제주대학교 Repository

濟州訪問 日本人 觀光客의 追求便益에 따른 市場細分化 戰略에 관한 연구

Metadata Downloads
Abstract
The purposes of this study are to identify Japanese tourists' market segmentation of Jeju Island, Korea, using benefit sought variables and to suggest the marketing strategies in the perspective of destination marketing and tourism policy based on the market segmentation results.
This study explores the benefit sought of the segment market of Japanese tourists of Jeju employing basic variables analysed with demographics and travel behavioral characteristics. The survey was performed at the Jeju International Airport for two weeks from October 23 to November 4 of 2013. As a result, 207 of the total valid sample were collected.
From factor analysis, 5 benefit sought factors of 'nature and culture', 'rest and destination attractions', 'self-realization', 'meeting and cultural exchange', and 'traveling together and activity' are extracted. The result of hypothetical test showed that demographical and travel behavioral segmentation of Japan tourist who visited Jeju Island were partly accepted(H1 and H2). Especially, respondents of Tokyo area perceived the 'nature and culture' benefit sought factor strongly compared with other area such as Osaka, Nagoya, and Fukuoka. On the other hand, the Fukuoka residents of this survey perceived the 'meeting and cultural exchange' benefit sought factor and 'traveling together and activity' factor.
These findings suggested that Japanese tourists of Jeju Island had their own benefit soughts when they visited Jeju and there were different characteristics according to demographical segmentation like residence area(departure airport of Japan tourist). Thus this study may contribute to the practical and strategical destination marketing and tourism policy of Jeju Island for Japan tourists.
Author(s)
강봉석
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006555
Alternative Author(s)
Kang, Bomg Seok
Affiliation
제주대학교 경영대학원
Department
경영대학원 관광경영학과
Advisor
朴 時 四
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 문제의 제기 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 범위와 방법 3
Ⅱ. 이론적 고찰 5
1. 관광시장세분화의 개념 5
1) 시장세분화의 정의 5
2) 관광시장세분화의 정의와 목적 9
3) 관광시장세분화의 기준 11
4) 시장세분화를 위한 통계적 방법 20
2. 관광시장세분화 관련 선행연구 22
1) 관광시장 세분화 관련변수 22
2) 추구편익을 활용한 관광세분화 관련연구 24
3) 추구편익 세분화의 한계점과 유용성 31
3. 일본 관광시장의 현황 33
1) 방한 일본시장의 현황 33
2) 일본인 관광객 출국 현황분석 34
3) 제주방문 일본인 관광객 현황 39
Ⅲ. 연구설계 43
1. 연구가설의 설정 43
2. 변수의 조작적 정의 및 설문의 설계 43
3. 조사 및 통계방법 45
Ⅳ. 분석결과 47
1. 표본의 일반적 특성 47
1) 인구통계적 특성 47
2) 여행관련 특성 49
3) 제주방문 영향매체 50
4) 제주관광 개선사항 51
2. 변수의 신뢰성 및 타당성 검증 52
3. 가설검증 55
1) 연구가설 1의 검증 55
2) 연구가설 2의 검증 62
4. 시장세분화 추가분석 65
1) 출발지 공항별 제주방문 계기 65
2) 출발지 공항별 정보원천 66
5. 연구가설 검증결과 요약 67
Ⅴ. 결론 69
1. 연구의 요약과 성과 69
2. 연구의 한계와 제언 71
참고문헌 73
1. 국내문헌 73
2. 국외문헌 75
설문지 77
설문지(日文) 81
ABSTRACT 85
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
강봉석. (2014). 濟州訪問 日本人 觀光客의 追求便益에 따른 市場細分化 戰略에 관한 연구
Appears in Collections:
Graduate School of Business Administration > Tourism Management
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.