제주대학교 Repository

초등학생의 스마트폰 사용 실태조사 및 교육적 활용방안 고찰

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 초등학생의 스마트폰 사용실태를 조사 · 분석하고, 스마트폰의 교육적 활용방안 고찰하기 위하여 실시되었다.
연구방법은 문헌 연구와 설문조사, 설문결과 분석 및 교육적 활용 방안 모색의 순서로 실시하였다.
본 연구에서는 스마트폰 사용과 관련된 일반적 변인을, 재학 중인 학교소재 지역, 성별, 학년, 스마트폰의 필요성, 스마트폰 사용 여부, 일반 핸드폰 사용 여부의 총 6개로 정하였다. 일반적 변인과 스마트폰에 대한 지식 · 태도 · 실천 수준을 분석하였으며, 스마트폰을 사용하는 집단과 사용하지 않는 집단의 지식 · 태도 · 실천 수준도 분석하였다.
첫째, 일반적 실태에 대한 스마트폰 지식?태도?실천 수준을 분석하였다.
둘째, 일반적 실태와 스마트폰에 대한 설문문항을 분석하였다.
셋째, 스마트폰에 대한 설문문항과 지식?태도?실천수준을 분석하였다.
넷째, 스마트폰을 활용한 교육적 활용방안을 제시하였다.
앞으로, 학습자의 다양성을 고려한 스마트폰의 교육적 활용방안 연구는 앞으로 계속되어야 할 것이다.
This study elementary status of the investigation and analysis of smart phone use, and utilize of smart phones educational ways was carried out in order to investigate.
Literature study and survey research methods, analysis of survey results and utilize the educational plan was carried out in the order sought.
In this study, factors commonly associated with the use of smart phones, in school area, gender, grade, and the need for a smart phone, smart phone using, whether for general cell phone use was a total of six tablets. General knowledge, attitude, practice about the factors and smart phone levels were analyzed using a smart phone and do not use the group's collective knowledge, attitudes, and practice levels were analyzed.
First, the general status of the smart phone about knowledge, Attitude. Practice level were analyzed.
Second, the general situation for smart phones and questionnaires were analyzed.
Third, Between the survey questions and smart phones Knowledge, Attitude. Practice level were analyzed.
Fourth, take advantage of the smart phone utilizing educational strategies were suggested.
Forward considering the diversity of learners educational study on the application of smart phones will be continued in the future.
Author(s)
김동균
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006520
Alternative Author(s)
Kim, Dong Gyun
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등컴퓨터교육
Advisor
김종우
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
Ⅱ. 이론적 배경 2
1. 스마트폰 2
2. SNS 4
3. 스마트폰의 교육적 활용 5
4. 선행연구 7
Ⅲ. 연구 방법 20
1. 연구대상 20
2. 측정도구 21
3. 자료 분석 방법 24
Ⅳ. 연구결과 및 분석 25
1. 표집대상의 일반사항 25
2. 스마트폰 사용 학생 설문결과 빈도분석 27
3. 스마트폰 사용하지 않는 학생 설문결과 빈도분석 30
4. 스마트폰에 대한 지식?태도?실천 수준 분석 33
5. 일반적 실태와 스마트폰에 대한 설문문항 분석 42
6. 스마트폰에 대한 설문문항과 지식?태도?실천수준 분석 56
Ⅴ. 결론 및 제언 73
참고 문헌 76
ABSTRACT 78
부 록 80
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김동균. (2013). 초등학생의 스마트폰 사용 실태조사 및 교육적 활용방안 고찰
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Computer Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.