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일본의 '날개옷(羽衣)' 설화 고찰

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Abstract
날개옷 설화는 하늘에서 천녀가 백조나 다른 새의 모습을 하고 지상으로 내려와 날개옷을 벗고 목욕을 하다가 인간 남자에게 날개옷을 빼앗겨 그 아내가 되어 지상에 머물러 살다가 다시 천상으로 돌아가는 이야기로 유럽, 아메리카, 한국, 동아시아 지역까지 폭 넓게 전승되고 있다.
한국에서는 '나무꾼과 선녀' 혹은 '금강산 팔선녀'로 널리 알려져 있지만, 일본에서는 '날개옷' 설화를 하늘에서 내려온 아내 이야기인 '천녀아내(天人女房)' 전승에 포함시켜서 연구되는 것이 일반적이다. 천녀아내 전승은 하늘에서 내려온 천녀와 지상에 있는 남자가 혼인하는 이류(異類)혼인담의 일종으로 볼 수 있다.
한편, 날개옷 설화와 천녀아내 전승을 포괄하는 이야기로 '백조처녀' 설화(白鳥處女說話, swan maiden)가 범세계적으로 분포한다. 백조처녀 설화는 천녀가 날개옷을 벗을 때 새로 변하는데, 보통 흰 빛을 지닌 백조로 변하는 경우가 많다. 이와 같은 신성한 여성과 지상의 남자의 결혼을 다루는 이야기이다. 이류이면서 인간의 모습을 하고 있으며 인간인 남자와 맺어진다는 것은 세계적으로 동일하다. 이러한 이야기들은 광범위한 신화이자 전승이기 때문에 많은 연구가 이루어졌다. 일본의 날개옷 설화는 천녀아내 전승과 백조처녀 설화와 깊은 관련이 있기 때문에 함께 연구되는 것이 보편적이다.
일본의 날개옷 설화 및 이와 유사한 형태의 이야기는 북쪽으로는 아오모리(?森)에서 남쪽으로는 오키나와(沖?)에 이르기까지 매우 광범위하게 분포되어 있으며, 현재 약 130편의 구전 설화가 채록되어 있다. 또 문헌 설화로서『風土記』에 '이카고 작은강(「伊香小江」『近江國風土記逸文』), '미호노마쓰바라(「三保松原」『駿河國風土記逸文』), '나구 신사(「奈具社」『丹後?風土記逸文』)의 3편의 날개옷 설화가 수록되어 있다. 본 논문은『風土記』의 3편의 날개옷 설화와 세키 게이고(?敬吾)의『日本昔話大成 2』에 채록된 130편의 구전 자료를 연구 대상으로 하여, 날개옷 설화의 문헌 및 구전 자료를 비교 고찰한 다음, 날개옷 설화를 구성하는 여섯 모티프가 갖고 있는 상징적인 의미에 중점을 두고 연구하였다. 상징모티프 연구에서는 문헌 설화와 구전 설화를 통틀어 일본의 날개옷 설화의 특징을 보여주는 '백조, 날개옷, 천녀'의 세 가지 모티프와 구전 설화에서만 볼 수 있는 '승천 방법, 원조자, 세 가지 난제'의 모티프를 중심으로 살펴보았다.
우선 본론의 제1장에서는 일본의 날개옷 설화의 선행연구에 대해 살펴본 후, 일본의 날개옷 설화의 개략을 설명하였다.
제2장에서는 『風土記』의 3편의 날개옷 설화를 살펴보았다.
'이카고 작은 강' 날개옷 설화는 천녀가 백조가 되어 날아와서 목욕을 하다가 인간 남자에게 날개옷을 빼앗기고 그의 아내가 된다. 그 후 네 명의 아이를 낳아서 하늘로 승천하고 그 아이들은 이카토미노무라지의 선조가 된다. 이는 백조처녀 설화와 천녀 시조형이 섞인 설화이다.
'미호노마쓰바라(三保松原)' 날개옷 설화는 신녀가 하늘에서 내려와 날개옷을 소나무 가지에 말리고 있었는데 어부가 날개옷을 빼앗고 신녀를 아내로 삼는다. 어느 날 신녀는 날개옷을 찾고 승천하였고 남자도 신선이 되어 승천하였다. 마지막 부분에서 '登仙'이란 말에서는 당시 중국의 신선사상의 영향을 받은 것임을 알 수 있었다. 그리고 이 전승을 토대로 謠曲『羽衣』이 만들어졌는데 그 내용 또한 비슷하였다.
'나구 신사(奈具社)' 날개옷 설화는 복합?변형된 날개옷 설화라 할 수 있다. 여신이 나구 신사에 좌정하게 되는 연유를 설명하는 신사 연기담, 아라시오촌이나 나기촌의 지명 유래를 설명하는 지명 유래담, 천녀가 추방되는 용궁동자형, 천녀로 인해 노부부가 부자가 된다는 장자치부담의 유형에 속하는 것이다.
제3장에서는 일본의 구전 날개옷 설화를 살펴본 후, 제4장에서는 백조·날개옷·천녀·승천 방법·원조자·세 가지 난제의 6종류의 모티프를 중심으로 고찰하였다.
제4장에서는 날개옷 설화를 구성하는 6개의 모티프, 즉 백조 , 날개옷, 천녀, 승천 방법, 원조자, 세 가지 난제를 중점으로 일본의 날개옷 설화의 특성을 고찰하였다.
The tale about robe of feathers is a story handed down among Europe, America, Korea, and East Asia; a heavenly maid descended upon the land in a shape of swan or birds. Her feather robe is stolen by a man while she's taking a bath. She was forced to be the man's wife and stayed for a while but at the end, she returned to heavens.
In Korea, the fable has been known as "the woodcutter and the fairy", or "Mt. Geumgang and eight celestial angels." In Japan, "the celestial raiment of an angel" is included in "celestial nymph wife" the story about descended nymph on land which is usually studied together. The "celestial nymph wife" is one of the stories about marriage between human and other beings; a man on the ground marries to a descended nymph.
Meanwhile, swan maiden that includes the robe of feathers and celestial nymph is spread throughout the whole world. In the swan maiden story, celestial nymph turned into a bird when she undresses the robe. Normally, her shape is white swan. This is a kind of marriage between holy woman and man on the ground. Celestial nymph isn't mankind but she has a shape of human female and married to a human man. This is the common factor of this fable around the world. As this kind of stories is widespread myth and lair, many studies has been conducted. Japanese robe of feather story is usually studied along with celestial nymph wife and swan maiden as they are deeply related.
Robe of feather tale and similar stories in Japan is widely spread from Aomori in the North to Okinawa in the South. Currently, about 130 tales handed down orally are recorded in books. Also, as literature narratives, Ikago small river , Mihonotsubara , and Nagu Shinto, three tales are contained in Hudoki.
In this study, the object is over 130 materials handed down orally. Comparison consideration for literature and oral materials of feather robe fables has been conducted and the study focused on the symbolic meanings of six motifs which are consist of the fable. In the study of symbolic motifs, it reviewed with three motif "swan, feather robe, and celestial maiden" which are the characteristics of Japanese fables in both literature and oral material, and the other three motif, "the way to back to heavens, supporter, and three quests" which are only showed in oral traditions.
First, the first chapter of the main subject reviewed the former studies on Japanese version of the robe of feathers stories. Then, it described the outline of feather robe stories in Japan.
The second chapter investigated three tales in Hudoki.
"Ikago small river" tale shows that a celestial maiden came as a swan for a bath and a man stole her robe to make her marry to him. She returned to the heavens after gave birth to four babies and her children became the ancestors of Ikatominomuraji. This is the tale mixed with swan maiden and celestial nymph ancestor type.
Mihonomatzubara feather robe myth is as follows: a celestial lady descended and hung her feather robe on a pine tree and a fisher stole it and marries to her. One day, she found her clothe and returned to heavens. The fisher became a taoist and also ascended into heaven. The last part of this tale, it is clear that "man became a taoist and ascended to heaven" is influenced by Taoist ideology. And based on this folklore, "Ballad Kale" was produced which has similar storyline.
The feather robe story of "Nagu Shinto" is a complex and transformed version of feather robe. The Shinto story why the goddess sat on Nagu Shinto, the fable about the name of Arasio village or Nagi village, a boy in sea king's palace type which is for a celestial lady who was exiled from heaven, and a fortune tale that tells an old couple became rich by a celestial maiden. This story falls in the above categories.
In third chapter, it searched orally handed down fables in Japan and the fourth chapter discussed six motifs; swan, feather robe, celestial maiden, ascending method, supporter, and three quests.
In fourth chapter, it considered the characteristic of the feather robe tales in Japan with the six motif that consist of feather robe myths as the center; swan, feather robe, celestial maiden, ascending method, supporter, and three quests.
Author(s)
이선아
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006446
Alternative Author(s)
Lee, Seon ah
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 일어일문학과
Advisor
秦恩淑
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 본론
1. 일본의 '날개옷(羽衣)' 설화
1) 일본의 '날개옷(羽衣)' 설화의 선행연구 4
2) 일본의 '날개옷(羽衣)' 설화 6
2. 『風土記』의 '날개옷(羽衣)' 설화
1) '이카고 작은 강(伊香小江)' (『近江國風土記逸文)』) 10
2) '미호노마쓰바라(三保松原)' (『駿河國風土記逸文)』) 19
3) '나구 신사(奈具社)' (『丹後?風土記逸文)』) 25
3. 일본의 구전 '날개옷(羽衣)' 설화 31
4. 일본의 '날개옷(羽衣)' 설화의 모티프
1) 백조(白鳥) 38
2) 날개옷(羽衣) 40
3) 천녀(天女) 43
4) 승천 방법 44
5) 원조자 47
6) 세 가지 난제(難題 49
Ⅲ. 결론 52
참고문헌 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
이선아. (2013). 일본의 '날개옷(羽衣)' 설화 고찰
Appears in Collections:
General Graduate School > Japanese Language and Literature
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