제주대학교 Repository

다문화가정 어머니의 임파워먼트를 위한 긍정심리 집단상담 프로그램 개발 및 효과

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 긍정심리 치료기법에 기반하여 다문화가정 어머니들의 임파워먼트 향상을 위한 집단상담 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이를 위해 이론적 고찰과 기초조사결과에 근거하여 다문화가정어머니의 임파워먼트를 위한 예비프로그램을 개발하고 수정, 보완한 후 최종 프로그램을 확정하여 그 효과를 검증하였다. 기초조사는 각 출신국가별 언어로 구성된 설문지를 사용하여 전국에 있는 다문화가정 어머니 400명을 대상으로 유층표집하였다. 조사결과 긍정심리성향 변인들 중에서 긍정 및 부정정서, 자기수용, 환경에 대한 통제, 감사, 낙관성, 삶의 목적이 다문화가정 어머니들의 임파워먼트에 영향을 미치는 요인으로 나타나 프로그램의 내용요소로 선정하였으며, 이를 바탕으로 다문화가정 어머니들로 하여금 실제적인 활동을 통해 강점강화 및 긍정정서의 증진 기회를 제공하고, 실제 생활에서 발생하는 문제를 해결할 수 있도록 돕는 내용으로 조직하였다. 또한 예비 프로그램을 실시 한 후 프로그램 내용의 이론적 타당성과 적용 가능성의 측면을 확인하기 위해 전문가 검토를 통한 평가과정을 거치고 참여자 면담, 연구진행자의 평가를 토대로 프로그램을 수정, 보완하여 최종 프로그램을 확정하였다. 연구대상은 한국어로 의사소통이 가능하고 자녀를 둔 다문화가정 어머니 20명이고, 이들을 실험집단과 통제집단으로 각각 10명씩 무선배정하였다. 실험집단에게 주 2회 8회기에 걸쳐 임파워먼트를 위한 긍정심리프로그램을 처치한 후 양적, 질적으로 분석하고 그 효과를 검증하였다. 연구결과, 긍정심리 프로그램에 참여한 실험집단은 임파워먼트, 주관적안녕감, 심리적안녕감, 낙관성, 감사성향, 정신적 고통에서 유의미한 효과를 보였다. 또한 활동경험에 대한 질적분석과 프로그램 만족도를 통해서도 그 효과를 확인할 수 있었다. 이러한 연구결과에 따른 결론은 다음과 같다.
첫째 다문화가정 어머니들을 위해 개발된 심리프로그램이 소수인 상황이며, 일부의 대상에 제한하여 연구가 이루어지고 있는 실정임을 감안할 때, 본 연구는 전국에 있는 다문화가정 어머니들을 대상으로 지역별, 출신국가별로 유층표집하고 임파워먼트 향상과 관련된 객관적인 자료를 근거로 긍정심리 프로그램의 구성요인을 도출하고, 다문화가정 어머니들의 임파워먼트 증진을 위해 주관적 안녕감, 심리적 안녕감, 감사, 낙관성과 같은 긍정심리성향의 역할을 검증한 기초자료로써 의미가 있다.
둘째, 본 프로그램은 긍정심리 실천지침을 토대로 긍정정서 증진과 강점 활용 및 삶에 대한 긍정적 기대 등으로 교육적인 측면과 심리치료적인 접근이 통합되어 있는 형태를 제시하였다. 프로그램 개발의 초점은 다문화가정 어머니들의 약점이나 부정적인 요소보다는 긍정성과 강점활용 차원이며, 참여자들끼리 서로 긍정적인 피드백과 경험에 대한 공유의 장을 마련함으로써 정서적, 심리적 지지와 공감대를 형성하는 시간이 되도록 하였다. 또한 프로그램 효과를 검증하기 위해서 양적인 방법과 질적인 방법을 둘 다 사용했기 때문에 상호보완적으로 결과를 해석할 수 있었다. 특히 사례수가 적은 관계로 양적인 분석에서 드러나지 않았던 효과를 질적 분석을 통해 확인할 수 있는 장점이 있었다.
셋째, 다문화가정 어머니들의 심리적, 정서적 개입과 역량강화에 대한 필요성 및 요구가 제기되고 있으나 이에 대한 실천적 개입이 미흡함을 감안할 때, 본 연구는 긍정심리 성향 증진의 실천지침을 바탕으로 다문화가정 어머니들의 임파워먼트 향상을 위한 긍정심리 집단상담 프로그램을 개발하고 그에 대한 실천적 노력을 시도하였다는 점에서 의미가 있다.
이상의 결론을 종합해 보면 본 연구에서 개발한 긍정심리 집단상담 프로그램은 심리, 정서, 사회적으로 갈등을 겪고 있는 다문화가정 어머니들에게 유용하게 적용될 것이며, 향후 다문화가정의 건강하고 행복한 성장과 발달을 위해서 상담 및 교육의 다문화현장에서 실제적인 도움을 제공할 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to develop a positive psychotherapy group counseling program for the empowerment of the mothers from multicultural families, and verify its effects. On the basis of theoretical study and basic research results, the preliminary program for the empowerment of the mothers from multicultural families was developed then the revised final program was confirmed, and its effects were verified. The basic research was conducted of 400 multicultural families' mothers from nationwide, with using the surveys of their original languages and stratified sampling.
As a result, among the positive psychological variables, positive and negative emotions, self-accommodation, controls on environments, gratitude, optimism level,
and the objective of life turned out to be the key factors to the empowerment of the mothers from multicultural families, and thus, were selected as composing factors of the program. Based on these factors, the mothers from multicultural families were provided with the opportunities to reinforce their strengths and promote positive emotions through actual activities, and facilitated to solve their real-life problems. Furthermore, after the preliminary program was conducted, the evaluation process was conducted by experts in order to verify its theoretical validity and applicability. Based on the evaluation results and participators' opinions, the preliminary program was revised and transformed into the final program.
The subject of the research are 20 mothers from multicultural families, who have children and are able to communicate in Korean language 10 of them were randomly selected as an experimental group, and the rest 10 as a controlled group. To the experimental group, the positive psychotherapy program for the empowerment was implemented twice a week, through 8 sessions, and its effects were examined by both qualitative and quantitative analysis. As a result, a meaningful difference on empowerment, subjective well-being, psychological well-being, optimism, gratitude, and mental pain between the experimental group and the controlled group was confirmed. Also through the qualitative analysis and program satisfaction on actual experiences, the effects were confirmed. The conclusions are as following. First, considering the lack of psychotherapy program for mothers from multicultural families and the limited subject of the previous researches on this field, this study holds a meaning as a basic research, as it deducted positive psychotherapy program factors, with using stratified sampling methods covering multicultural families from
nationwide, and verified the roles of positive psychological factors including subjective well-being, psychological well-being, gratitude, and optimism level to enhance the empowerment of the mothers from multicultural families. Second, this study suggested a form of program that integrated both educational and psychological aspects, such as psychological emotions enhancement, strengths-practices, and positive expectations on life, based on positive psychological guideline. The focus of the program development was rather on positivity and strengths-practices than on weaknesses or negativity of mothers from multicultural families through sharing positive feedback and experiences, participators were provided with opportunities to formulate emotional, psychological supports and empathy themselves. Also, since both qualitative and qualitative methods were used to verify the effects of the program, the results were analyzed in a more mutually complementary ways. Especially, qualitative analysis could verify some effects that weren't clear in the quantitative analysis due to the limited number of cases. Third, considering that the necessity and demand for psychological, emotional interventions and strengths-reinforcement on mothers from multicultural families are significant, and that its actual interventions are not sufficient, this study is meaningful since it developed positive psychotherapy group counseling program for the empowerment of mothers from multicultural families based on positive psychology guideline, and endeavored in a more practical methods. In conclusion, the positive psychotherapy group counseling program developed by
this study will be useful for the mothers from multicultural families who experience psychological, emotional, and social conflicts, and will provide multicultural fields of counseling and education with tangible benefits for the more sound and happy growth and improvement within the multicultural families in the future.
Author(s)
오옥선
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006477
Alternative Author(s)
Oh, Ok Sun
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 교육학과
Advisor
김성봉
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 7
3. 용어의 정의 8
Ⅱ. 이론적 배경 10
1. 다문화가정 10
가. 개념 및 현황 10
나. 다문화가정의 문제 12
다. 다문화가정 어머니의 부정정서 및 심리적 갈등 요인 15
2. 임파워먼트 18
가. 임파워먼트의 개념 18
나. 임파워먼트의 효과 19
3. 긍정심리 집단상담 프로그램 21
가. 긍정심리학 21
나. 긍정심리 집단상담 프로그램 23
4. 임파워먼트와 긍정심리성향 24
Ⅲ. 프로그램 개발 31
1. 프로그램 개발과정 31
가. 선행연구 분석 35
나. 프로그램 개발 기초조사 40
다. 프로그램의 목적 및 목표 53
라. 프로그램 내용선정 및 구성 54
마. 예비 프로그램 실시 및 평가 64
바. 전문가 검토 72
사. 프로그램 수정, 보완 및 확정 75
Ⅳ. 프로그램 효과분석 81
1. 연구방법 및 절차 81
가. 연구대상 81
나. 연구설계 82
다. 측정도구 82
라. 연구절차 및 자료수집 85
마. 자료처리 85
2. 효과 분석 결과 85
가. 양적 분석 결과 85
나. 질적 분석 결과 95
다. 프로그램 만족도 분석 결과 104
Ⅴ. 논의 및 결론 107
1. 논의 107
가. 프로그램 개발 논의 107
나. 프로그램 효과 논의 112
2. 결론 117
참고문헌 120
Abstract 134
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
오옥선. (2013). 다문화가정 어머니의 임파워먼트를 위한 긍정심리 집단상담 프로그램 개발 및 효과
Appears in Collections:
General Graduate School > Convergence Education Software
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.