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청소년의 영적 안녕감과 자아탄력성이 심리적 안녕감에 미치는 영향

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Abstract
본 연구는 청소년의 영적 안녕감과 자아탄력성이 심리적 안녕감에 미치는 영향을 파악하고 영적 안녕감과 심리적 안녕감의 관계에서 자아탄력성의 매개효과를 알아보는데 있다. 이를 통해 청소년의 심리적 안녕에 영향을 주는 요인으로서 영적 안녕감과 자아탄력성의 중요성을 기초로 하여 그들의 종교생활 프로그램 개발에 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 청소년의 인구학적 특성에 따라 영적 안녕감과 심리적 안녕감, 자아탄력성의 정도는 어떠한가?
둘째, 영적 안녕감, 심리적 안녕감, 자아탄력성은 상관관계가 있는가?
셋째, 청소년의 영적 안녕감과 자아탄력성이 심리적 안녕감에 어떠한 영향을 미치는가?
넷째, 영적 안녕감과 심리적 안녕감의 관계에서 자아탄력성이 매개효과를 갖는가?
이러한 연구목적을 달성하기 위해 제주도에 소재한 11개 천주교 성당의 중고등부 주일학교 학생 300명을 대상으로 자기보고식 설문조사를 실시하였다. 실험의 결과를 분석하기 위해 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 독립표본 t-test, 일원변량분석(ANOVA), Pearson 상관분석, 다중회귀분석, Baron과 Kenny의 매개효과 검증을 실시하였다.
연구결과는 다음과 같다.
첫째, 청소년의 인구사회학적 특성 중 기도 빈도에 따른 영적 안녕감과 자아탄력성, 심리적 안녕감은 통계적으로 유의미한 차이가 있었고 부모님 모두 신자인 경우 자아탄력성과 심리적 안녕감에 높은 차이를 보였다. 또 연령이 높을수록 자아탄력성과 심리적 안녕감이 높게 나타났으며, 남학생보다 여학생이 자아탄력성이 높은 차이를 보였다.
둘째, 청소년의 영적 안녕감, 자아탄력성, 심리적 안녕감은 정적 상관관계를 나타냈다.
셋째, 청소년의 심리적 안녕감에 영향을 미치는 변인은 영적 안녕감의 하위요인인 실존적 안녕감과, 자아탄력성의 하위요인인 낙관성과 활력성으로 나타났다.
넷째, 영적 안녕감과 심리적 안녕감 관계에서 자아탄력성이 부분매개효과가 있음을 검증했다.
결론적으로 청소년의 심리적 안녕감은 영적 안녕감과 자아탄력성에 영향을 받음과 동시에 영적 안녕감과 심리적 안녕감 사이에 자아탄력성의 매개효과를 나타냈다. 또한 변인에 통계적으로 유의미한 차이를 보인 기도 빈도는 단순히 종교 활동의 의례를 넘어 청소년들이 스트레스에 유연하게 대처할 수 있는 능력과 심리적 안녕에 영향을 주는 것으로 확인되었다. 따라서 청소년들을 위한 올바른 기도방법과 기도시간을 조절할 수 있는 종교생활 프로그램이 개발이 필요하다.
This study is to examine psychological well-being affected by spiritual well-being and ego-resilience of adolescents and to comprehend the mediating effect of ego-resilience in relation to spiritual well-being and ego-resilience. The purpose of this study lies in providing the basic information about the development of their religious life program on the basis of the importance of spiritual well-being and ego-resilience through the study.
The set research questions to achieve this goal are as follows:
First, What is the degree of spiritual well-being psychological well-being and ego-resilience according to the general characteristics of adolescents?
Second, Is there a correlation between spiritual well-being, psychological well-being and ego-resilience?
Third, What is the effect of spiritual well-being and ego-resilience of adolescents to psychological well-being?
Fourth, Does ego-resilience have a mediating effect in relation to spiritual well-being and psychological well-being?
In order to achieve the objectives of these studies, 300 middle and high school students in 11 Catholic churches located on Jeju Island were surveyed with a questionnaire designed to self-report. To analyze the results of the survey, Baron and Kenny's Mediating Effect, Frequency Analysis, Independent Sample T-test, One-way Analysis of Variance (ANOVA), Single Correlation Analysis, and Multiple Regression Analysis were verified with SPSS 18.0 program.
The results of this study are as follows:
First, regarding the general characteristics of adolescents, there was a statistically significant difference between spiritual well-being, ego-resilience and psychological well-being depending on the frequency of prayer. In cases where both parents are Catholics, ego-resilience and psychological well-being showed significant differences. In addition, ego-resilience and psychological well-being became higher according to older age. Ego-resilience of female students was higher than that of male students.
Second, the youths' spiritual well-being, ego-resilience, and psychological well-being showed positive relationship.
Third, the factors that affect the psychological well-being of adolescents turned out to be existential well-being which is the sub-factor of spiritual well-being, and optimism and vitality which are the sub-factors of ego-resilience respectively.
Fourth, ego-resilience turned out to have a partial mediation effect in relation to spiritual well-being and psychological well-being.
In conclusion, the psychological well-being of adolescents is influenced by spiritual well-being and ego-resilience. At the same time, ego-resilience works as a mediating effect between spiritual well-being and psychological well-being. In addition, the frequency of prayer which showed statistically significant differences have an influence on adolescents' ability to cope with stress flexibly and psychological well-being beyond the religious ritual. Thus, religious life programs emphasizing the positive side of the study result are expected to be developed.
Author(s)
신수옥
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006522
Alternative Author(s)
Shin, Soo Ok
Affiliation
제주대학교 사회교육대학원
Department
사회교육대학원 심리치료학과
Advisor
김양순
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적과 필요성 1
2. 연구문제 3
3. 용어의 정의 3
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 영적 안녕감 6
가. 영성과 영적 안녕감의 개념 6
나. 영적 활동과 영적 안녕감 8
다. 청소년의 영성과 영적 안녕감 9
2. 자아탄력성 10
가. 자아탄력성의 개념 10
나. 청소년의 자아탄력성 12
3. 심리적 안녕감 12
가. 심리적 안녕감의 개념 12
나. 청소년의 심리적 안녕감 15
4. 선행연구 고찰 15
가. 영적 안녕감과 심리적 안녕감의 관계 15
나. 영적 안녕감과 자아탄력성의 관계 17
다. 자아탄력성과 심리적 안녕감의 관계 18
Ⅲ. 연구방법 20
1. 연구대상 20
2. 측정도구 21
가. 인구사회학적 특성 조사지 21
나. 영적 안녕감 척도 21
다. 자아탄력성 척도 22
라. 심리적 안녕감 척도 23
3. 자료처리 및 분석 24
Ⅳ. 결 과 25
1. 청소년의 인구사회학적 특성에 따른 영적 안녕감과 자아탄력성 및 심리적 안녕감 25
가. 성별에 따른 변인 분석 25
나. 연령에 따른 변인 분석 26
다. 성당 활동 유무에 따른 변인 분석 28
라. 가족 구성원 신자 여부에 따른 변인 분석 29
마. 기도빈도에 따른 변인 분석 30
2. 청소년의 영적 안녕감, 자아탄력성, 심리적 안녕감과의 관계 33
3. 영적 안녕감과 자아탄력성이 심리적 안녕감에 미치는 영향 35
가. 영적 안녕감이 심리적 안녕감에 미치는 영향 35
나. 자아탄력성이 심리적 안녕감에 미치는 영향 36
4. 영적 안녕감과 심리적 안녕감간의 관계에서 자아탄력성의 매개효과 38
Ⅴ. 논의 및 제언 40
1. 논의 40
2. 제한점 및 제언 42
참고문헌 43
Abstract 51
부 록 54
Degree
Master
Publisher
제주대학교 사회교육대학원
Citation
신수옥. (2013). 청소년의 영적 안녕감과 자아탄력성이 심리적 안녕감에 미치는 영향
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Graduate School of Social Education > Psychotherapy
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