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세계시민교육을 위한 초등 사회과 시뮬레이션 게임 개발과 적용

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Abstract
본 연구에서는 초등학생을 대상으로 세계시민교육을 위한 시뮬레이션 게임을 개발하여 초등학교 6학년 학생들에게 적용해보고 이것이 효과적인 방법이 될 수 있는가를 규명하기 위하여 논의를 전개하였다.
이를 위해 본 논문에서는 세계시민교육의 개념 및 필요성, 시뮬레이션 게임의 의의와 특성을 분석한 후 시뮬레이션 게임 개발 절차에 따라 초등학교 고학년 수준의 게임을 개발하였다. 이렇게 개발한 시뮬레이션 게임을 실제 수업에 적용하였고 수업 중 학생들의 반응, 수업 후 소감 및 면담 결과를 바탕으로 시뮬레이션 게임의 유용성을 검토하였다. 최종적으로 시뮬레이션 게임이 초등학생의 세계시민교육을 위한 지도 방법의 한 유형으로 활용할 수 있도록 제시하였다.
위 연구 내용과 방법에 따라 얻어진 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 시뮬레이션 게임 학습은 사회과에서 주로 이루어지는 교사 주도형 설명식 수업보다 학생의 흥미나 관심을 더 끌 수 있다. 수업 시간에 학생들을 관찰하고 수업 후에 면담과 소감문을 분석한 결과 시뮬레이션 게임 학습은 아동의 학습에 대한 흥미와 관심이 매우 높게 나타나며 거의 모든 학생이 게임 활동에 적극적으로 참여하고 있음이 나타났다. 평소 사회 과목에 흥미를 느끼지 못하던 학생들도 게임이라는 요소가 들어있는 시뮬레이션 게임에는 열심히 참여하는 모습을 보였다. 교사 설명 위주의 수업 형태에서 탈피하여 아동이 직접 활동에 참여하고 학습 목표와 관련된 게임을 통해 학습 내용이 습득되므로 배운 내용이 에피소드 기억으로 학생들의 머릿속에 오래 남아있게 된다.
둘째, 시뮬레이션 게임을 하면서 학생들은 자연스럽게 세계시민이 지녀야 할 자질을 습득할 수 있다. 세계라는 광범위한 사회를 직접 느낄 기회가 없는 초등학생들에게 시뮬레이션 게임은 교실 안에 작은 세계를 만들어 그 속에서 다양한 체험을 하게 한다. 시뮬레이션 게임을 통해 여러 상황에서 스스로 주어진 문제를 해결하고 개선해 나가면서 학생들은 자연스럽게 세계 시민성을 함양하게 된다. 인지적 측면에서는 세계시민으로서 알아야 할 기본적 지식, 예를 들어 세계무역이 이루어지는 까닭을 한 나라의 국민이 되어 무역을 해보면서 구체적으로 설명할 수 있게 된다. 또한, 세계화의 긍정적·부정적 측면을 배우고 햄버거와 커피가 어떤 경로로 만들어지며 거대 기업이 얼마나 많은 이익을 얻는지도 알게 된다. 정의적 측면에서는 무역 과정에서 발생하는 짝퉁이나 해적을 보며 도덕성을 배우고 산업 스파이, 밀거래 현장에서 거래 윤리를 다루게 된다.
위와 같이 세계시민교육을 위한 시뮬레이션 게임을 개발하여 적용해본 결과 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 세계시민교육을 위한 체계적이고 다양한 시뮬레이션 게임의 연구 개발이 필요하다. 시뮬레이션 게임을 개발하여 준비하고 실제로 적용하기까지 많은 시간이 소요되므로 현장 교사가 직접 개발하여 적용한다는 것은 사실 쉽지 않은 일이다. 교수·학습에 적용한 시뮬레이션 게임이 많이 개발되고 보급되어야 학교 현장에서 손쉽게 사용할 수 있을 것이다.
둘째, 일선 학교에서 교육 연구회, 동호회, 학회 등을 중심으로 이미 연구된 시뮬레이션 게임에 관한 일반화 자료집을 활용할 수 있도록 홍보를 해야 한다. 시뮬레이션 게임 학습 프로그램은 제작 면에서 많은 시간과 노력이 필요하므로 현장 교사들이 직접 계획, 활용하는 것이 어려운 것이 사실이다. 40분이라는 수업 시간에 적용할 수 있는 게임 및 자료를 엮어 학교에 보급한다면 교사들에게 큰 도움이 될 것이다.
셋째, 시뮬레이션 게임 학습을 구성할 때 학습 요소를 어느 정도 수준까지 적용해야 할지 고민해야 한다. 교과서에 나오는 많은 학습 내용을 게임에 적용하려고 하면 게임의 규칙이 복잡해지고 어려워져서 기대했던 만큼의 학습효과가 나타나지 않는다. 반대로 학습 내용을 너무 적게 적용하여 게임을 단순화시키면 흥미가 떨어져서 학습효과가 떨어지는 딜레마에 빠지게 된다. 시뮬레이션 게임을 개발할 때 교과서 내용과 게임 요소의 적절한 조화로 학생이 흥미롭게 게임에 참여하고 학습 내용도 습득할 수 있는 다양한 게임의 개발이 필요하다.
This study aims to develop simulation games for global citizen education, apply it into elementary 6th graders, and discuss how to identify why such a game is effective.
To this end, this study analyzes the concept and necessity of global citizen education and the significance and characteristics of simulation game and then develops games at a higher-grader level of elementary school according to the simulation game development procedures. This study applies such simulation games into actual classes and reviews the usefulness of simulation games by looking at the responses from students during classes, listening to their thoughts after classes, and having an interview. Finally, this study presents such as simulation game as one type of teaching method to be used for global citizen education especially in elementary school students.
Our research findings are as follows:
First, simulation game can arouse more interests and attention from students than the teacher-led expository instruction which is dominant in social studies education. After observing students during class and having an interview and listening to their thoughts after class, it was found that the simulation game played an important role in arousing children's interests in learning and that all students actively participated in the game activities. Students who felt no interests in social studies before actively participated in the simulation game containing such an element, i.e. game. What they have learned remained longer in student's memory as if it were an episodic memory, because children can participate in such games beyond the teacher-led instructional form and they can learn through the games related to the learning objective.
Second, naturally, students can learn the qualifications that global citizens must carry through such simulation games. To the elementary school students who had no opportunity to feel such a wide society, the world. simulation game enables them to make a small world in a classroom and experience various things in it. Through such a simulation game, they can solve problems in various situations on their own and improve such problems. By doing so, students can naturally foster global citizenship. From a cognitive perspective, they can understand the basic knowledge that global citizens must know, for example, why people are engaged in world trade, by doing trade as a member of one nation. In addition, they cal learn the positive and negative aspects of globalization, in which route hamburgers and coffees are made, and how much a large company can make profits. From a definitive perspective, they can learn morality by looking at fakes or imitations occurring in the process of trading and trading ethics in the games related to industrial spy and smuggling.
We have the following three suggestions after applying the simulation game for global citizen education into actual classes.
First, it is necessary to develop systematic and various simulation games for global citizen education. It is not easy for teachers in active service to develop and apply such simulation games because it takes a lot of time to develop, prepare, and apply such simulation games. Such simulation games can be used easily and widely only when they are developed and distributed more frequently for teaching and learning purposes.
Second, it is necessary to encourage teachers to utilize the data that generalized the simulation games which had already been studied by education study society, club, and academic society. In fact, it is difficult for teachers in service to make a plan and utilize simulation game learning programs because it takes much time and efforts. Thus, if we can make a 40-minute program containing games and data for applications into actual classes, it will be greatly useful for teachers.
Third, it is necessary to consider to some extent such simulation games should contain learning elements. If trying to apply a lot of learning contents in textbooks into games, the game rules become complex and difficult and thus they don't have learning effects as much as they expected. Conversely, if trying to apply less amount of learning contents into games for excessive simplification, their interests will drop and thus their learning effects will be reduced. Therefore, it is necessary to develop various simulations games in which students can participate enjoyably and from which they can acquire learning contents with textbook and game elements properly combined.
Author(s)
이용규
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006399
Alternative Author(s)
Lee, Yong Kyu
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 지리교육
Advisor
손명철
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구의 내용과 방법 2
1) 연구 내용 2
2) 연구 참여자 및 연구 방법 2
3. 선행연구의 검토 3
II. 이론적 배경 5
1. 세계시민교육의 개념 및 필요성 5
2. 시뮬레이션 게임의 의의와 특성 7
3. 시뮬레이션 게임의 개발 절차 9
4. 시뮬레이션 게임의 실행 과정 11
III. 세계시민교육을 위한 시뮬레이션 게임의 적용 15
1. 시뮬레이션 게임의 적용 절차 15
2. 시뮬레이션 게임의 적용 16
1) 세계무역 게임 16
2) 북남미 FTA 게임 21
3. 적용 결과의 분석 및 문제점 27
1) 적용 결과 : 연구 참여자의 소감 27
2) 적용 결과에 대한 논의와 문제점 32
Ⅳ. 결론 및 제언 34
참고 문헌 36
1. 국내 문헌 36
2. 외국 문헌 39
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이용규. (2013). 세계시민교육을 위한 초등 사회과 시뮬레이션 게임 개발과 적용
Appears in Collections:
Education > Geography Education
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