제주대학교 Repository

비행청소년과 일반청소년의 스트레스 원인과 대처방법 비교

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 비행청소년과 일반청소년의 스트레스 원인과 대처방법에 차이가 있는지 밝히고자 하였으며, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1 : 비행청소년과 일반청소년 간의 스트레스 원인에서 어떤 차이가 있는가?
연구문제 2 : 비행청소년과 일반청소년 간의 스트레스 대처방법에서 어떤 차이가 있는가?
연구문제 3 : 일반청소년의 스트레스 원인이 스트레스 대처방법에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 4 : 비행청소년의 스트레스 원인이 스트레스 대처방법에 미치는 영향은 어떠한가?
위의 연구문제를 해결하기 위하여 연구대상 선정, 연구도구 선정, 예비조사, 조사 실시, 통계 처리 및 자료 분석의 순으로 진행하였다.
연구대상은 제주도내에 보호관찰 명령을 받은 보호관찰 청소년 68명과 제주시에 소재하는 중?고등학교에 재학중인 중2~고2 일반청소년 196명을 선정하였다.
본 연구에서 사용한 검사 도구로는 김준호와 이동원(1996)의 스트레스 측정도구를 박민호(2009)가 청소년의 수준에 맞게 문항 및 어휘를 재구성 한 것으로 사용하였다.
스트레스 대처방법을 측정하기 위한 도구로는 Endler와 Rarker가 개발한 도구를 박용천, 김광일, Noh(2000)가 한국 고등학생에 대한 스트레스 상황 대처검사를 위해 번안하였고, 다시 박민호(2009)가 재구성한 것을 사용하였다.
연구에서의 자료처리 분석은 Windows SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 t-검증과 단순상관분석, 회귀분석을 실시하였다.
이상과 같은 과정을 통하여 얻어진 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 일반청소년과 비행청소년의 스트레스 원인을 분석한 결과, 부모 관련, 성적 및 학교 관련, 외모 관련 스트레스에서 일반청소년이 비행청소년보다 스트레스를 높게 받고 있었다(p<.01, p<.01, p<.05).
둘째, 일반청소년과 비행청소년의 스트레스 대처방법을 분석한 결과 일반청소년이 비행청소년보다 과업중심, 정서중심 대처방법을 더 많이 사용하며, 비행청소년은 일반청소년보다 회피중심 대처방법을 더 사용하였다(p<.01, p<.01, p<.05).
셋째, 일반청소년과 비행청소년의 스트레스 원인이 대처방법에 미치는 영향을 분석한 결과, 일반청소년의 경우 전체 스트레스는 정서중심 대처방법에 영향을 미쳤다. 하위요인 별로는 부모 관련, 성적 및 학교 관련 스트레스가 정서중심 대처방법에 영향을 미쳤고(?=.238, p<.01, ?=.074, p<.01), 친구 관련 스트레스는 회피중심 대처방법에 영향을 미쳤다(?=-.167, p<.05).
비행청소년의 경우 전체 스트레스는 과업중심, 정서중심, 대처중심 대처방법에 모두 영향을 미쳤다(?=-.409, p<.01/ ?=.407, p<.01/ ?=.379, p<.01). 하위요인 별로는 경제적 관련 스트레스는 과업중심 대처방법에 부적으로 영향을 미쳤다(?=-.378, p<.05). 성적 및 학교 관련 스트레스는 정서중심 대처방법에, 외모 관련 스트레스는 회피중심 대처방법에 영향을 미쳤다(?=.507, p<.01/?=.392, p<.01).
이와 같이 본 연구는 일반청소년과 비행청소년은 다른 스트레스를 받고 있었으며, 스트레스를 다루는 방법 또한 다르다는 것을 알려주었다. 비록 스트레스에서 해방될 수는 없지만 청소년들이 받는 스트레스와 대처행동을 바르게 이해한다면 청소년들이 스트레스 속에서 건강한 생활을 할 수 있도록 안내, 지도가 가능할 것이다. 따라서 청소년들이 그들의 스트레스를 잘 다룰 수 있도록 상담이나 프로그램 참여 기회 등을 넓혀 주체적이고 능동적으로 자신의 삶을 살 수 있도록 도와주는 것에 본 연구의 목적이 있다.
The purpose of this study is to discover discrepancies of common juveniles and delinquent ones regarding the source of stresses and the coping methods. The study is developed based on the major research issues as the following to accomplish its goal.
1. What are the significant differences of the source of stress between common-and-delinquent juveniles?
2. What are the significant differences of the stress dealing method between common-and-delinquent juveniles?
3. What kinds of impact the source of stress has on stress coping method of common juveniles?
4. What kinds of impact the source of stress has on stress coping method of delinquent juveniles?
In order to answer the questions listed above, the study proceeds in the sequential order of the following: targeted study group justification, research tools selection, preliminary implementation, actual survey and statistical and data analysis.
68 juveniles who are under probation in Jeju are selected as delinquent juveniles while 196 of students attending middle and high schools of the same region as common juveniles.
For the measuring instrument of stress, a research tool developed by Jun-ho Kim and Dong-won Lee in 1996 which is further altered by Min-ho Park in 2009 to make it fit for juniors with easier vocabularies and statements is used.
The measuring instrument of stress coping method, a testing tool firstly developed by Endler and Parker, further altered by Wong-chun Park, Gwang-il Kim, Noh in 2000 to fit it for high school students in Korea and finally restructured by Min-ho Park in 2009 is applied.
For data analysis, Windows SPSS 18.0 program is applied to conduct t-test, simple correlation analysis and regression analysis.
The main results of this study are as follow;
First, In regards to stresses related to parents, grade, schools and appearance, common juveniles tend to have higher level of stress than the delinquent.
Second, The research shows that common juveniles prefer task-oriented and sentimental methods to cope with the stresses while the delinquent tends to avoid the problem.
Third, As a result of analysis on the way of dealing with stress of the two groups, in case of common juveniles, the 'overall stress' has the most impact on sentimental methods followed by parents, grade and school related matter while friend-related matter results in evasion. On the other hand, in case of delinquent juveniles, the overall stress impacts on all of task-oriented, sentimental-oriented and roblem-solving-oriented. As a sub factors, stresses related to economic problems have an additional effect on task-oriented method. Furthermore, grade and school related stress affects sentimental-oriented method while appearance related matter affects evasion.
In summary, this study shows differences on the type of stresses common juveniles and delinquent juveniles get and also the way of dealing with them. Though it is impossible to remove stresses completely, if we understand the types of stresses the juveniles get and proper ways of dealing with it, we could teach and guide them to manage their lives well under stress. As such, the purpose of this study is to guide the juveniles in order to enable them to manage their lives on their own by providing seminars, programs and counseling on proper ways of managing stresses.
Author(s)
강은정
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006365
Alternative Author(s)
Kang, Eun Jung
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
김성봉
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 및 가설 3
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 청소년기와 청소년 비행 5
2. 청소년기의 스트레스와 대처방법 12
3. 청소년 스트레스와 대처방법에 대한 선행연구의 고찰 19
Ⅲ. 연구방법 22
1. 연구대상 22
2. 연구절차 24
3. 연구도구 24
4. 자료처리 26
Ⅳ. 연구결과 및 해석 27
1. 일반청소년과 비행청소년의 스트레스 원인과 대처방법 비교 27
2. 스트레스 원인과 대처방법의 상관관계 29
3. 스트레스 원인이 대처방법에 미치는 영향 33
Ⅴ. 논의 및 결론 38
참고문헌 41
Abstract 44
부 록 47
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강은정. (2013). 비행청소년과 일반청소년의 스트레스 원인과 대처방법 비교
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.