제주대학교 Repository

에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램이 대학생의 대인관계에 미치는 효과

Metadata Downloads
Abstract
본 연구에서는 에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램이 대학생들의 대인관계에 어떠한 효과를 미치는지 파악하는데 그 목적이 있으며, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.

연구문제 1. 에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램이 대학생의 대인관계 향상 에 효과가 있는가?
연구문제 2. 에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램이 대학생의 대인관계 하 위영역인 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해 성 향상에 효과가 있는가?

본 연구는 제주특별자치도 제주시내 A대학교에 재학중인 대학생을 대상으로, 자발적으로 에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램을 신청한 16명을 실험집단과 통제집단에 각각 8명씩 나누어 배정하였다.
본 연구에서 사용된 대인관계척도는 Schlein과 Guerney(1977)이 개발한 척도를 이형득과 문선모(1980)가 수정한 척도를 사용하였다. 검사의 하위요인으로는 만족감(4문항), 의사소통(4문항), 신뢰감(3문항), 친근감(3문항), 민감성(2문항), 개방성(5문항), 이해성(4문항)의 7개 하위영역으로 총 25문항이고 문항 형태는 Likert 5점 척도로 구성되었다.
본 연구에서 사용된 에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램은 관련문헌과 선행연구를 고찰하고 이를 기초로 지도교수의 자문을 받아 연구대상에 알맞게 수정․보완하여 재구성하였다. 프로그램 구성은 도입단계, 이해단계, 종결단계로 나누었는데, 도입단계에서는 대인관계 하위영역인 친밀감을 형성하고 에니어그램에 대한 소개를 통해 성격에 대한 이해를 돕는 활동으로 구성하였다. 이해단계에서는 대인관계 하위영역인 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 개방성, 이해성을 형성하는 단계로 개인 활동과 그룹 활동을 통해 자신의 유형을 살피고 타인의 성격유형에 대한 이해를 통해 바람직한 상호작용을 하도록 구성하였다. 종결단계에서는 대인관계 하위영역인 만족감, 신뢰감, 친근감, 민감성을 통해 변화된 생활태도의 경험을 나누어 성장토록 격려와 지지에 대한 프로그램으로 구성하였다. 프로그램은 매주 2회기 90분 동안 총 8회기를 4주에 걸쳐 실시하였다.
프로그램의 효과를 검증하기 위해 Window SPSS 18.0 프로그램을 사용하였으며, 본 연구에서 설정된 가설을 검증하기 위하여 사전-사후 검사 자료를 평균과 표준편차를 연구한 후 t-검증을 실시하였다.

이상과 같은 과정을 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다.

첫째, 에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 대인관계는 참여하지 않은 통제집단에 비해 통계적으로 유의미하게 향상되었다(*p<.05).
둘째, 에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 대인관계 하위영역인 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성은 참여하지 않은 통제집단에 비해 통계적으로 유의미하게 향상되었다(*p<.05, **p<.01).

이상의 연구 결과를 통해 에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램이 대학생들의 대인관계에서 자신이 타인에 대하여 보고 느끼는 정도인 민감성을 향상시키고, 자신과 타인의 대화 시 의사소통을 높이며 타인에 대해 느끼는 거리감을 줄이며, 타인에 대한 자신의 부정적인 생각을 보다 건설적으로 표현하는데 도움을 주는 것으로 볼 수 있다.
따라서 본 연구는 대학생들의 대인관계를 향상시키기 위해 에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램을 재구성하고 실시하여 사후에 효과가 있음을 입증하였다는데 의의가 있다. 뿐만 아니라 대학생들이 자신을 이해함으로서 타인과의 관계회복을 개선할 수 있도록 도왔다는 데 의의가 있다.
The purpose of this study is to investigate how the collective counseling program using Enneagram affects university students' interpersonal relationships. To achieve the purpose, it determined the study issues as follows:

Study issue 1. Does the collective counselling program using Enneagram affect improvements in university students' interpersonal relationships?
Study issue 2. Does the collective counselling program using Enneagram affect improvements in the sub categories-satisfaction, communication, reliability, friendliness, sensitivity, openness, and understanding-of university students' interpersonal relationships?

The study subjects were 16 students going to the university A in Jeju, who voluntarily applied for the collective counselling program using Enneagram. Of them, eight were assigned to an experimental group, and the other eight were to a control group.
This study employed the interpersonal relationship scale which was created by Hyeong-deuk Lee and Sun-moh Moon (1980) on the basis of the interpersonal relationship scale developed by Schlein and Guerney(1977). The test is divided into seven sub categories: satisfaction (4 questions), communication (4 questions), reliability (3 questions), friendliness (3 questions), sensitivity (2 questions), openness (5 questions), and understanding (4 questions). So it consists of 25 questions, each of which is based on 5-point Likert scale.
The collective counselling program using Enneagram employed in this study was created in the way that this researcher investigated relevant literatures and previous studies and made some changes and supplementation in consideration of study subjects under the advice of the academic professor. The program is divided into introduction stage, understanding stage, and end stage. In the introduction stage, friendliness, a sub category of interpersonal relationships, is created, and Enneagram is introduced to help study subjects understand personality. In the understanding stage, study subjects create satisfaction, communication, reliability, friendliness, openness, and understanding, and look into their personality type and understand others' personality type through personal and collective activities, and thereby perform desirable interaction. In the end stage, study subjects are encouraged and supportive of each other by sharing their living attitude changed through satisfaction, reliability, friendliness, and sensitivity. The program had been performed two sessions every week for 90 minutes, a total of 8 sessions four weeks.
For the analysis of the effect of the program, Window SPSS 18.0 was used. To examine the hypotheses set up in this study, pre-and post-test data were analyzed in terms of the mean and standard deviation, and then t-test was conducted.

The study results are presented as follows:

First, the experimental group which participated in the collective counselling program using Enneagram showed statistically significant improvements in their interpersonal relationships more than the control group which didn't (*p<.05).
Secondly, the experimental group which joined the collective counselling program using Enneagram showed statistically significant improvements in the sub categories-satisfaction, communication, reliability, friendliness, sensitivity, openness, and understanding-of interpersonal relationships more than the control group which didn't (*p<.05, **p<.01).

Give the results, it is considered that, in university students' interpersonal relationships, the collective counselling program using Enneagram helped them improve the sensitivity (a level of one's looking at and sensing others), the communication (as one talks with others), reduce a sense of distance with others, and express their negative thoughts of others in a more constructive way.
Accordingly, this study is meaningful in the points that the collective counselling program using Enneagram was proved to be effective in improving university students' interpersonal relationships after they participated in the program, and that the program helped the students understand themselves and thereby improve relationships with others.
Author(s)
서수열
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006841
Department
교육대학원 교육학과
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 4

Ⅱ. 이론적 배경
1. 대학생의 대인관계 5
2. 에니어그램 10
3. 에니어그램과 대학생의 대인관계 19
4. 에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램 20

Ⅲ. 연구방법
1. 연구대상 23
2. 측정도구 24
3. 자료수집 및 절차 25
4. 자료 분석방법 28

Ⅳ. 연구결과 및 해석
1. 대인관계에 대한 동질성 검증 29
2. 가설검증 30
3. 질적분석 37

Ⅴ. 논의 및 결론
1. 논의 41
2. 결론 42


참고문헌 45

Abstract 51

부록 목차 54
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
서수열. (2014). 에니어그램을 활용한 집단상담 프로그램이 대학생의 대인관계에 미치는 효과
Appears in Collections:
Graduate School of Social Education > Natural and Cultural Heritage Educatiion
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.