제주대학교 Repository

인터넷 사용조절 집단상담 프로그램이 여중생의 인터넷과다사용 및 자기통제력에 미치는 효과

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 인터넷과다사용 경향이 있는 여중생을 대상으로 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램을 시행하고 이들의 인터넷과다사용과 자기통제력에 미치는 효과에 대해 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 첫째, 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램은 인터넷과다사용 경향 여중생의 인터넷과다사용에 효과가 있는가?
연구문제 둘째, 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램은 인터넷과다사용 경향 여중생의 자기통제력에 효과가 있는가?
연구문제 셋째, 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램은 교육 후 시간 경과에 따라서 인터넷과다사용에 효과가 있는가?
연구문제 넷째, 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램은 교육 후 시간 경과에 따라서 자기통제력에 효과가 있는가?
위와 같은 연구문제를 검증하기 위해서 연구대상은 제주시 소재 J여자중학교 1학년 여학생 중 한국정보문화진흥원(2002)에서 개발한 총 40문항으로 구성된 인터넷 중독 자가진단 검사 결과 고위험군과 잠재적위험군 중 24명을 선정하고 프로그램에 참가를 희망하는 12명을 실험집단으로 선정하고 실험집단과 동질성을 보이는 나머지 12명은 통제집단으로 구성하였다. 프로그램을 실시하기 전 하창순(2004)이 한국판 자기통제력 척도로 타당화 작업을 한 총 24문항 구성된 자기통제력 사전 검사를 실시하였고, 실험집단은 8주 동안 총 8회기의 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램을 실시하고, 통제집단은 아무런 처치도 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사후검사를 실시하였다. 그리고 프로그램 효과의 지속성을 검증하기 위해 5주 후 추후검사를 실시하였다.
본 연구에서 사용된 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램은 한국정보문화진흥원(2011a)에서 개발한 '중등생용 인터넷 중독 상담 프로그램'을 토대로 하여 인터넷 사용조절 관련 선행 프로그램(강대철, 2007; 신향숙, 2005; 권희경과 권정혜, 2002; 성미나, 2002; 이형초, 2001; 정선태, 2001)의 내용요소로 여러 차례 반복 적용되고 있는 자기이해, 자신의 행동을 목록으로 작성하여 체크하는 자기 관리법, 스트레스 대처방법 탐색, 대안행동 찾기 등의 인지 행동적 요소와 자기교시훈련, 근육이완훈련과 같은 정서 관리적 요소로 구성하여 이론 전문가와 현장 전문가에게 자문을 받아 수정?보완하는 과정을 거쳐 최종 프로그램을 재구성하였다.
자료처리는 SPSS/Window 18.0 프로그램에서 t-검증과 반복측정 ANOVA를 처리하여 통계적 결과를 분석하였으며, 양적 결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위해 소감문 분석과 상담자 관찰내용을 분석하여 제시하였다.
이 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 인터넷과다사용은 통 제집단에 비하여 유의미하게 감소하였다.
둘째, 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 자기통제력은 통제집 단에 비하여 유의미하게 향상되었다.
셋째, 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램은 시간이 경과한 후에도 인터넷과다사용에 대한 효과가 지속되었다.
넷째, 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램은 시간이 경과한 후에도 자기통제력에 대한 효과가 지속되었다.
이상을 종합해 보면, 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램이 여중생의 인터넷과다사용과 자기통제력에 유의미하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 여중생의 발달시기에 맞게 프로그램을 재구성하여 자기통제력을 향상시킴으로써 올바른 인터넷 사용에 긍정적인 변화를 준다는 것을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to implement a group counseling program for internet use control targeting female middle school students who tend to overuse internet and examine the effect of the program on their internet overuse and self control. The subjects for inquiry set to accomplish the purpose of this study like this are as follow:
Subject for inquiry First, is the group counseling program for internet use control effective for internet overuse of the middle school students who tend to overuse internet?
Subject for inquiry Second, is the group counseling program for internet use control effective for self control of the middle school students who tend to overuse internet?
Subject for inquiry Third, is the group counseling program for internet use control effective for internet overuse as time goes by after education?
Subject for inquiry Fourth, is the group counseling program for internet use control effective for self control as time goes by after education?
To verify the above subjects for inquiry, the research subjects are the total 24 persons who were selected in the high-risk group and potential risk group of the 1st year students in J Female Middle School located in Jeju in the results of internet addiction self-diagnosis test which consists of the total 40 questions and was developed by Korea Agency for Digital Opportunity and Promotion. The 12 persons who wanted to participate in the program were selected as the experimental group. And the rest 12 persons who show homogeneity of the experimental group was composed as the control group. The pretest of self-control which consists of the total 24 questions and finished validation work with Korean version self control scale was conducted before implementing the program. The group counseling program for internet use control was implemented for the experimental group through the total 8 sessions for 8 weeks. No treatment was done for the control group. And the post test was carried out to verify the effect of the program after finishing the tests. And the follow-up test was carried out after 5 weeks to verify continuity of the program effect.
The group counseling program for internet use control used in the study was finally reconstituted by composing cognitive behavioral elements such as self management, search of methods to cope with stress, and finding alternative behaviors and emotional management elements such as self-instruction training and progressive relaxation that make and check the list of self-knowledge and behaviors which have been repeatedly applied several times as the content elements of the precedent program related to internet use control (Gang, Dae-cheol, 2007; Shin, Hyang-suk, 2005; Gwon, Heui-gyeong and Gwon Jeong-hye, 2002; Seong, Mi-na, 2002; Lee, Hyeong-cho, 2001; Jeong, Seon-tae, 2001) and through the process to amend and supplement them taking counsel from theory and field experts based on 'the internet addiction counseling program' developed by Korea Agency for Digital Opportunity and Promotion(2011a).
For data processing, t-test and repeated measurement ANOVA was processed in SPSS/Window 18.0 program and the statistical results were analyzed. Analysis of expression reports and observation contents of counselors were analyzed and suggested to supplement the limits about reliability of the quantitative results.
The research results gotten from the above process are as follow:
First, internet overuse of the experimental group which participated in the group counseling program for internet use control was significantly reduced compared to the control group.
Second, self-control of the experimental group which participated in the group counseling program for internet use control was significantly improved compared to the control group.
Third, the effect of the group counseling program for internet use control on internet overuse continued even after time passed.
Fourth, the effect of the group counseling program for internet use control on self control continued even after time passed.
Taken together, the group counseling program for internet use control has the significant effect on internet overuse and self control of female middle school students. Therefore, it could be found that reconstitution of the program which is suitable for female middle school students' growth and improvement of their self control give positive changes to right internet use.
Author(s)
현은정
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006382
Alternative Author(s)
Hyun, Eun-jeong
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
김성봉
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 4
3. 용어의 정의 5
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 인터넷과다사용 7
2. 자기통제력 14
3. 인터넷과다사용과 자기통제력 17
4. 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램 20
Ⅲ. 연구방법 27
1. 연구대상 27
2. 연구설계 27
3. 연구절차 및 방법 28
4. 연구도구 28
5. 자료처리 33
Ⅳ. 연구결과 및 해석 35
1. 연구대상에 대한 동질성 검증 35
2. 가설검증 37
3. 소감문 및 연구자의 관찰에 의한 분석 43
Ⅴ. 논의 및 제언 52
참고문헌 56
Abstract 63
부 록 66
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
현은정. (2013). 인터넷 사용조절 집단상담 프로그램이 여중생의 인터넷과다사용 및 자기통제력에 미치는 효과
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.