제주대학교 Repository

가족과의 음악 협동학습 실태 연구: 초등학생을 대상으로

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Real state of Musical Education through the Cooperative Learning in the Home: Based on Elementary School Students
Abstract
음악활동은 개개인 혼자서 활동하기 보다는 학생들이 협력하고 연합하여 음악을 연주하거나 만드는 활동이다. 음악교육에서 학생들은 협동학습을 통하여 자아존중감이 형성이 되고 주어진 문제를 스스로 해결하는 능력을 기르게 되어 음악적 능력이 향상된다. 이러한 협동학습이 학교 내 현장에서만 그치는 것이 아니라 협동학습의 장점과 다른 교과에서 주는 시사점을 적용하여 가정 내 음악 협동학습의 가능성과 효과를 알아보는데 목적을 두어 연구하였다.
본 연구는 협동학습에 관련된 문헌 조사와 현재 음악 협동학습을 하고 있는 가족을 대상으로 사례분석을 하였고, 제주특별자치도 시 지역에 위치한 'B초등학교', 'H초등학교', 읍 지역에 위치한 'N초등학교', 'E초등학교' 4, 5, 6학년 574명의 학생들과 164명의 학부모를 대상으로 설문조사하였다. 학생은 음악 협동학습에 대한 욕구를, 학부모는 음악 협동학습에 대한 효과를 조사하였다.
연구 결과 가정 내에서 음악 협동학습을 하고 있는 가족은 학부모의 음악적 관심도와 노력이 자녀의 자아존중감을 향상시켜 음악적 수준은 물론 다른 공부에도 크게 영향을 미치게 되었으며 아이의 품성도 좋아졌다는 결과가 나왔다.
학생들의 협동학습에 대한 욕구 부분에서도 연주회 참여와 악기학습에 대하여 아주 높은 비율로 참여의사를 밝혔다. 또한 학부모의 음악활동이 주는 효과는 자녀에게까지 영향을 줄 만큼 긍정적인 결과를 나타냈다. 가정 내 음악 협동학습의 가능성은 협동학습이 학교 내 현장에서만 그치는 것이 아닌 가정 내에서도 이루어진다면 아동기 때부터 청소년기의 비행, 탈선, 학교의 부적응, 사회에 대한 갈등 등의 문제를 미리 예방할 수 있음은 물론 음악에 대한 이해력, 관심도가 높아질 것이라는 점이다.

본 연구를 바탕으로 하나의 예비 학습모형을 설계하였고, 추후 구체적인 학습모델을 구성하는데 뒷받침이 될 수 있을 것이라 생각한다. 또한 예비 협동학습의 모형이 음악 교육 뿐만 아니라 다른 교과목에도 적용되어 긍정적인 효과를 나타낼 것이라 기대된다.
Music activity is regarded as a group activity based on learners' cooperaton and performance, rather than individual activity. Learners' cooperation in music education enables them to build up their sense of respect and improve their ability of problems solution and musical ability. The cooperative learning is not only applied to school education field. Based on this implication, this study tries to find the advantages and possibility of cooperative learning with family members.
For this purpose, literature research related to cooperative learning was performed and cases of families of cooperative music learning were surveyed. For this case study, 574 children from 'Elementary schools "B and H" located in Jeju city and "N and E" located in the rural areas, including 164 parents. This survey was performed to find children's desire for cooperative music learning and the effects of cooperative music learning.

The result showed that the parents' interest in and efforts for the cooperative music learning in their family enabled their children to improve self-esteem and their musical level. Additionally, it gave great influence on their learning in other subjects, building up children's good personality. As for children's desire for cooperative learning, they positively expressed their desire to participate in musical concerts and musical instrument practice. Their parents' music activities greatly influenced their children. The result of this study suggested that cooperative music learning in families, not only in school, can prevent children's delinquency, school maladjustment, and social conflicts, not to mention their improvement of comprehension and interest in music.

This study also tries to design a preparatory learning model, It is expected that this study can support to form concrete learning models and this preparatory learning model can positively influence on other subjects.
Author(s)
현민관
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006892
Alternative Author(s)
Hyun, Min-kwan
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
이춘기
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구의 방법 및 제한점 2
3. 선행연구 3

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 협동학습 6
1) 협동학습 6
2) 협동학습의 특성 7
3) 협동학습의 효과 8
2. 학교 내 협동학습 9
1) 음악교과의 협동학습 9
2) 음악교과의 협동학습 효과 10
3) 교사와 학생의 역할 11
3. 가정 내 협동학습 13
1) 가정 내 음악 협동학습 13
2) 가정 내 음악 협동학습의 효과 13
3) 가정 내의 음악환경 16

Ⅲ. 연구의 설계 18
1. 연구 흐름도 18
2. 분석의 틀 19

Ⅳ. 가족과 음악협동학습관련 실증 분석 20
1. 사례를 통한 효과 분석 20
1) 협동학습의 구성 20
2) 협동학습의 조건 21
3) 학습효과 22
2. 설문조사를 통한 욕구, 효과 분석 24
1) 음악 협동학습의 욕구 분석 24
2) 음악 협동학습의 효과 분석 44
3) 소결 51

Ⅴ. 음악 협동학습 활성화를 위한 방안 53
1. 가정 내 음악 협동학습 모형 54
1) 음악 협동학습의Ⅰ유형 : 부모, 학생 54
2) 음악 협동학습의Ⅱ유형 : 부모, 손위 형제, 학생 55
3) 음악 협동학습의Ⅲ유형 : 부모, 학생, 조력자 57
4) 음악 협동학습의Ⅳ유형 : 친척(삼촌이나, 조부, 조모 등), 학생 58
2. 가정 간 음악 협동학습 모형 60
3. 협동학습 지도안 63

Ⅵ. 결론 65

68

70

72
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
현민관. (2014). 가족과의 음악 협동학습 실태 연구: 초등학생을 대상으로
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.