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초등학교 과학과 실제 수업 활용을 위한 STEAM 프로그램 개발 및 적용

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Author(s)
현종환
Issued Date
2014
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006910
Abstract
본 연구의 목적은 2007개정 교육과정 초등학교 과학과를 중심으로 실제
수업 활용을 위한 STEAM 프로그램을 개발하고 적용해 봄으로써 그 효과
를 검증해 보는 것이다. 이에 따른 연구 내용은 초등학교 과학과에서 실제
수업을 대체할 수 있는 교수․학습안 개발과 적용 효과 분석이다. 이를 위
해 먼저, 학습자들에게 흥미와 관심을 끌 수 있는 페트병전구에 내재된 과
학적 원리를 탐색하고 분석하였고 이를 활용하여 초등학교 과학과의 빛 관
련 단원의 내용을 대체할 수 있도록 STEAM 프로그램 개발하였다.
2007개정 교육과정 초등학교 과학 6학년 1학기 1단원 '빛'단원에서 '페트
병 전구'를 중심으로 학습 내용을 구성․제시하였다. STEAM 프로그램 개
발․적용 후 초등학교 5-6학년 학생들의 실제 수업에 활용한 STEAM 프로
그램에 대한 인식을 알아보았다.
이를 위해 STEAM프로그램 활동지, STEAM 활동 만족도 조사, STEAM 활동 종합 평가, 면담을 활용하였다.
이를 통해 얻어진 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, STEAM 교육을 위한 과학과 실제 수업에 관한 STEAM 프로그램들
이 개발되어야 한다.
둘째, 실제 수업에 활용한 STEAM 프로그램 적용에 따른 설문결과
STEAM프로그램에 대해 흥미(91%)와 적극적인 참여를 보였다.
셋째, 실제 수업에 활용한 STEAM 프로그램 적용을 통해 STEAM 교육에
대한 만족도(95%)가 높게 나타났다.
이상의 연구결과를 토대로 STEAM 교육의 목적과 관련하여 과학에 대한
흥미를 높이면서 과학의 기본 개념과 원리를 학습하는데 효과적인 방법이
될 수 있음을 시사하고 있다.
This study aims to develop a STEAM program to be used for actual
elementary science class of the 2007 revised curriculum, and to verify
the effect of application.
Therefore, this study was focused on development of teaching and
learning plans to replace actual elementary science classes and analyzing
the effect of application. For achieving this purpose, first, learners can be
exciting and interesting scientific principles inherent in a PET bottle bulb
was analyzed to explore and take advantage of this section of the
elementary school science-related content of the light so that you can
replace the STEAM program was developed.
Also, learning contents were composed and presented, based on the
'PET bottle bulb' in the 'Light' chapter of the first semester for the
sixth grade of the 2007 revised elementary science curriculum. After
development and application of the STEAM program, perceptions of fifth
and sixth students of elementary school about the STEAM program used
in actual classes were examined.
For examining students' perceptions, STEAM program activity sheets
were analyzed, satisfaction with the STEAM activity was surveyed,
STEAM activities were comprehensively evaluated, and interviews with
students were carried out.
The study results are as follows.
First, it is required to develop STEAM programs to be used in actual
science classes for STEAM education.
Second, 91% of the students showed interest in the STEAM program
and actively participated in it, according to the result of the survey on
application of the STEAM program to actual classes.
Third, 95% of them showed high satisfaction with STEAM education,
when the STEAM program applied to actual classes.
These study results imply that STEAM education can be effective in
improving interest of students in science and learning basic concept and
principle of science.
Alternative Title
Development of STEAM program for Utilization in Elementary Science Class and Application : Focused on Learing Section Related to Light
Department
교육대학원 초등과학교육
Awarded Date
2014. 8
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구 문제 2
3. 용어의 정의 2
4. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. STEAM 융합교육의 배경 4
2. STEAM 교육을 위한 모형 4
3. 한국의 STEAM 교육 6
4. STEAM 교육에 대한 요구 8
5. STEAM 교육 활성화를 위한 개선점 8
Ⅲ. 연구 절차 및 방법 10
1. 연구 절차 10
2. 프로그램 개발 절차 11
3. 연구 대상 11
4. 자료 수집 11
5. 자료 분석 12
Ⅳ. 프로그램 개발 14
1. 페트병전구의 과학적 원리 탐색 14
2. STEAM 프로그램 개발 23
Ⅴ. 프로그램 적용 30
1. 차시대체형 STEAM프로그램 운영과제의 결과 분석 31
Ⅵ. 결론 및 제언 35
1. 결론 35
2. 제언 36
참고문헌 37
ABSTRACT 39
부 록 41
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
현종환. (2014). 초등학교 과학과 실제 수업 활용을 위한 STEAM 프로그램 개발 및 적용
Type
Dissertation
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
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