제주대학교 Repository

초등학생의 공학자 진로인식 향상을 위한 융합형 STEAM 프로그램 개발 및 적용

Metadata Downloads
Abstract
본 연구에서는 초등학생의 공학자 진로인식 향상을 위한 루브 골드버그 장치 만들기 STEAM 교육 프로그램 및 교재를 개발하여 실제 현장 적용하였다. 학생들은 루브 골드버그 장치를 활용한 놀이동산 꾸미기 프로젝트를 진행하면서 기초적인 과학 이론을 실습을 통해 배우고 협동하면서 흥미 있게 참여하였다. 프로그램 적용 결과 국내 여러 루브 골드버그 장치 만들기 대회에서 우수한 성과를 거두었고 특히, 학생들의 공학이나 기술에 대한 긍정적인 태도 변화와 진로와 직업 선택에 있어서의 공학자에 대한 긍정적인 인식 변화를 확인하였다.
In this research, the STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) educational program and textbooks to make Rube Goldberg Machines in order to improve elementary school students' recognition of their future career as an engineer were developed and applied to the field. The students learned basic scientific theories through practical exercises while participating in the project to make an amusement park using Rube Goldberg Machines and cooperated with one another with interest. As the program application result, they obtained good results in different national contests of making Rube Goldberg Machines, and in particular, positive changes were found in their attitude toward engineering and technology and in perception of engineers when choosing their future careers.
Author(s)
김이립
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006519
Alternative Author(s)
Kim, Yi Lip
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등컴퓨터교육
Advisor
박남제
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 2
3. 용어의 정의 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 융합인재교육(STEAM) 4
2. 루브 골드버그 장치 16
3. Holland의 직업적 성격유형론 27
Ⅲ. 교육 프로그램 설계 및 교재 개발 31
1. 교육과정 연계 분석 31
2. STEAM 교육 프로그램 설계 34
3. STEAM 교육 프로그램 교재 개발 53
Ⅳ. 연구 방법 및 현장 적용 55
1. 현장 적용 대상 55
2. 연구 설계 및 절차 55
3. 현장 적용 결과 및 해석 60
Ⅴ. 결론 및 제언 68
참고 문헌 70
ABSTRACT 72
부 록 74
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김이립. (2013). 초등학생의 공학자 진로인식 향상을 위한 융합형 STEAM 프로그램 개발 및 적용
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Computer Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.