제주대학교 Repository

제주 일부지역 초등학생의 가공식품에 대한 선호도와 식품영양표시에 대한 인식도 조사

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 제주 일부지역 초등학생의 가공식품에 대한 선호도와 식품영양표시에 대한 인식도를 알아보아 향후 가공식품 선택 시에 필요한 영양교육의 기초자료를 마련하고자 실시하였다.
제주특별자치도 제주시에 소재하는 초등학생 5~6학년 학생 547명을 대상으로 2013년 10월에 설문조사를 실시하였고, 조사된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다.
본 연구에서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 초등학생의 75.9%가 '핵가족'이었고, 부모의 교육정도가 80.0% 이상 '대졸 이상'으로 고학력자였으며, 한 달 용돈은 '2만원 이상'이 53.9%로 가장 높게 나타났다.
2. 대부분의 학생들이 하루에 간식을 '1번' 섭취 하였고, 간식을 섭취하는 이유로는 '배가 고파서' 43.1%, '습관적으로' 13.9%, '영양보충을 위해' 10.4%순으로 응답하였다.
3. 선호하는 가공식품은 '과일류' 4.28, '아이스크림류' 4.16, '분식류' 4.11, '음료류' 3.95, '라면류' 3.92의 순이었으며, '사탕/초콜릿류' 3.52로 가장 낮았다. '우유 및 유제품류'에서는 남학생 3.76, 여학생 3.59로 남학생이 여학생보다 더 선호하는 것으로 차이가 나타났다. 가공식품을 이용하는 이유는 '맛이 좋아서' 53.0%로 가장 높았고, '원하는 것 섭취 가능해서'도 17.0%의 응답률을 보였으며, 영양적인면에서는 2.9%로 낮게 나타났다. 가공식품 구매 시 고려사항으로는 '맛'이 가장 높았고, '가격', '유통기한'의 순으로 나타났다.
4. 식품표시 확인율은 77.0%로 비교적 높게 나타났으며, 확인하는 이유로는 '유통기한을 확인하기 위해서'가 51.9%로 가장 높았고, 확인하지 않는 이유로는 '생각 없이 그냥 구매하기 때문에'가 43.4%로 높게 나타났다.
5 영양표시 인지도에서는 81.9%가 영양표시에 대해 알고 있었고, 영양표시를 확인하는 이유에서는 '어떤 영양소가 들어있는지 확인하기 위해서'가 41.3%로 높았고, 영양표시를 확인하지 않는 이유에서는 '영양표시에 관심이 없어서'가 42.3%로 높게 나타났다.
6. 식품영양표시에 대한 신뢰도는 높았으나 이해도 및 만족도는 낮게 나타났고, 대부분의 학생이 식품영양표시 관련 교육을 받은 적이 없었으며, 교육이 필요하다고 생각하는 학생이 80.0%로 교육의 필요성에 대해 높게 인지하고 있었다.
사회적, 가족적 환경의 변화로 초등학생이 직접 식품을 선택하고 결정하는 구매자가 되었다. 식품영양표시의 내용을 제대로 이해하는 능력을 갖추는 것이 중요하지만, 식품영양표시에 관련된 체계적인 교육은 제대로 이루어지지 않고 있다. 자주적인 소비 주체인 학생들이 아무 생각 없이 습관적이고 즉흥적으로 가공식품을 구매하는 태도에서 벗어나 반드시 식품영양표시를 확인하고 식품을 구입 할 수 있도록 실천위주의 체계적이고 지속적인 교육이 이루어져야 하겠다. 식품영양표시 교육이 잘 이루어져 학생들이 가공식품에 표기된 식품영양표시를 잘 이해하고 활용한다면 실생활에서 식품영양표시교육의 효용성은 크다고 본다.
This study was conducted to provide a basic resource of nutrition education needed for selecting processed foods in the future by finding out the preference of processed foods and the awareness on food nutrition labeling of
elementary school students in some areas of Jeju.
A survey was conducted on 547 elementary school students in the 5th~6th grade located at Jeju city, Jeju Special Self-Governing Province in October 2013, and the surveyed data were statistic analyzed using the SPSS 18.0
program. The results of this study can be summarized as the following.
1. 75.9% of the elementary school students were part of a nuclear family, 80.0% of them had parents with high level of education of 'college graduate and higher', and as for monthly allowance, '20 thousand won or more' were
the most common showing 53.9%.
2. Most students ate snacks '1 time' a day, and the reasons for eating snacks were in the order of 'because of being hungry' 43,1%, 'habitually' 13.9%, and 'for nutrition supplement purposes' 10.4%.
3. Preferred processed foods were in the order of 'fruits' 4.28, 'ice creams' 4.16, 'Korean flour based snacks' 4.11, 'beverages' 3.95, 'ramens' 3.92, and
'candies/chocolates' was the lowest showing 3.52. As for 'milk and dairy products', differences were shown that male students 3.76 preferred them more than female students 3.59. As for reasons of eating processed foods,
'because they are tasty' was the highest being 53.0%, and 'being able to eat whatever' showed 17.0% of the responses, and nutritious reasons were low
taking up 2.9%. Considerations when buying processed foods were highest for 'taste', followed by 'price' and 'expiration date'.
4. The rate of checking food labeling was 77.0% which was fairly high, and reason for checking was the highest for 'to check the expiration date' at 51.9%, and reason for not checking was high for 'buying without thinking' at 43.4%
5. In terms of awareness on nutrition labeling, 81.9% was aware of nutrition labeling, and as for reason for checking nutrition labeling, 'to check what kind of nutrients are contained' was high at 41.3%, and as for reason
for not checking nutrition labeling, 'not interested in nutrition labeling' was high at 42.3%.
6. While the reliability on the food nutrition labeling was high, the understanding and satisfaction were shown to be low, and most students were shown to have not received any education regarding food nutrition labeling, and 80.0% of the students answered that they feel the need for such education which indicated high perceptions on the need for education.
Due to the changes in social and familial environments, elementary school students became purchasers who directly select and decide foods. Although it is important to possess the ability to properly understand the contents of food nutrition labeling, but systematical education related to food nutrition labeling is not taking place. Practice-centered systematical and continuous education to help students, who are independent consuming subjects, deviate from habitually and spontaneously purchasing processed foods without thinking and buy food through checking food nutrition labeling, should take place. If food nutrition labeling education is well conducted and students come to
understand and utilize the food nutrition labeling described on processed foods, the effectiveness of the food nutrition labeling education in everyday, life is thought to be great.
Author(s)
김선아
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006567
Alternative Author(s)
Kim, Seon Ah
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영양교육
Advisor
申 東 範
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 연구 배경 4
1. 아동기 식습관의 중요성 4
2. 가공식품 구매실태 6
3. 식품영양표시제도 7
Ⅲ. 연구 내용 및 방법 9
1. 조사 대상 및 기간 9
2. 조사내용 및 방법 9
3. 조사자료 분석방법12
Ⅳ. 연구결과 및 고찰 13
1. 조사대상자의 일반적 특성 13
2. 간식섭취실태 16
3. 가공식품 구매실태 및 섭취현황 24
4. 식품영양표시에 관한 인식 33
5. 식품영양표시에 대한 교육여부와 교육의 필요성 51
Ⅴ. 요약 및 결론 52
참고문헌 55
Abstract 59
부 록 62
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김선아. (2014). 제주 일부지역 초등학생의 가공식품에 대한 선호도와 식품영양표시에 대한 인식도 조사
Appears in Collections:
Education > Nurtition Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.