제주대학교 Repository

청소년의 자가진단과 보호자진단을 고려한 인터넷 중독 관리 시스템 개발

Metadata Downloads
Abstract
오늘날 우리나라는 인터넷 보급 활성화 정책으로 인터넷 이용률이 꾸준히 증가하였다. 하지만 이로 인하여 청소년들이 인터넷에 중독되어 가족 간의 의사소통 단절, 학교생활의 부적응 등과 같은 많은 문제들을 야기하고 있다.
이와 같은 인터넷 중독 문제를 해결하기 위해 대학 및 국내 연구 기관에서 많은 연구가 진행되어 왔고, 더불어 각급 학교에서도 매년 1~2회 정도 인터넷 중독 진단검사를 실시하고 있지만, 연구에 의해 개발된 척도를 활용하지 못하거나 종이 설문지를 이용한 자가진단의 오류 등 여전히 많은 문제점들이 해결되지 못하고 있다.
이와 관련하여 본 논문에서는 학생의 자가진단과 함께 보호자진단을 실시하여 자가진단의 오류를 보완하고, 각각의 진단결과를 시스템을 통해 비교 분석하고, 교사는 각각의 진단결과 및 심층상담질문지 데이터를 바탕으로 심층상담을 통해 처방할 수 있는 인터넷 중독 관리 시스템을 개발하였다.
시스템은 크게 인터넷 중독 진단, 인터넷 중독 분석, 인터넷 중독 관리로 구성되었다. 인터넷 중독 진단을 위해 한국정보화진흥원에서 고도화 연구를 통해 개발한 각 15문항의 자가진단 척도(KS-Ⅱ)와 관찰자진단 척도를 사용하였고, 진단시 무성의한 응답을 체크하도록 함으로써 진단의 정확성을 향상시킬 수 있도록 하였다. 인터넷 중독 분석은 시스템을 통해 자가진단과 보호자진단의 진단결과를 비교 분석하고, 심층상담 대상자로 하여금 심층상담질문지를 추가 설문하게 하였다. 인터넷 중독 관리는 교사 모듈을 통해 크게 학적관리, 중독관리, 상담관리로 메뉴를 구성ㆍ관리할 수 있게 하였다.
개발된 시스템은 상담교사 및 관련 직종의 전문가와 초ㆍ중등교사를 대상으로 총 14문항의 설문지를 통해 평가를 받았고, 평가결과 전반적으로 긍정적인 결과를 나타냈다.
본 논문은 인터넷 중독과 관련하여 자가진단과 관찰자진단을 함께 활용한 첫 연구로서, 보다 효과적인 인터넷 중독 관리 시스템이 되기 위해서는 추후 학교 현장에 적용 및 분석을 통한 효과성 검증이 필요할 것이다.
Due to the Internet supply activation policies in Korea, the usage rate of the Internet has increased recently. However, our adolescent have been addicted to the Internet at the same time. Thus, the problems such as communication disconnection with family members, maladjustment of school life, and so on have also been caused recently.
In order to resolve the Internet addiction problems, many universities and domestic research institutes have proceeded various kinds of research works. Also, primary and secondary schools perform the Internet addiction diagnosis tests once or twice every year. However, the measurement items they use are usually not from the result of the national research and only focus on students' self-test. In addition, the schools performed their survey with paper-based questionnaires.
In this thesis, a new Internet addiction management system is developed, which students' self-diagnosis and their protectors' diagnosis are performed together to complement the self-diagnosis, the two diagnosis results are compared, and teachers can prescribe their students based on the diagnosis results. The system is composed of the Internet addiction diagnosis part, the Internet addiction analysis part, and the Internet addiction management part.
For the diagnosis part, KS-II, which was composed of 15 questions and developed from National Information Society Agency, is adopted. By using the KS-II, teachers can check their students' insincere answers. Thus, the accuracy of the diagnose can increase. For the analysis part, self-diagnose and protector-diagnose are performed together. The proposed system compare the two diagnose results together, and then select the students who need in-depth survey. Thus, the system also provides the in-depth survey questionnaire. For the management part, there are academic register management part, addiction management part, and counselling management part.
The developed system is assessed by counselling teachers, experts related to the Internet addiction, and primary and secondary school teachers. The assessment questions are consisted of 14 questions. The system got the positive assessment result from the interviewers.
As the first research, which measure self and protector diagnosis together, related to the Internet addiction, this thesis will be verified continuously in terms of effectiveness by applying to schools and analyzing the results in the near future.
Author(s)
고영민
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006404
Alternative Author(s)
Ko, Young Min
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 컴퓨터교육
Advisor
박찬정
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 3
3. 용어의 정의 4
II. 이론적 배경 6
1. 인터넷 중독의 개념 6
2. 인터넷 중독의 원인 8
1) 사이버 공간 자체의 특성 8
2) 개인의 심리적 특성 10
3) 가족ㆍ사회ㆍ문화적인 요인 13
3. 인터넷 중독의 영향요인 14
1) 인터넷 중독과 보호자-자녀 관계 관련 연구 14
2) 인터넷 중독과 교사-학생 관계 관련 연구 16
4. K척도의 개발 배경 및 현황 17
5. 관련 선행연구 분석 22
6. 관련 기관별 인터넷 중독 진단 시스템 분석 24
III. 설계 및 구현 27
1. 시스템 설계 27
1) 개발 환경 27
2) 설계 기본 방향 27
3) 시스템 내용 설계 28
4) 시스템 구성 36
5) 모듈 구성 39
2. 시스템 구현 41
1) 초기화면 41
2) 인터넷 중독 진단 화면 42
3) 인터넷 중독 분석 화면 44
4) 인터넷 중독 관리 화면 45
IV. 평가 47
1. 평가대상 및 문항구성 47
2. 평가분석 47
1) 일반적 특성 48
2) 경험유무 48
3) 용이성 49
4) 유용성 49
5) 도움정도 49
6) 비교정도 50
7) 보완사항 및 요약 50
V. 결론 및 제언 51
참고문헌 53
57
59
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고영민. (2013). 청소년의 자가진단과 보호자진단을 고려한 인터넷 중독 관리 시스템 개발
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Computer Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.