력을 제시했다. 사전사후검사 분석 결과 이 연구에서 개발된 STEAM 교육 프로그램은 과학학습에 대한 흥미를 높이는데 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서 STEAM 교육 프로그램 개발과 그 적용 효과에 대한 연구가 지속적으로 이루어져 학생들의 창의 융합 사고 함양을 위한 기초 자료를 제공할 필요가 있다고 본다.
The purpose of this study is to analyze the effect on the level of interest in learning science by middle school students after developing an activitycentered STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics)
education program. The STEAM educational program developed in this study was composed based on the science exploration class instruction and field experience
learning. This study was performed targeting 29 science class students in an experiment group and 104 seventh grade students in a control group. In order to find out the effects of the program before and after introducing the
STEAM program, scientific interest test was performed targeting the experiment group and control group. As a result of performing a post-test regrading scientific interest, the experiment group was shown as having significant difference in the attitude aspect toward science compared to the control group. In the case of scientific learning awareness and scientific learning strategy, no difference was shown between the two groups. Also, an awareness survey on the STEAM program and its operational directions was conducted targeting the students of the experiment group and the control group as well as 37 teachers. The awareness survey was performed targeting
138 seventh grade students and 37 teachers. In this survey, the students have been shown as having very low interest in learning science and low confidence in their science abilities. Also, the teachers have presented that
integrated thinking skills are necessary for future society. As a result of analyzing both the pre-test and post test, the STEAM education program developed in this study was shown as having a positive effect in raising interest in learning science. Therefore, it is regarded that providing basic materials for cultivating creative and integrated thinking of the students is necessary for the development of STEAM education program. The study on its application and effect will be performed continuously.
Author(s)
강창익
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006361
Alternative Author(s)
Kang, Chang Ik
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 물리교육
Advisor
李尙七
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구 내용 3
3. 용어의 정의 3
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. STEAM 교육 5
Ⅲ. 연구방법 및 절차 9
1. 연구방법 9
2. 연구절차 9
Ⅳ. 연구의 실행 17
1. 프로그램 적용 추진 절차 17
2. 프로그램 적용 18
Ⅴ. 연구결과 및 해석 21
1. 활동중심의 STEAM 교육을 통한 학습 흥미도 변화 21
2. 학습 흥미도 항목별 빈도 분석 23
3. 활동중심의 STEAM 교육 만족도 조사 29
Ⅵ. 결론 및 제언 34
1. 결론 34
2. 제언 35
참고문헌 36
ABSTRACT 38
[부 록] 학습 흥미도 변화 설문지 39
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강창익. (2013). 활동중심의 STEAM 교육이 과학 학습 흥미도에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Physics Education
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