제주대학교 Repository

자아성장 프로그램이 특성화고 여학생의 자아존중감과 심리적 안녕감에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Self-Growth Program on Self-Esteem and Psychological Well-Being of Characterization of High School Girls
Abstract
본 연구에서는 자아성장 프로그램이 청소년의 자아존중감과 심리적 안녕감 향상에 효과가 있는지 밝히고자 하였으며, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.

연구문제 1. 자아성장프로그램은 특성화고 여학생의 자아존중감에 어떤 영향을 미치고 있는가?
연구문제 2. 자아성장프로그램은 특성화고 여학생의 심리적 안녕감에 어떤 영향을 미
치고 있는가?

본 연구의 연구대상은 본 연구의 대상자 선정을 위해 제주특별자치도 제주시 소재 J 고등학교 여학생 26명을 무선표집하여 실험집단 13명, 통제집단 13명씩 집단을 편성하여 프로그램이 실시되었다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 사전-사후 실험․통제집단 설계를 사용하였다.
자아존중감을 측정하기 위하여 Coopersmith(1967)가 제작한 Self-Esteem Inventory를 강종구(1986)가 번안하여 한국판으로 표준화 한 것을 사용하였다. 심리적 안녕감은 Ryff(1989)가 개발한 심리적 안녕감 척도(PWBS : Psychological Well-Being Scale)를 김명소, 김혜원, 차경호(2001) 등이 수정한 심리적 안녕감 척도를 사용하였다.
본 연구에서의 자아성장 프로그램은 관련문헌과 선행연구를 고찰하고 이를 기초로 지도교수의 자문을 받아 연구대상에 알맞게 수정․보완하여 재구성하였다. 매 회기당 소요시간은 90분 정도로 설정하여 실시하였다.
프로그램의 효과를 검증하기 위해 Window SPSS 18.0 프로그램을 사용하였으며, 프로그램의 효과를 검증하기 위하여, 즉 가설 1과 가설 2를 검증하기 위하여 사전검사와 사후검사 점수의 차이 값으로 t검증을 실시하였다. 또한 자아성장 프로그램 효과를 구체적으로 분석하기 위하여 프로그램 매 회기별 소감문 및 활동지, 프로그램 종결 후 설문지와 본 연구자의 관찰을 토대로 비교․분석하였다.

이상과 같은 과정을 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 자아성장 프로그램에 참여한 실험집단의 자아존중감은 참여하지 않은 통제집단에 비해 통계적으로 유의미하게 향상되었다.
둘째, 자아성장 프로그램에 참여한 실험집단의 심리적 안녕감은 참여하지 않은 통제집단에 비해 통계적으로 유의미하게 향상되었다.

이상의 연구 결과를 통해 자아성장 프로그램이 청소년의 자아존중감과 심리적안녕감을 향상시키는데 도움을 준 것으로 볼 수 있다. 또한 방과후 시간을 이용해 자아성장 프로그램을 적용시키는 과정에서 관찰된 청소년들의 태도는 매우 흥미 있게 참여하였으며, 특히 자신이 흥미를 느끼는 활동의 경우에는 더 효과가 커짐을 감안할 때, 추후 프로그램에서도 집단의 효율성을 고려하는 프로그램의 개발이 필요하다고 사료된다.

자아성장 프로그램이 자아존중감 및 심리적 안녕감에 긍정적인 효과를 미친다는 본 연구의 결과는 최근 각종 사회병리현상으로 인하여 더욱더 중요성이 강조되어지는 정신건강 및 인성교육의 중요성을 감안할 때 자아성장 프로그램을 재구성하고 실시하여 프로그램 효과를 밝혔다는데 의의가 있다. 뿐만 아니라 청소년들이 자신의 잠재력을 실현할 수 있도록 하는데 많은 도움이 될 것이며 교육현장에서의 활용가치가 매우 크다는데 의의가 있다.
The purpose of this study was to verify the effects of self-growth program on improvement of self-esteem and psychological well-being for characterization of a high school girls. For this, it set subjects for the research problem as follows.

Research subject 1 : Which effect do the self-growth program on self-esteem of characterization of a high school girls?
Research subject 2 : Which effect do the self-growth program on of psychological well-being characterization of a high school girls?
In order to test above subjects, select of research object, preliminary implementation , adjustment · complementary of program, examination in advance, composition of experimental group and control group, application of self-growth program, before-test, after-test, statistical analysis and data analysis were conducted in order.
The research subjects of the study are the 26 girls students with random sampling
for the survey in Jeju J High School located in Jeju special self-governing province. And the program was performed by each 13 people were allocated to the experimental group and control group. For the test of program's effect were used as the planning of before-after the experimental & control group.
The measuring instrument of self-esteem were used that Kang, Jeong-ku(1986) again translated in Korean language of Self-Esteem Inventory developed by Coopersmith(1967). The measuring instrument of psychological well-being scale that Kim, myung-so, Kim, hea-won, Cha, kyung-ho et al.(2001) again amended Psychological Well-Being Scale of Ryff(1989) was used to measure psychological well-being.
The self-growth program of this study was reconstituted by adjusting and supplementing it to be suitable for the research subjects by considering relevant literature and the precedent studies and taking consultation from the advisor based on them. The program was carried out through the total 10 sessions for 90 minutes per session.
For the purpose fo verifying effectiveness of program, this thesis performed the examination of self-esteem and psychological well-being before and after program application, targeting on experimental group and control group. This thesis analyzed materials with Window SPSS 18.0 to confirm program effectiveness and performed t-verification to verify a difference between group. And it analyzed impression reports and activity papers by session of programs, questionnaires after termination of program and observation of the researcher to analyze the concrete contents of the self-growth program effect.
The research results acquired from the above procedures and methods are as follow.
First, self-esteem of the experimental group which participated in self-growth program statistically significantly improved compared to the control group which did not participate in it.
Second, psychological well-being of the experimental group which participated in the self-growth program statistically significantly improved compared to the control group which did not participate in program.
Therefore, this study is meaningful in that it clarified continuity of the program ranging from before tests to follow-up tests by reconstituting and carrying out the self-growth program to improve self-esteem and psychological well-being of youth.

And the students who are observed in the process after school program for self-growth program tend to bring out with applying to the program.
Especially, in the case of increasing the effect when they feel more interested in the activity, I think that the program considering on the group effectiveness need to be developed.

This research concludes to the result that self-growth program gives a positive effect on self-esteem or psychological stability. and this result has a significant meaning to reveal the effect of program which reorganizes the self-growth program when we consider the importance of mental health or ethic education that are brought by diverse social side effects.
In addition, It helps students realize their potential and it is also available to apply to so many education fields.
Author(s)
윤금성
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006793
Alternative Author(s)
Yoon, Keum Sung
Department
교육대학원 상담심리
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 및 가설 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. Erikson의 자아 발달 5
2. 자아존중감 14
3. 심리적 안녕감 18
4. 자아성장 프로그램의 구성 21
5. 선행연구 고찰 27

Ⅲ. 연구방법 30
1. 연구대상 30
2. 연구설계 30
3. 연구도구 31
4. 연구절차 38
5. 자료처리 39

Ⅳ. 연구결과 및 해석 41
1. 연구대상에 대한 동질성 검증 41
2. 가설 검증 43
3. 질적 분석 47

Ⅴ. 논의 및 결론 56
1. 논의 56
2. 결론 59

참고문헌 61

Abstract 69

부록 72
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
윤금성. (2014). 자아성장 프로그램이 특성화고 여학생의 자아존중감과 심리적 안녕감에 미치는 효과
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.