제주대학교 Repository

SNS의 부정적 루머 대응전략의 브랜드 인식 회복 효과

Metadata Downloads
Abstract
This study explores the impacts of strategies to cope with negative rumors spread through SNS(Social Network Service).
Degree of brand association after the rumors being proved to be wrong has been operationalized to measure the effects of cooperates' counterstrategy.
Consumers gather, share, process and forget the information more rapidly when they use SNS as a media.
Brand asset sand customer loyalty would be damaged by the association between firm's brand assets and negative word-of mouth.
We select 5 cases which have been issued in Korea after 2010. After classifying those cases by different counterstrategy, survey has been conducted to verify the influences of strategy to diminish the brand association and negative attitude of customers.
Author(s)
홍은주
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006425
Alternative Author(s)
Hong, Eun Joo
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
黃用哲
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 연구배경 및 문제 제기 1
2. 연구목적과 의의 3
3. 연구방법 4
4. 논문의 구성 5
II. 이론적 배경 6
1. SNS(Social Network Service)에 관한 연구 6
1) SNS의 정의와 유형 6
2) SNS의 특징 9
3) SNS의 이용현황 12
4) SNS의 영향력 16
2. SNS에서의 부정적 정보 18
1) SNS에서의 부정적 정보의 확산 18
2) 부정적 정보의 정의 19
3) 부정적 정보의 영향 20
4) 부정적 정보의 확산 기제 24
3. 부정적 정보에서의 브랜드 자산 27
1) 브랜드의 정의 및 브랜드 중요성 27
2) 브랜드 연상 29
3) 브랜드 이미지 31
4) 브랜드 신뢰 34
5) 브랜드 태도 37
6) 브랜드 충성도 39
7) 부정적 루머에 의한 브랜드 자산 훼손 41
4. 위기관리 및 대응 42
1) 위기와 위기관리 커뮤니케이션 정의 42
2) 위기의 유형 48
3) 위기 유형별 대응전략 51
III . 연구모형 및 연구가설 57
1. 연구 모형 57
2. 연구 설계 59
1) 가설 설정 59
2) 실험 설계 64
3) 변수의 조작적 정의 91
4) 실험 시나리오 제작 96
5) 피험자 선정 및 실험진행과정 97
IV. 실증분석 99
1. 표본 추출 및 표본 특성 99
1) 유형별 연구모집단 99
2) 유형별 표본의 특성 99
2. 측정도구의 신뢰도 100
1) 신뢰도 분석 100
3. 실증분석과 가설검증 101
1) 가설 1의 검증 결과 101
2) 가설 2의 검증 결과 107
3) 가설 3의 검증 결과 109
4) 검증 결과의 해석 111
V. 결 론 115
1. 요약 및 결론 115
2. 연구의 시사점 116
3. 연구의 한계 및 향후 연구방향 119
참고문헌 121
[부록 1] 설문지 134
[부록 2] ABSTRACT 200
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
홍은주. (2013). SNS의 부정적 루머 대응전략의 브랜드 인식 회복 효과
Appears in Collections:
General Graduate School > Business Administration
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.