제주대학교 Repository

사회인지론에 근거한 유아 대상 영양교육 프로그램 개발 및 평가

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 사회인지론을 근거로 유아 대상 영양교육 프로그램을 개발하고 평가해봄으로써 유아들에게 효과적인 영양교육 방안을 제시하여 유아의 영양지식 수준 향상, 올바른 식습관 및 식행동 개선방안을 도모하는데 기여하고자 하였다.
이를 위한 기초자료를 얻고자 제주지역 어린이집 및 유치원의 원장 99명을 대상으로 영양교육 실태조사를 실시하였고, 사회인지론을 근거로 영양교육 프로그램을 개발하였으며 2011년과 2012년의 2차에 걸쳐 어린이집 및 유치원의 유아 총 15,794명을 대상으로 영양교육 프로그램을 실시하였고 원장 및 교사 총 852명을 대상으로 프로그램을 평가였으며, 세부적인 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 영양교육 실태 조사대상 어린이집 및 유치원에서 최근 6개월간 실시된 교육의 횟수가 1~2회인 기관(57.7%) 중 보건소 등에 소속된 영양사가 실시한 기관이 55.5%였고, 외부기관으로부터 받는 영양교육의 필요성은 '매우 필요하다'와 '필요하다'의 응답률이 95.0%로 나타나 대부분의 기관에서 유아 대상의 영양교육에 대한 필요성을 인식하고 있었다.
둘째, 영양교육 프로그램을 개발하기 위해 유아 대상 영양교육에 적합한 주제 및 목표를 설정하였고, 사회인지론의 3가지 요인 중 개인적 요인의 결과기대, 자아효능감, 행동적 요인의 행동능력, 환경적 요인의 강화를 기본 요소로 선정하고, 결과기대가치와 관찰학습 및 모델링 요소는 주제별로 적합하게 적용하여 프로그램 내용을 개발하였다. 개발된 프로그램은 어린이집 및 유치원에 실제 적용하여 평가하였으며, 평가 결과를 토대로 수정 및 보완을 거쳐 총 7개의 프로그램으로 최종 개발하였다.
셋째, 영양교육 프로그램의 과정 평가는 '교육 자료의 적정성'을 제외한 교육과정 수준의 적합성(p<.05), 핵심내용의 적합성(p<.001), 교육 난이도의 적절성(p<.01), 교육자와 대상자간 상호작용의 원활성(p<.001), 의사소통 및 명료한 언어 사용(p<.001), 적극적 참여 및 활동 유도(p<.05)의 항목에서 1차 평가 점수에 비해 2차 평가 점수가 유의하게 상승하였다.
넷째, 최종 개발된 프로그램의 주제별 2차 과정 평가의 결과에서 '비만 예방'과 '현미영양주먹밥 만들기'에 있어서 핵심내용의 적합성, 교육 난이도의 적절성, 교육자의 의사소통 및 명료한 언어 사용, 교육자의 적극적 참여 및 활동 유도의 항목에서 다른 주제보다 유의하게 높은 점수를 받았다.
다섯째, 영양교육 프로그램의 결과 평가에서 교육의 만족도는 1차 평가 점수(4.44점)에 비해 2차 평가 점수(4.57점)가 유의적으로 높아졌다(p<0.1). 프로그램 주제별 결과 평가에 있어서는 '비만 예방'은 1차와 2차 결과 평가 점수 모두 가장 높게 나타났고, '비만 예방'과 '현미영양주먹밥 만들기'가 1차에 비해 2차 결과 평가 점수에서 유의하게 높게 나타났다(p<.01).
여섯째, 영양교육 프로그램 결과 평가 중 유아의 식행동 변화에 있어서 3점 만점에 대해 1차 평균 점수 2.76점에서 2차 평균 점수가 2.66점으로 약간 낮아졌으나 1,2차 모두 식행동 변화가 있는 것으로 나타났으며 이는 사회인지론을 근거로 한 영양교육이 유아들의 식행동 변화에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다.
이상의 연구 결과를 종합해 볼 때, 사회인지론의 다양한 요소를 근거로 한 영양교육 프로그램이 식행동을 바람직하게 변화시키는데 효과적이었음이 확인되었으나, 사회인지론의 요소가 유아의 식행동 변화에 어떻게 영향을 미치는지를 평가하기 위한 체계적인 평가 도구의 개발이 필요하며, 유아의 신체 발달 및 연령을 고려한 세분화되고 다양한 영양교육 프로그램의 개발과 지속적인 실시가 이루어져야 할 것으로 사료된다.
The purposes of this study were to develop and evaluate a nutrition education program based on the social cognitive theory for preschool children and propose effective nutrition education plans in order to promote their right eating habits and behaviors.
In an effort to obtain basic data for these purposes, 99 directors of child-care centers and kindergartens were surveyed the nutrition education condition and the nutrition education program was developed based on the social cognitive theory, total 15,794 preschool children at child-care centers and kindergartens were twice in 2011 and 2012 provied the nutrition education program and the program were evaluted by total 852 directors and teachers. The detailed findings are as follows:
First, in the general aspects of the subjects for the survey of nutrition education condition, 57.7% of them were provided nutrition education once or twice within the last six months and of them, 55.5% were provided nutrition education for preschool children by a dietitian from a public health center. In addition, 95.0% of the subjects indicated that nutrition education provided by an outside institution was "very necessary" or "necessary," which means that most of them felt a need for nutrition education for preschool children.
Second, for nutrition education the investigator selected the adequate topics and objectives for preschool children to develop a nutrition education program and set a bunch of basic elements including outcome expectation and self-efficacy in the category of personal factors, part of the three factor groups of the social cognitive theory, behavioral capability in the category of behavioral factors, and reinforcement in the category of environmental factors. The elements of outcome expectancies, observational learning, and modeling were appropriately applied by the topics to develop the program content. The developed program was applied to child-care centers and kindergartens and assessed. Revision and supplementation based on assessment results led to total seven programs.
Third, in terms of the process evaluation results, the nutrition education programs show that their secondary scores were significantly higher than their primary scores in such items as appropriateness of curriculum level(p<.05), appropriateness of core content(p<.001), appropriateness of educational difficulty(p<.01), smoothness of interactions between educators and learners(p<.001), communication and use of clear language(p<.001), and inducement of active participation and activities(p<.05) except for appropriateness of educational materials.
Fourth, in terms of the final programs developed in the study were put to the second round of evaluation by the topics, prevention of obesity and making nutritious rice balls with brown rice scored significantly higher points than the other topics in such items as appropriateness of core content, appropriateness of educational difficulty, educator's communication and use of clear language, and educator's inducement of active participation and activities.
Fifth, in terms of the evaluation results of the nutrition education programs, educational satisfaction was significantly increased in the secondary evaluation scores(4.57) than in the primary evaluation scores(4.44)(p<0.1). When considering the results by the topics, prevention of obesity recorded the highest scores both in the primary and secondary evaluation. Prevention of obesity and making nutritious rice balls with brown rice scored significantly higher points in the secondary evaluation than in the primary evaluation(p<.01).
Finally, in terms of changes to preschool children's eating behaviors, they scored mean 2.76 points out of full 3 in the primary evaluation and mean 2.66 points in the secondary evaluation. Although their mean scores decreased a little bit, they showed changes to their eating behaviors both in the primary and secondary evaluation, which suggests that nutrition education based on the social cognitive theory brings positive changes to preschool children's eating behaviors.
Through above results, a nutrition education program based on the various elements of the social cognitive theory was effective for changing preschool children's eating behaviors in a positive way, but there is a need to develop a systematic evaluation tool to assess how those elements influence changes to preschool children's eating behaviors. It is also required to develop segmented and diverse nutrition education programs by taking preschool children's physical development and age into consideration and practice of the constant nutrition education.
Author(s)
전성은
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006389
Alternative Author(s)
Jeon, Seong-Eun
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영양교육
Advisor
蔡仁淑
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 유아기 영양교육 4
1) 유아기 영양교육의 필요성 4
2) 유아대상 영양교육에 관한 연구 5
2. 사회인지론 6
1) 사회인지론의 개념 6
2) 사회인지론에 근거한 영양교육 프로그램 11
Ⅲ. 연구 내용 및 방법 13
1. 영양교육 프로그램 개발 13
1) 영양교육 실태 조사 13
2) 영양교육 프로그램 개발을 위한 개념적 틀 선정 13
3) 프로그램 내용 개발 18
2. 영양교육 프로그램 실시 및 평가 19
1) 영양교육 프로그램 실시 19
2) 영양교육 프로그램 평가 21
3. 통계 분석 방법 23
Ⅳ. 연구결과 및 고찰 24
1. 영양교육 프로그램 개발 24
1) 영양교육 실태 조사 24
2) 영양교육 프로그램 내용 개발 28
2. 영양교육 프로그램 평가 40
1) 조사대상자의 일반적 특성 40
2) 프로그램 과정 평가 41
3) 프로그램 결과 평가 49
Ⅴ. 결론 및 제언 52
Ⅵ. 참고문헌 55
부록 61
Abstract 69
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
전성은. (2013). 사회인지론에 근거한 유아 대상 영양교육 프로그램 개발 및 평가
Appears in Collections:
Education > Nurtition Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.